Bukefalos 28 år!

Staket/stängsel runt tomt

bollen__

Trådstartare
Ska hägna in tomten. Har blivit tipsad om ett färdigt paket där stolparna är 2,2 m och nätet/stängslet 150. Men tyckte priset kändes dyrt och att det borde vara billigare att köpa delarna separat sas.
Jag hittar dock inga stolpar som är 2,2m.
Min fråga är hur höga stolpar behövs egentligen till ett nät/"viltstängsel" som är 150cm högt?

Hittar stolpar på 175cm, men gissar att de blir för korta? En bit går ju bort när man slår ner dom i marken liksom.

Nån som vet?
 
Ska hägna in tomten. Har blivit tipsad om ett färdigt paket där stolparna är 2,2 m och nätet/stängslet 150. Men tyckte priset kändes dyrt och att det borde vara billigare att köpa delarna separat sas.
Jag hittar dock inga stolpar som är 2,2m.
Min fråga är hur höga stolpar behövs egentligen till ett nät/"viltstängsel" som är 150cm högt?

Hittar stolpar på 175cm, men gissar att de blir för korta? En bit går ju bort när man slår ner dom i marken liksom.

Nån som vet?
Jag köpte impregnerade reglar sågade till 160cm och gjorde egna stolp
Dock var de för korta i vissa lägen till ett 110 cm högt nät.
Så jag rekommenderar minst 60 cm plus.
Köpte ganska smala reglar till långsidorna och så grövre som hörnstolp
Fick ju bestämma själv längd och fick dem sågade därefter sen fick jag själv yxa till spetsen.
Bra mycket billigare än att köpa stolp
 
Köp jordankare och reglar så är det enkelt. Jordankare köper jag på ÖB och tryckta stolpar 70 x 70 på nån byggfirma. De senaste jag satte upp nu blev ca 1,7 m höga och det funkar finfint till viltstängsel + det kan vara lättare att slå ner ett jordankare än en stolpe. Stolparna jag köpte var 2,15 m långa så det var lagom att dela dem på tre. :up:

Stolparna jag hade tidigare var stängselstolpar men de är dels jobbigare att slå ner och nu när jag behövde lyfta bort nätet så grannen kunde köra in med sin traktor när han hjälpte mig ställa av en kamin på altanen så fick jag inte ner dem igen. Nu med jordankare är de lätta att lyfta bort och lätta att ställa tillbaka + jag kommer använda stängselisolatorer som jag har över för att fästa nätet istället för att slå i mälor som är ett h-vete att få loss.
 
Köp jordankare och reglar så är det enkelt. Jordankare köper jag på ÖB och tryckta stolpar 70 x 70 på nån byggfirma. De senaste jag satte upp nu blev ca 1,7 m höga och det funkar finfint till viltstängsel + det kan vara lättare att slå ner ett jordankare än en stolpe. Stolparna jag köpte var 2,15 m långa så det var lagom att dela dem på tre. :up:

Stolparna jag hade tidigare var stängselstolpar men de är dels jobbigare att slå ner och nu när jag behövde lyfta bort nätet så grannen kunde köra in med sin traktor när han hjälpte mig ställa av en kamin på altanen så fick jag inte ner dem igen. Nu med jordankare är de lätta att lyfta bort och lätta att ställa tillbaka + jag kommer använda stängselisolatorer som jag har över för att fästa nätet istället för att slå i mälor som är ett h-vete att få loss.
Tack för tips! Maken har varit inne på jordankare, så det låter ju som att han är på rätt spår!

Hur har du löst det med grind?
 
Tack för tips! Maken har varit inne på jordankare, så det låter ju som att han är på rätt spår!

Hur har du löst det med grind?
Jag har det bara på tre sidor av tomten så upp mot vägen har jag typ gunnebostängsel och staket med vanlig grind till parkeringen och en större där grannen kör ved till mig, men det hindrar vildsvin från att ta sig in på tomten och håller hundarna kvar även om rådjuren kan ta sig in och ut, men det är färre när de inte kan smita in från fälten. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället...
Svar
15
· Visningar
3 087
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Behövs de bygglov? Hur högt får stängslet vara? Tänkte köpa stolpar och sedan galvat finmaskat nät på rulle. Har sett liknande...
Svar
8
· Visningar
3 290
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp