Staket runt huset

__sofia__

Trådstartare
Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället har jag en blandras som ser ut som en lättare modell av labrador, och i framtiden har jag eventuellt planer på att skaffa en pyrenéerhund. Planen är att hunden/hundarna ska kunna vara ute när jag är på jobbet, men frågan är då hur jag kan göra med staket?

Marken stugan ligger på är bergig (som mest är det kanske 50 cm jord ovanpå berget, men det är endast på en liten yta), så det är inte bara att slå ner en stolpe i marken som jag är van vid från Skåne. Helst hade jag velat hägna in majoriteten av tomten (ungefär 1000 kvm) med 180-200 cm viltstängsel, men hur kan man sätta ner stolpar för det i berg? Och kan man ha 1-2 hundar därinne under dagen när jag är på jobbet utan risk för att de rymmer? Är det någon bra idé med att hägna in trädgården på det viset eller måste det vara en hundgård liknande de man köper färdiga, som har rejälare nät men mycket mindre yta? Kan man ens sätta färdiga hundgårdar på en bergig tomt eftersom marken inte är helt plan där, eller måste man då välja en väldigt liten hundgård och sätta den på det enda helt plana området som finns? Är det kanske rent av bättre för hunden att ha endast en liten yta (minimum enligt Jordbruksverket för sin storlek) att gå på?
 
Man får borra alternativt sätta stolparna i betong som fyllts gamla däck. Själv köpte jag galler på rulle från Bondmorans som jag hittade via lantbruksnet.net
Ser ut så här:
128828526456647098.jpg
 
Vi bor på gammal vänerbotten = sand, men innan vi satte upp staket runt hela huset hade vi en hundgård-/hage som satt ihop med altanen. Det var smidigt!

Jag har däremot inga hundgårdshundar, så de blev aldrig lämnade där. De trivs definitivt bättre inne i soffan när vi inte är hemma.
 
Jag bor precis vid söderåsen och jag såg att några uppepå åsen där det bara är sten byggde en typ gärdsgård runt huset som dem hade stolparna i. Såg jättesmidigt ut och hållfast dem.dem har tre schäffrar som slänger sig mot det i full kareta.
 
Vad är frågan? Sätter den som vanligt.
Frågan är hur man bygger den :) Till vanligt fårstaket går det ju att bygga en grind ganska enkelt med trä och en bit stängsel, men hur går det när staketet är 180+ ? Fungerar det att bara skala upp det till den storleken man vill ha, eller blir det för mycket tyngd/tryck för stolpar/trä/gångjärn så att man måste köpa en färdig metallgrind?
 
Rörram med hönsnät är väl lämpligt.
viltstangselutmedvagbild001.jpg

Och det som vanligast brukar sättas, om man inte vill sätta en grind i den här stilen
3303175627.jpg


Eller den man sätter i hundgården
 
Jag köpte grönt stängselnät på byggmax och hägnade in 3000 kvadrat. Där stolparna inte gick ner borrade jag och satte stolpskor. På en rejält kuperad tomt, ska tilläggas.
 
Jag ska flytta inom en snar framtid och är för tillfället i budgivning om ett litet hus/stuga som jag verkligen vill ha. För tillfället har jag en blandras som ser ut som en lättare modell av labrador, och i framtiden har jag eventuellt planer på att skaffa en pyrenéerhund. Planen är att hunden/hundarna ska kunna vara ute när jag är på jobbet, men frågan är då hur jag kan göra med staket?

Marken stugan ligger på är bergig (som mest är det kanske 50 cm jord ovanpå berget, men det är endast på en liten yta), så det är inte bara att slå ner en stolpe i marken som jag är van vid från Skåne. Helst hade jag velat hägna in majoriteten av tomten (ungefär 1000 kvm) med 180-200 cm viltstängsel, men hur kan man sätta ner stolpar för det i berg? Och kan man ha 1-2 hundar därinne under dagen när jag är på jobbet utan risk för att de rymmer? Är det någon bra idé med att hägna in trädgården på det viset eller måste det vara en hundgård liknande de man köper färdiga, som har rejälare nät men mycket mindre yta? Kan man ens sätta färdiga hundgårdar på en bergig tomt eftersom marken inte är helt plan där, eller måste man då välja en väldigt liten hundgård och sätta den på det enda helt plana området som finns? Är det kanske rent av bättre för hunden att ha endast en liten yta (minimum enligt Jordbruksverket för sin storlek) att gå på?

Och ska du ha så högt staket runt om tomten,så är det bygglov/ansökan på det och grannar ska tillfrågas. :idea:
 
Fast ska du lämna hundarna ute utan uppsikt måste hela inhängnaden vara rymningssäker och det innebär även grävsäker. En hund hinner gräva sig under ett stängsel på några timmar. Det är inte gjort i en handvändning att göra staket grävsäkra (och det kostar en hel del)
Rekomenderar att bygga en stabil hundgård ist om du inte jobbar hemmifrån.
 
Frågan är hur man bygger den :) Till vanligt fårstaket går det ju att bygga en grind ganska enkelt med trä och en bit stängsel, men hur går det när staketet är 180+ ? Fungerar det att bara skala upp det till den storleken man vill ha, eller blir det för mycket tyngd/tryck för stolpar/trä/gångjärn så att man måste köpa en färdig metallgrind?
Jag köpte dörrsektioner från samma ställe jag köpte hundgårdsnät på rulle.
Och ska du ha så högt staket runt om tomten,så är det bygglov/ansökan på det och grannar ska tillfrågas. :idea:
Beror på vilken kommun man bor i o huruvida området är stadsplanerat eller inte.
Har man jordbruksfastighet är det ännu friare.
Fast ska du lämna hundarna ute utan uppsikt måste hela inhängnaden vara rymningssäker och det innebär även grävsäker. En hund hinner gräva sig under ett stängsel på några timmar. Det är inte gjort i en handvändning att göra staket grävsäkra (och det kostar en hel del)
Rekomenderar att bygga en stabil hundgård ist om du inte jobbar hemmifrån.
:angel:Timmar?:angel:
 
Det ligger inte inom någon detaljplan, men det var en bra påminnelse om bygglov eftersom jag hade glömt bort att man kanske måste ha det. Har skickat iväg ett mail till kommunen och frågat, så får se vad de svarar :) Grannar finns det inte särskilt många av och varken vägen eller några av grannarna är så jättenära (ligger på en liten väg ute i skogen) så de borde inte bli störda men det är helt klart en bra idé att prata med dem. Det absolut första jag måste göra är dock att prata igenom olika alternativ med personen som äger tomten, i och med att det är en arrendetomt ;) När jag pratade med nuvarande ägarna av huset sa de att det inte borde vara några problem med att få sätta upp staket, och om man inte får sätta upp något permanent borde det gå med en färdig hundrastgård som man enkelt kan ta ner sen om det behövs.

Vilket är bästa sättet att grävsäkra staket, och finns det något sätt som innebär mindre permanenta ingrepp på tomten (i och med att det är arrendetomt)? Eftersom delar av staketet skulle stå på berg borde de inte kunna gräva just där, men delar kommer säkert att stå lite på jord. När jag var och hälsade på hos en pyrenéeruppfödare hade de lagt stenplattor på insidan längs med hela staketet för att hundarna inte skulle gräva sig ur. Det funkade för dem och deras hundar, men hur är den lösningen i allmänhet?

Min hund har hittills inte förstått att man kan hoppa över staket eller gräva sig under (peppar, peppar), men binder jag fast henne vid t.ex. ett träd och går för långt bort kan hon ibland få för sig att tugga sönder kopplet och komma springande :cautious: Det går i alla fall bättre nu mer, och om hon gör det är det ju lätt att fånga henne eftersom hon springer raka vägen till mig ;)
 
Jag hade inte litat på stenplattor närmast nätet om det inte är en bred rad. Vi har laggt 50x50 sjöstensplattor i en rad i en provisorisk valphage till våra 4 månaders schäfervalpar...och de kan flytta dem lite. Tänk då vad en vuxen Pyreneer kan göra :grin:

Gräva ner nät ca 40 cm el mer är säkrast om de ska vara ensama en arbetsdag.

Tänk även på att nät och stolpar ska stå emot åverkan och ev klättring av stora hundar. Få nät gör det en längre tid.
 
Jag hade inte litat på stenplattor närmast nätet om det inte är en bred rad. Vi har laggt 50x50 sjöstensplattor i en rad i en provisorisk valphage till våra 4 månaders schäfervalpar...och de kan flytta dem lite. Tänk då vad en vuxen Pyreneer kan göra :grin:

Gräva ner nät ca 40 cm el mer är säkrast om de ska vara ensama en arbetsdag.

Tänk även på att nät och stolpar ska stå emot åverkan och ev klättring av stora hundar. Få nät gör det en längre tid.
Jag skulle satsa på armeringsjärn, sånt där i rutmönster ca 1 - 2 dm under marken fäst i gallret o som sträcker sig minst 1 meter in i hundgården/inhägnade området.
 
Vi har lagt slipers 30 cm under jord och har fyllt upp med naturgrus med markmatta under. Grejen med gruset är att gräver de så rasar det igen. De kommer aldrig ner till mattan eller under slipersen.
Vi har hundar av mellanstorlek och de är få timmar i sträck utan uppsyn.
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har bra tips på hur man enklast gör för att få ett nätstängsel (NSH Nordic Hortus 120 cm) sträckt och snygg vid...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: Philosophia
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 610
Senast: Hyacinth
·
Fritid Ska hägna in tomten. Har blivit tipsad om ett färdigt paket där stolparna är 2,2 m och nätet/stängslet 150. Men tyckte priset kändes...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu sitter jag i en helt underbar stuga mitt ute i skogen och bara myser! (Eller ja - jag brottas med en förkylning också och snorar...
Svar
7
· Visningar
1 134
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp