Bukefalos 28 år!

Staket till minishettis??

Ridtjejen

Trådstartare
Får hem en minishettis och i alla mina hagar har jag elstaket,där det ibland är fungerande tråd och i vissa hagar inte,samt att det är 2 trådar dragna avsedda för hästar...och mina hästar har aldrig rymt....
kan ju inte stängsla om allt med flera raders tråd så den lilla ska hålla sig inne,för det är en rymmare, tjock man och päls och sen drar han under staketet säger dom. Funderar på att antingen göra en ridbana inne i sommarhagen med elstaket anpassat till hans storlek med tex 3 el 4 raders tråd där han kan gå och de andra går utanför.... el finns det ngt nät som är enkelt och smidigt att flytta med när man ska byta hage?? för med risk för fång så bör han ändå inte gå på hela betet...så en mindre hage måste ha ju ha. och vi har 4 olika beten,så det måste vara ett staket som går smidigt att flytta på. Har kikat efter en hagkompis att låna sommartid,men hittar ingen...
Vinterhagen är av trästaket,med extra ribba längst ner och där tar han sig inte ut. Utan det gäller sommartid.....
 
Sv: Staket till minishettis??

Kan inte ge dig mer tips än att när jag hade shettis så hade jag 2 extra trådar nertill. Den ena gick mitt på vaden, dvs den kan inte få huvudet under tråden och lyfta den med manen. Och den andra vid mitt knä, den kan inte komma lver. Hade sen 1-2 trådar ovaför beroende på vilka hästar jag hade med shettisen. Han var 87 cm hög och den största 167 i mkh.

Ska se om jag kan hitta bilder!
 
Sv: Staket till minishettis??

Det behöv en eller flera lägre stängselrådar med ström i. Har flyttbara plast stolp det funkar bra här.
Nät är inget bra då det är lätt att fastna med en hov i.
 
Sv: Staket till minishettis??

29426888.jpg


16333638.jpg


4 trådar tycker jag blir bäst när man har hästar av så olika storlekar som jag haft. Och el är ett måste! får staket ger hemska skador om de fastnar med hovarna i det. (Har varit med om det, men han klarade sig med stukning och tappsko)
 
Sv: Staket till minishettis??

ser ju jättebra ut, det lutar åt en ridbana med elband där han får gå själv medan de andra går i resten av hagen.
Läste nånstans att hönsnät el elfårstaket fungerade bra att ha....
 
Sv: Staket till minishettis??

Hönsnät är väldigt tunt och gjort för höns, och fårnät är inget bra till hästar då det är lätt att fastna.
Så vanligt el stängsel med ström i är det lättaste. Stängsel tråd med så lågt ohm tal som möjligt leder strämmen bäst och det blir inte strömbort fall i stängslet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp…. Flyttade till gård...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 717
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 296
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 464
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp