Bukefalos 28 år!

Stakethöjdsfråga!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cocos

Vi ska sätta upp staket runt vår trädgård, med start idag är det tänkt. Det är främst framsidan, för på tre av sidorna finns det dels uppväxta häckar och dels nät i häckarna.

Vi ska kompletera nätet i häckarna in mot ena grannen, som har okontrollerade hundar (en kamphundsblandning, delvis dogo argention, en boxerblandning och en terrier...). :crazy: Materialet till det har vi hemma och det handlar inte om så väldigt många meter, så jag tror vi kan få gjort den biten redan idag.

Men sen så är det själva staketdelen. Det är idag öppet mellan trädgården och uppfarten, tror det har funnits nån slags staket där tidigare, och det behövs hägnas in pga vår lille son som snart kan gå själv! Dels pga grannarnas okontrollerbara hundar (kamphundsblandningen har gjort anfall mot oss tidigare) och dels pga att vår lilla väg är tämligen trafikerad.

Hur högt är lagom? Det ska bli träplank av något slag, med nergrävda plintar och vi ska göra det själv så att det blir rejält. Räcker det med 90 cm höjd? Jag skulle helst vilja ha 120 cm, men sambon tycker det är för högt och ger ett ogästvänligt intryck. Och det har han ju lite rätt i. :o
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Vi bor längsmed en väg och ska också sätta upp staket till våren. Vi har kompromissat oss fram till 80-90 cm. Sambon vill ha lägre men jag tycker att det bör vara lite höjd på det så det tar ett tag att ta sig över när barnen väl blir så stora. ;)

Kan också tycka att 120 cm skulle vara lite väl högt. Kollar ut på vår hage nu som är 130 cm och så högt skulle inte jag vilja ha runt min gård. Det tycker jag skulle kännas lite instängt.


OT: Är det Dogo argentino-korsningen som gör utfall?
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

1 meter har vi för att stänga inne hunden. Det räcker, även om hon kan hoppa över tycker hon inte att det är värt det.
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

OT: Är det Dogo argentino-korsningen som gör utfall?

Inte bara utfall utan rena anfall/attacker, där hon springer långt ifrån deras egen tomt för att attackera, även om man är på väg åt andra hållet och inte ens har gett henne en blick innan. Hon blir fysisk om man säger så och det är enbart en tidsfråga innan hon biter. Och hon kommer inte bara att nafsa, det lovar jag. :crazy:

Vi har sagt ifrån upprepade gånger, även om att deras hundar smiter in i vår trädgård och har den som toalett. De bryr sig inte. Och numera släpper de inte hundarna i sin egen trädgård heller, utan bara helt lösa på oinhägnad uppfart. Barnen vill/får inte leka i trädgården eftersom den är full av hundbajs. :crazy:
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Kan också tycka att 120 cm skulle vara lite väl högt. Det tycker jag skulle kännas lite instängt.

Du har nog rätt och det är nog så att jag skulle vilja bli lite instängd, pga grannarnas hundar. :o
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Oki, men då borde nog 90 cm räcka gott och väl. En bra kompromiss kanske! :)
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Varför är det så högt som standard på förskolor? Vet du det? *nyfiken*
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

tror det är för de större barnen kan klättra över annars? Sen vet jag att de har ett standardmått för "glipan" under staketet med, så inga barn kan krypa ut, men samtidigt ska det vara en bit ovanför marken. Samma sak med "öglorna" i staketet , de har också ett standradmått för att inga barn ska fastna....
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Jag skulle sätta stakethöjden efter hur högt hunden förväntas kunna hoppa, d.v.s. helst över metern. Hemska tanke om den skulle komma farandes och attackera bebben!:eek: Hellre ha lite mellanrum (5-7 cm beroende på spjälornas tjocklek) mellan spjälorna (höga och spetsiga på toppen) för att lätta upp intrycket. Har ni ett traditionellt rött staket ger det en väldigt in effekt att måla båda sidor på den spetsiga delen vitt. Du ser det inte framifrån men från sidan blir det ett mycket fint blickfång!
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

En hund hoppar lätt 150 cm..
Men jag skull nog välja minst 1 meter
Och göra en polisanmälan nästa gång hundarna var på min tomt, eller springer runt okonrollerat.
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Anmälan är gjord, före jul, då jag blev attackerad senaste gången. Men polisen kan inte ta emot någon anmälan förrän brott har blivit begånget! Och det blir det inte förrän hunden biter... De sa att de skulle skicka ärendet vidare till kommunen (Miljö/Hälsa) och jag ska kontakta dem imorgon, måndag, eftersom jag sett hur de rastar hundarna fritt på uppfarten igen. Enligt polisen skulle de få ett föreläggande om att hålla kamphundsblandningen kopplad utanför ytterdörren...men frågan är om något öht har skett eller om grannarna bara skiter i det. :(
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Vad menar du med "öglor" i staketet?

Vi är i alla fall överens om att göra sektionerna 90 cm höga och sen kommer de ju upp en bit ovan mark, så närmare 100 cm blir det ju till slut. Har inte bestämt hur det ska se ut ovanpå, om vi ska såga rakt av eller göra spetsar.

Tyvärr har sambon varit magsjuk i helgen, så vi har inte fått gjort så mycket som vi tänkt.
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Det är nåt liknande jag tänker mig i konstruktionen. Fast ett rött staket med vita spetsar (jag vet precis vad du menar!) skulle inte passa in riktigt. Antingen helt rött eller helt vitt (impregnerade brädor som vi ska cuprinola).
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Ah, såg nu att ni ska ha plank hela vägen. Trodde ni menade typ hönsnär/ fårnät eller liknande
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Nejmengud så fult det hade varit! :o :D Självklart ska vi ha ett *snyggt* staket.

Nät, typ villastängselnät, har vi i häckarna eftersom de är lite glesa nertill. Vanligt hönsnät duger inte tycker jag, det är alldeles för lätt att deformera och ha sönder.
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

jo förstod det men visste inte hur jag skulle förklara annat "nät" så då blev det höns när för du skulle förstå "öglorna" jag menade :D *virrig*
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Åh, spetsarna är inte vita, det är bara sidorna längst uppe på spetsen som är vita. Det syns inte när du ser staketet framifrån eller från baksidan, då ser det helt rött ut. Bara när du ser det i sned vinkel så lägger du märke till det.
 
Sv: Stakethöjdsfråga!

Och nu förstår jag hur DU menade, låter snyggt. Vet inte om det fungerar rent praktiskt eftersom vi inte ska måla utan cuprinola? Antingen vit eller röd cuprinol (mer som lasering, som tar mer och mer för varje lager). Enklast möjliga underhåll! Färg flagnar till slut och då måste man skrapa och hålla på och det lär det inte finnas tid till... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi har köpt hus på landet med ganska stor tomt, drygt 6000 kvadratmeter. Större delen är f.d. beteshage, så helt kal och tråkig, men det...
Svar
5
· Visningar
2 444
Senast: calm
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 782
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp