Bukefalos 28 år!

stall ägare lånar ut inhyrd häst

Hej!

Jag hade blivit vansinnig om stallägaren lånat ut min häst utan att fråga. Dels för att jag har en plan med hästens motion varje dag och dels för att min häst har vissa skador som gör att hon bör ridas lite speciellt (ja eller, hon kräver en lång uppvärmning i skritt, helst avsuttet, följt av galopp (vilket för många kan vara otäckt då hon är rätt pigg) hon bör dessutom stretchas efter varje ridtur).

Hade stallägaren frågat om lov och förklarat att personen skulle klara min häst och följa mina instruktioner för skötsel och ridning så visst, men olovandes ta hästen?? Då hade jag blivit skvatt skogsgalen.

Detsamma gäller för sambons häst, som är något av en enmanshäst och blir rätt stressad av ryttarbyten efter några månader på ridskola (innan vi köpte honom).

Båda våra hästar är lätta att tycka att dom är snälla och att vem som helst kan rida dom, vi har dock sett att så inte är fallet - speciellt inte med min.

/L
 
Jag tycker att det blir lite löjligt att diskutera utifrån undantagsfall och nödsituationer som gjorts i tråden. Om det på riktigt var en nödsituation som krävde att akut låna en häst tror jag att de flesta hade varit förstående.

Om min bil står parkerad vid stallet och mina nycklar ligger i sadelkammaren hade jag givetvis inte blivit arg om någon utan lov hade lånat min bil för att exempelvis skjutsa någon till sjukhuset. Däremot hade jag blivit arg om någon olovandes hade lånat bilen för att åka och göra ett ärende.

Sen tror jag att @Inte_Ung blandar ihop äpplen och päron angående vad en stallägare får göra med andras hästar. Stallägsre har det yttersta ansvaret för att hästen får sina behov av veterinär- och hovvård, foder och så vidare. Stallägare har inte varken ansvar, rättighet eller skyldighet att sörja för att andras hästar blir rodna. Tänker ffa på ditt exempel med hästen som en stallägare ansåg understimulerad och däför hade dig till att rida på utan lov. Finns ingen anledning att ens dra upp omdöme och fingertoppskänsla gällande sånt, anser man det vara ett problem så lyfter man det med hästägaren. Inte svårare än så.
 
Jag hade blivit väldigt upprörd och absolut inte tyckt att det varit okej av en stallägaren att låna ut min häst eller utrustning utan att fråga. Men jag har efter att läst den här tråden funderat lite på hur man skulle reagera om stallägaren "råkat låna ut hästen". Dvs. tänkt att den lånade ut en annan häst men att de som lånat tagit fel häst.
 
Jag hade blivit väldigt upprörd och absolut inte tyckt att det varit okej av en stallägaren att låna ut min häst eller utrustning utan att fråga. Men jag har efter att läst den här tråden funderat lite på hur man skulle reagera om stallägaren "råkat låna ut hästen". Dvs. tänkt att den lånade ut en annan häst men att de som lånat tagit fel häst.
då har väl stallägaren ändå brustit tänker jag. Hen bör ju förvissa sig om att det blir rätt häst.
 
Jo men hade man fortfarande känt att stallägaren är världens största idiot eller set det mera som ett mindre misstag.
 

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: ameo
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 127
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp