Bukefalos 28 år!

stall ägare lånar ut inhyrd häst

Dolce

Trådstartare
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?
 
Jag skulle bli vansinnigt arg. Jag skulle bli rasande om hen lånade eller lånade ut min sadel eller annan dyrbar utrustning utan lov, så vill knappt tänka på reaktionen om det gällde min häst. Det beteendet accepterar jag inte från någon. Punkt.

Förutom annat, så hade jag sett till att flytta hästen omgående.
Tillägg: jag hade med allra största sannolikhet flyttat hästen så fort som möjligt om det hände nån annan häst i stallet, för övrigt. Det skulle krävas en riktigt bra förklaring och ett i grunden väldigt stort förtroende för stallägaren, för att jag skulle stanna kvar efter att hen olovligen lånat/lånat ut en inackorderad häst.
 
Det är verkligen inte okej någonstans och ja, det skulle kunna bli egenmäktigt förfarande. Man kan inte bara ta/utnyttja någon annans egendom på det sättet.

Det är också ett enormt svek att göra så. Har man hästen inackorderad så måste man ju kunna lita på stallägaren och ett sådant svek visar att det inte gick att lita på henom. Jag hade blivit så vansinnigt arg.
 
Jag hade flyttat min häst omgående och gjort en anmälan.



Egenmäktigt förfarande är min gissning.
https://www.minilex.se/a/egenmäktigt-förfarande-och-andra-tillgreppsbrott

Utklipp från länkad sida:

Egenmäktigt förfarande

Även att olovligen ta och använda andra saker än just motorfordon kan utgöra ett brott, trots att det sker utan tillägnelseuppsåt. Exempelvis att ta en cykel som står på en viss plats och använda den för att transportera sig till en annan plats, för att därefter överge cykeln på en plats som är okänd för dess ägare, eller att utan lov använda grannens gräsklippare för att klippa gräset kan bedömas utgöra brottet egenmäktigt förfarande. Även att till exempel parkera sin bil på ett sådant sätt att en annan bil hindras från att kunna köra iväg från sin parkeringsplats eller att låsa fast ett hänglås på någon annans klädskåp, och på så sätt hindra personen från att kunna hämta de saker som förvaras där, kan komma att anses som egenmäktigt förfarande. Detsamma gäller om man gör intrång i en persons besittning av fastighet, genom att utan lov sätta upp eller plocka ner staket eller andra stängsel, bygga något eller gräva hål utan lov och andra liknande saker.

Under vissa omständigheter kan slutligen gärningsmannen också anses begå egenmäktigt förfarande ifall denne försöker förhindra att en person rättmätigt försöker ta tillbaka något – exempelvis ifall en person kommer hem och upptäcker att det pågår ett inbrott och då försöker ta tillbaka stöldgodset från gärningsmannen, vilken med visst våld eller hot om våld förhindrar tillbakatagandet. Det handlar alltså framförallt om situationer där gärningsmannen olovligen tar och använder något, eller på något annat sätt olovligen rubbar annans besittning (typiskt sett förhindrar en rättmätig ägare från att fullt ut kunna utnyttja den rätt som denne har till en sak, eller vad det nu rör sig om). Egenmäktigt förfarande kan resultera i böter eller fängelse i upp till sex månader, alternativt fängelse i upp till två år om brottet anses grovt.
 
Jag gissar att du ändå inte skulle polisanmäla stalläagaren. Så jag skulle släppa tabkarnq på ev brott och skälla ut stallägaren och, om jag ville stå kvar, få inskrivet i kontaktret att hästen inte får användas utan din vetskap.
Varför ska man inte anmäla och varför ska man stå kvar ?
 
Varför ska man inte anmäla och varför ska man stå kvar ?

Det kommer sannolikt inte bli mer än polistid, utredning nedlagd. Jag hade sett det som meningslöst tidsslöseri att anmäla. Däremot hade jag påtalat att det kan vara ett lagbrott (till stallägaren) och jag hade - om jag ville stå kvar - fått förtydligat i kontraktet att det inte är OK att låna häst eller annat av sina inhyrda.
 
Jag hade gjort som Lovisaleonora och pratat med stallägaren. Hade också ställt frågan hur dom hade ställt sig om det hände häst eller ryttare något under tiden dom lånat ut den? Vem skulle ha stått för det? Det skulle kanske få stallägaren att tänkta till lite inför framtiden.
 
Jag hade blivit väldigt arg, fått gå ut och andas ett bra tag och sedan pratat med stallägaren och gjort mycket klart att det inte accepteras. Sedan hade jag nog letat efter en ny plats då jag hade haft svårt att lita på dem igen.
 
Varför ska man inte anmäla och varför ska man stå kvar ?
Jag tycker aldrig att man ska anmäla för att hämnas på någon, utan bara när man faktiskt tror att ett brott blivit begånget. Tvivlar på att polis/åklagare skulle anse detta tillräckligt allvarligt för att ens fullfölja förundersökningen, det skulle läggas ner. Polisresurser ska användas där de behövs.

Att du ska stå svar säger jag inte, jag säger att OM du vill stå svar, få inskrivet i kontraktet vem som har rätt att använda hästen.
 
Jag hade flyttat min häst omgående och gjort en anmälan.



Egenmäktigt förfarande är min gissning.
https://www.minilex.se/a/egenmäktigt-förfarande-och-andra-tillgreppsbrott

Utklipp från länkad sida:

Egenmäktigt förfarande

Även att olovligen ta och använda andra saker än just motorfordon kan utgöra ett brott, trots att det sker utan tillägnelseuppsåt. Exempelvis att ta en cykel som står på en viss plats och använda den för att transportera sig till en annan plats, för att därefter överge cykeln på en plats som är okänd för dess ägare, eller att utan lov använda grannens gräsklippare för att klippa gräset kan bedömas utgöra brottet egenmäktigt förfarande. Även att till exempel parkera sin bil på ett sådant sätt att en annan bil hindras från att kunna köra iväg från sin parkeringsplats eller att låsa fast ett hänglås på någon annans klädskåp, och på så sätt hindra personen från att kunna hämta de saker som förvaras där, kan komma att anses som egenmäktigt förfarande. Detsamma gäller om man gör intrång i en persons besittning av fastighet, genom att utan lov sätta upp eller plocka ner staket eller andra stängsel, bygga något eller gräva hål utan lov och andra liknande saker.

Under vissa omständigheter kan slutligen gärningsmannen också anses begå egenmäktigt förfarande ifall denne försöker förhindra att en person rättmätigt försöker ta tillbaka något – exempelvis ifall en person kommer hem och upptäcker att det pågår ett inbrott och då försöker ta tillbaka stöldgodset från gärningsmannen, vilken med visst våld eller hot om våld förhindrar tillbakatagandet. Det handlar alltså framförallt om situationer där gärningsmannen olovligen tar och använder något, eller på något annat sätt olovligen rubbar annans besittning (typiskt sett förhindrar en rättmätig ägare från att fullt ut kunna utnyttja den rätt som denne har till en sak, eller vad det nu rör sig om). Egenmäktigt förfarande kan resultera i böter eller fängelse i upp till sex månader, alternativt fängelse i upp till två år om brottet anses grovt.


Bukefalister är jättebra på att citera lagtext och gissa. Men det gissar de rätt i 1 fall av 50 skulle jag vara glatt överraskad.
 
Jag hade sett rött! Alltså, jag hade blivit så fly förbannad så jag inte vet vad jag hade gjort. Normalt sett är jag ganska snäll och beskedlig, men hade jag fått reda på att stallägaren lånat ut min häst hade jag inte hållit käft. Då hade hen fått veta att hen levde, minst sagt :rage: Jag känner nästan hur blodet börjar koka bara jag tänker på hur jag skulle reagera i en sån situation :o:devil:

Jag hade också sett till att övriga inackorderingar fick reda på vad som hänt, och berättat för stallägaren att hen möjligen blir polisanmäld. Och så hade jag flyttat min häst så fort det bara skulle gå, om jag så fick ha dubbla stallhyror tre månader och åka två mil till stallet, Alltså det hade varit TOTALT oacceptabelt och jag hade inte litat på den stallägaren för fem öre med det dyrbaraste jag har.
 
Hur skulle ni regera om er stall ägare lånar ut din häst för ridtur( till okänd person för er) utran er vetskap? Är det inte brottsligt? Egenmäktigt förfarande?

Alltså nu verkar du arg, jag förstår det. Försök ta det lugnt och vänta några dagar, en vecka och handla inte i vredesmod. Lugn och fin, det är mitt i vintern, ont om Hö i hela landet. Det är verkligheten.

Det beror Men..... vissa människor har ansvar och tar ansvar och är hästmänniskor. De tillför hästens kunskap förmodligen mer än jag. Är det en sådan som rider och stallägaren vet att jag inte skulle rida så och förtroendet för stallägaren är på topp, dvs vänner. Så jo, jag rider så mycket och det är djklgt, väldigt kallt nu. Uschianemej, sitter under filtar, flera, nu och huttrar. Fy fn vad kallt det är.
 

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: ameo
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 127
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp