Bukefalos 28 år!

Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

Dentaku

Trådstartare
Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en debatt om huruvida en varg skulle få likadan rygglinje om man ställde den i "utställningspose"(förutsatt förstås att man inte fick ansiktet avbitet). Det finns också en person som hävdar att Jag hävdar ett bestämt nej, jag har hittat en bild på aktuell schäfer där den travar med slakt koppel och ändå har kraftigt sluttande och dessutom välvd rygg. Att det inte går att hitta någon bild på en varg eller ens hund av annan ras(vad jag lyckats med iaf) som ställer upp sig så extremt som en schäfer känns som ett rätt tydligt tecken på att det är en forcerad ställning som kräver överdrifter i exteriören.

Därför är jag nyfiken på att se om någon av bukehundägarna skulle kunna ställa upp sin hund som man ställer schäfrar på utställning och hur resultatet skulle bli. Det ideala vore naturligtvis om det var en hund med kroppsbyggnad som påminner om vargens, t ex någon form av polarhund, men allt är av intresse. Är det någon som har lust att delta i detta lilla experiment?

Här är för övrigt schäfern som diskuteras:

Uppställd

Trav
 
Du vet ju vem Mamma Mu är. Har laggt en bild både här och samma bild finns på hemsidan....där hon är uppställd i utställningspose. Och hon ser INTE ut som hunden på bilden för de har olika exteriör. Så de där snacket utställningsfolket kör med är BS. Nej, en varg skulle inte bli sådan heller.
 
Även vi bruksare ställer ju våra hundar såhär för att det är så "man ska göra" och så dommare men även andra vill se hunden när de gör en bedömning.
Så egentligen kan man bara gå in och titta på vilken avelshane som helst på de större kennlarnas hemsidor... alla står de uppställda. Ingen ser ut som hunden i länken.
 
Intressant idé, ska göra ett försök med Monster ikväll. Misstänker att han kan vara lite svår att få att gå med på det, men ett försök ska det bli i alla fall.

Och när det gäller hur hunden ska ställas upp... Jag är, harkel, inte så bra på vinklar och sådant. :o
Är det bakbenen på bilden som ska härmas alltså? Vikt över frambenen, ett bakben sträckt nästan rakt bak och så det andra lite mer under hunden?
 
Jag hade en schäferblandning. Han hade inte med den största viljan lyckats stå sådär, eller gå sådär.
Men jag har också läst att de där hundarna ju är tränade att gå som skit i sin trav. Naturligt går de absolut inte så, bara på show. Tror de jämförde det med gångartshästar? Men en normal hund kan ju inte ens tränas till att springa sådär. Just ja, den traven var visst vägvinnande och gjord för att hålla tempot lång sträcka..ehum..
 
Såg för övrigt den här bilden, lite rolig
12512640_10154071903558744_7764231845611468379_n.jpg
 
IOch när det gäller hur hunden ska ställas upp... Jag är, harkel, inte så bra på vinklar och sådant. :o
Är det bakbenen på bilden som ska härmas alltså? Vikt över frambenen, ett bakben sträckt nästan rakt bak och så det andra lite mer under hunden?

Som jag förstått - någon som kan får gärna rätta - ska det ena bakbenet stå naturligt under hunden och det andra vara draget bakåt så att hasen bildar en 90 graders vinkel. Frambenen ska vara parallella.
 
Den här vargen har jag lagt upp som exempel, men den står tydligen inte rätt. :confused: Jag vet inte hur den skulle kunna ställas för att se ut som en e-schäfer.

cita_by_czertice-d9uss5x.jpg
 
Då måste jag få höra hur i hela friden den skulle ställas upp för att få godkänt. Den kommer ju aldrig att se ut som en taxbent skoliosschäfer - för den har en bra exteriör.

Jag har ställt frågan, får se om jag får något svar. Jag har ju bett om bilder på där vargar ser ut som e-schäfrar också men de lyser med sin frånvaro.
 
280uqtk.jpg

Haha, det här var det bästa jag kunde göra med Tinja! Hon tyckte jag var jättekonstig som höll på och drog i hennes bakben - det är inte naturligt någonstans för henne att stå med ett utsträckt bakben, och när jag försökte flytta fram det andra för att det ska stå mer under magen på henne så tappade hon nästan balansen. Eftersom hon har en rak rygg så är det fysiskt omöjligt för henne att få en 90 graders vinkel på ett utsträckt bakben. Hon fick stå på tårna.

Kan ju också säga att även om jag flyttar båda bakbenen så lååångt bak som möjligt, så har hon fortfarande en väldigt rak rygg, kanske en minimal sluttning, men knappt märkbar.
 
Då måste jag få höra hur i hela friden den skulle ställas upp för att få godkänt. Den kommer ju aldrig att se ut som en taxbent skoliosschäfer - för den har en bra exteriör.

Det är tydligen svårt att förklara med ord eftersom det kan ta en massa tid och bilder innan man är nöjd. Så det enda svar vi får är att man gör samma som man gör med en schäfer... :meh:
 
Det vanligaste ursäkterna man får höra om varför e-hundarna ser ut som de gör mot B-hundarna uppställda är antingen att B-hunden är fel uppställd eller att E-hunden drar i kopplet (har kopplet sträckt)
Så här är tre olika bilder som finns offentligt på nätet på kända avelshundar av B-linjer i korrekt uppställd position. Jag valde dessa tre eftersom jag träffat dem och vet hur de ser ut när de är i normala i kroppen. I denna position så får hundarna ett annat utseende än naturligt men kontentan är att de blir inga räkor!

Denna hund är ställd av en riktig handler och dessutom med sträckt koppel.
fighterstandstor_zpsk9vkrjro.jpg


På denna bild har man retucherat bort kopplet vilket syns om man tittar noga.
timbostandtva_zpsjcaw5wus.jpg


Amatörbild men korrekt ställd
marley20show_zpsyacxaxez.jpg


Alla tre hundarna får givetvis en "rakare" rygg med bakbenen ståendes under sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp