Bukefalos 28 år!

Stallbygge

P

Pampas

Jag är jätte ny på Buke men har läst mycket här en längre tid....
Det verkar finnas så otroligt duktiga och erfarna människor här så jag tänkte prova att få lite råd.....!!

(Bor på landet och har två American Paints, en valack och ett sto...)
Vårat stall är lite för lågt i tak och vi planerar så småning om att bygga ett nytt stall och då lite större för uthyrning också...

Har läst rättså mycket om förprövning osv men det verkar vara en djungel.... Är det någon här kanske som nyligen byggt stall efter de nya reglerna ? Det är inte frågan om ett nybygge kanske jag ska klargöra utan inredning av en bef gammal ladugård....

Kan ni ge några tipps, finns det möjligen planlösningar man kan få ta del av eller köpa ?? :crazy: Vad ska man tänka på ?? Vad ska man akta sig för ?? Vilka misstag kan man undvika ???

Vore jätte tacksam för svar.... Hoppas att vi kan börja lite smått i sommar och bygga....
Mvh Pampas
 
Sv: Stallbygge

Tack för alla bra tipps !! :rofl:
Ska inhandla boken "att bygga häststall" också av Mikael Ventorp
Där ska alla lagar och regler tydligen finnas !:crazy:
 
Sv: Stallbygge

Vi byggde ett mindre stall (2 boxar) för ca två år sedan, då var det iofs. min pappa som stod för själva byggandet och något som jag insåg var väldigt viktigt (bortsett från djurskyddsreglerna). Det är att få till allt det praktiska i stallet för att det ska fungera smidigt. Djurskyddsreglerna är ju ändå ganska tydliga men det är annat som måste funka också.

Så vi åkte runt och hälsade på alla som vi kände som hade stall för att kolla vad som funkade bra och vad som funkade dåligt med bla. ljus, fönster, uppbindning, foderförvaring, ströförvaring, hur sadelkammaren ska se ut för att kunna förvara saker så praktiskt och rent som möjligt och hur blöta täcken bäst torkas etc. etc.

Tack vare detta så lyckades vi trots vårt lilla stall få till praktiska förvaringsutrymmen för alla saker, foder och strö och följa alla djurskyddsregler samtidigt. Detta krävde dock en hel del tankeverksamhet från min och pappas sida för att få det hela att gå ihop.

Så ett tips är som sagt att sätta sig ner och verkligen klura på hur man vill ha det och vad som inte funkat i stall man besökt tidigare.:idea:

Lycka till med stallbygget :)
 
Sv: Stallbygge

http://www.systemstall.se/[/url]

'En tillfällig lösning..ha ha...rätt sött!!!:D

2box_st.jpg
 
Sv: Stallbygge

Tack och tack !!

Jag undrar bara fortfarande om det finns någon som har olika planlösningar eller typ skissar som man kan ta lite ideer från ?? Vet inte hur det funkar, har inte råd att låta någon rita på planlösningen men man kanske kan ta lite ideer från olika ritningar ........ ????????

:confused:
 

Liknande trådar

Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Miaa
·
Anläggning Hur har ni löst placering av lyse och vad har ni för lampor, lysrör? Hur har ni räknat ut dimensioneringen på ventilationen, har ni...
Svar
5
· Visningar
3 565
Senast: mian
·
L
Anläggning Hej! Ny här på forumet, dock länge läst era kloka diskussioner!:) Nu tänkte jag be er erfarna om lite råd och tips.. Jag ska...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: a1agnlju
·
J
Hästmänniskan Ytterligare en "jag ska bygga stall-tråd"... :angel: Orkar ni mer? :bow: Jag planerar att göra om en gammal ladugård till stall...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: Jappeloup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp