Bukefalos 28 år!

Stallgrubblerierna fortsätter

malinsky

Trådstartare
Golvet där vi tänkte ha stallgång är så stabilt att vi fick tips om att gjuta direkt på golvet. Nu spånar jag vidare, å undrar om jag i stället kan lägga ut en gummimatta istf? jag vill nämligen ha spolspilta där och ha uteboxar. reflektioner på det?
 
Sv: Stallgrubblerierna fortsätter

tillägg: det är alltså trägolv på torpargrund.. vad tror ni?
 
Sv: Stallgrubblerierna fortsätter

Menar du gummimatta istället för gjutet golv?

Ser ingen anledning till att inte kunna ha både spolspilta och uteboxar på gjutet golv, men är marken bra så blir det ju väldigt myckt billigare att inte gjuta. Men som du säger, en gummimatta eller nåt borde väl vara på sin plats då, eftersom det blir väldigt geggigt annars om du ska ha spolspilta där.
 
Sv: Stallgrubblerierna fortsätter

Aha, trägolv! Mindre bra att ha vatten på det, särskilt om det är gammalt timmer. Golvet kan sätta sig om det blir fuktigt i en ände. Och hästar pinkar ju, så i borxarna finns också risk för röta i golvet om du inte tätar ordentligt med gjutning eller matta. Typ som man tätar badrum, om du förstår, det får inte blir läckor där vattnet kan rinna ner på trägolvet.
 
Sv: Stallgrubblerierna fortsätter

Ja. precis :)

Så frågan är vad det är som talar för att gjuta på golvet.. kan man ha vanlig betongmassa på ett underlag som ev rör på sig, eller är det lika bra med gummimatta (om man tätar ordentligt) iom att golvet är bra?

Uteboxarna ska stå fristående utanför stallet, så det blir en historia för sig om jag ska ha "stampat jordgolv" med div underlag (grus-sand-spån och ev halm, gummimatta, trägolv eller gjuta.. *suck*
 
Sv: Stallgrubblerierna fortsätter

Knivig fråga, knivig fråga... Har du pratat med en anläggare? Vad säger h*n i så fall? Du kan inte rycka upp plankorna och gjuta på marken under? Vet faktiskt inte vad som är bäst... :confused:
 
Sv: Stallgrubblerierna fortsätter

Jag har bara pratat med en snickare, och han gav förslaget att gjuta direkt på bef golv. Jag ska ta och leta i katafontedalogen och se om jag hittar någon som är mer inriktad på byggnationer för djurhållning..

Hmm, jag vill ju inte att det ska skena iväg i kostnad om jag inte behöver, men det måste ändå vara bra för hästarna!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 017
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp