Bukefalos 28 år!

Stallplats och kontakter när man flyttar?

Cherarriduracell

Trådstartare
Ni som flyttat till annan ort, hur har ni gjort med stallplats? Hur får man tag i stallägare om inga annonser finns på de vanligaste annonssidorna på internet?

Står inför det dilemmat nu, att flytt kan bli aktuell inom två månader och om ridskolan i den orten inte har några lediga platser, så har jag ingen plan b. Hur fick ni tag på stall i okänd ort? :confused:
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

Man får åka runt och spana efter hästar. Överallt där det finns hästar får man åka in och leta rätt på en person att prata med och fråga om stallplats. Till slut brukar man få napp. Numera kan man ju annonsera enkelt på nätet dessutom och söka även där.
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

Har samma problem :/
Flyttar söderut i augusti och ska flytta med hästen vid årsskiftet (så jag har ju iofs rätt lång tid att hitta stallplats) dessutom måste jag ha fullservice med mockning och allt så då blir det svårare. Men ah har ju 5 månader på mig innan det blir akut :p om ngn undrar så tar min pappa och syster hand om min häst under tiden jag är borta.
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

Sätt upp/skicka en lapp till ridskolan där du efterlyser tips på stallplatser.Alltid är det nån som kan veta nån som....
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

Det går ju skicka tips via PM här på buke också om man vet vart flytten går. :angel:
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

Jag ska eventuellt flytta i augusti, till en för mig helt främmande stad - jag känner inte en kotte. Dessutom får jag inte veta förrän den 15/7 om jag ska flytta (student. Det blir till att kasta sig in på intresseanmälan av studentboende direkt, om jag kommer in, och därefter börja flytta så fort som möjligt).
Nu har jag lite tur, iom att jag hittat ett par annonser också (hoppas bara att det finns några kvar, när det är dags för mig!). Jag har i skrivande stund ingen häst, men det kan komma att bli aktuellt att köpa innan flytten. Men i övrigt kommer jag nog att:
  • PM:a aktiva bukare på orten
  • Höra med ridskolan om någon där eventuellt vet något stall i området
  • Eventuellt slänga ut en sökes-annons på annonssida
  • Om jag får avslag på annons jag ringer på: fråga om denne vet något annat stall som eventuellt kan ha plats
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

På en del ställen så brukar inte stallägarna utannonsera stallplatser av olika anledningar, då fungerar det super att slänga ut en egen sökes-annons alternativt åka runt och fråga.

Jag fick tag på min stallplats genom att sitta och googla efter stallplatser på den aktuella orten och fick upp en hel del stallhemsidor (här där jag bor är det vanligt att de allra flesta stall från medelstort och uppåt har en hemsida med lite info och kontaktuppgifter). Jag hittade ett stall som lät helt suveränt, slängde iväg ett mail till stallägaren och hade sån tur att det fanns en stallplats ledig som inte var utannonserad! Jag åkte dit och kikade och föll totalt för det. Jag har inte ångrat mig en minut att jag valde flytta hästen dit (har ridhus och en hel del service ingår).

Så var inte rädd för att fråga, det värsta är att du kan få ett nej, och ett nej är inte farligt ;) Lycka till!
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

Hovslagare som arbetar inom/runt orten ?
De om några bör väl ha kännedom om alla stall. Och hovslagare kommer du ju också att behöva framöver....
 
Sv: Stallplats och kontakter när man flyttar?

På ridskolan borde dom ju veta fler då som har egna hästar? Som i sin tur kanske vet någon som vet ett stall med ledig plats?

Om inte annat kan du väl sätta upp en sökes annons på den ridskolan? Finns det fler ridskolor/ridklubbar? Har dom hemsida? Kolla länkar på hemsidan kanske?

Om inte annat, kolla efter stall i närheten i början som tillfällig stallplats, tills du flyttat upp och lär känna nån och hittar nåt?

Du kan även prata med mer folk än bara "hästfolk". När jag flyttade till Åre så frågade jag min lärare om han visste någon. Fick två tips varav det ena blev det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 784
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 705
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp