Stångbett utan kedja, tungfrihet??? HJÄLP

viktoriaeriksson

Trådstartare
Har kollat mycket på kimblewick nu på senaste tiden till min heta dam som är väldigt rädd om munnen, hon ogillar ledade bett då det ligger för mycket på tungan. Jag har idag rakt bett på henne (hade pee-wee på henne vid inridning) men det kan bli lite för svagt vid vissa tillfällen, till exempel uteritter eller vid konditionsträning (intervaller).:)

Men samtidigt så kanske ett stångbett med kedja blir för skarpt? Eller?:confused:

Jag har ju förstått att ett ledat kimblewick är skarpare än ett rakt, men tungfrihet då, blir det skarpare utan, som ni hör så behöver jag er hjälp, SKRIV!!! :p:p:p
 
For det första rida du 1-hand neck reining eller 2-hand leading? Stång bet är for 1-hand neck reining så du vet, du har kedja eller läder rem. "skarpheten ligger i handen".
Det finns flera bet på marknad som ger tungfrihet, Billy Allen och Mylar är såna.
 
Har kollat mycket på kimblewick nu på senaste tiden till min heta dam som är väldigt rädd om munnen, hon ogillar ledade bett då det ligger för mycket på tungan. Jag har idag rakt bett på henne (hade pee-wee på henne vid inridning) men det kan bli lite för svagt vid vissa tillfällen, till exempel uteritter eller vid konditionsträning (intervaller).:)

Men samtidigt så kanske ett stångbett med kedja blir för skarpt? Eller?:confused:

Jag har ju förstått att ett ledat kimblewick är skarpare än ett rakt, men tungfrihet då, blir det skarpare utan, som ni hör så behöver jag er hjälp, SKRIV!!! :p:p:p
Vad jag förstår så blir det skarpare med, hela trycket kommer på lanerna istället för att fördelas över tunga och laner.
 
För det första så måste du använda kinnkedja ihop med stångbett. Utan kinnkedja slår bettet igenom och blir oerhört skarpt. Kinnkedjan ska vara så hårt spänd att skänklarna bildar en 45 graders vinkel när du tar i tygeln. Varken lösare eller hårdare.

Vilken typ av mundel, med eller utan port beror på hur hästen ser ut i munnen. Vissa hästar föredrar med port och vissa utan. Du får helt enkelt prova dig fram. Ett stångbett ska aldrig någonsin vara ledat! Det är ett riktigt otyg! Ett ledat stångbett blir oerhört skarpt. Ett bett blir annars inte skarpare än handen gör det så tänk på att vara väldigt mjuk och fin i handen när du provar och när du rider på ett stångbett. Det är stor skillnad på att ha ett vanligt rakt bett och ett stångbett.
 
För det första så måste du använda kinnkedja ihop med stångbett. Utan kinnkedja slår bettet igenom och blir oerhört skarpt. Kinnkedjan ska vara så hårt spänd att skänklarna bildar en 45 graders vinkel när du tar i tygeln. Varken lösare eller hårdare.

Vilken typ av mundel, med eller utan port beror på hur hästen ser ut i munnen. Vissa hästar föredrar med port och vissa utan. Du får helt enkelt prova dig fram. Ett stångbett ska aldrig någonsin vara ledat! Det är ett riktigt otyg! Ett ledat stångbett blir oerhört skarpt. Ett bett blir annars inte skarpare än handen gör det så tänk på att vara väldigt mjuk och fin i handen när du provar och när du rider på ett stångbett. Det är stor skillnad på att ha ett vanligt rakt bett och ett stångbett.

Korrektion, Skarpheten ligger inte i själva kjeda eller läder rem, det ligger i hävstångs effekt på länden, och porten har inte med tung friheten att göra heller, det berör på hur kunde men är formad. Också leded mundel eller ej är det fortfarande ett hävstång bet.

Former information THE ART OF BITING gå till Dale Maylar YouTube.com
 
For det första rida du 1-hand neck reining eller 2-hand leading? Stång bet är for 1-hand neck reining så du vet, du har kedja eller läder rem. "skarpheten ligger i handen".
Det finns flera bet på marknad som ger tungfrihet, Billy Allen och Mylar är såna.

Inom engelsk ridning är stångbett till för att länga överlinjen/nacken vid ridning på kandar tex, och när det gäller tex kimblewick, pelham osv är det en skarpare betsling som även verkar på annat vis i munnen än tränsbett. .

Så även om man inom western rider stång på enhandsfattning så blir det lite tokigt att om man pratar med en engelsk ryttare säga att stångbett "är för enhandsfattning". Vi inverkar ju på ett helt annat sätt än er, och använder övht inte neckreining utan ställande och ledande

Därför får tex en ledad stång stor påverkan, en olycklig sådan.
 
Inom engelsk ridning är stångbett till för att länga överlinjen/nacken vid ridning på kandar tex, och när det gäller tex kimblewick, pelham osv är det en skarpare betsling som även verkar på annat vis i munnen än tränsbett. .

Så även om man inom western rider stång på enhandsfattning så blir det lite tokigt att om man pratar med en engelsk ryttare säga att stångbett "är för enhandsfattning". Vi inverkar ju på ett helt annat sätt än er, och använder övht inte neckreining utan ställande och ledande

Därför får tex en ledad stång stor påverkan, en olycklig sådan.

Nu prata du om Hög Skol Ridning när du prata Kanadar, nåt Taup eller Bewidered kan mer än jag om dess hantering, men tryck punkt verken av stången är de samma om den använts As The Bareing Rein och inte som ett Ledenda Tygle som en del Western Ryttar göra.
 
Lång kedja, mer rotation och mer tryck på nacken.

Kort kedja, mindre rotation och mindre tryck i nacken.

Olika hästar föredrar olika samt är byggda på olika sätt där man kan "dra nytta" av olika inställningar för olika resultat. Man kan alltid börja vid 45 grader och sedan ändra till det hästen gillar bäst. Min ena vill ha ganska exakt 45 grader medan den andra vill ha betydligt kortare.

Om trycket på lanerna ökar och hästen inte tycker om det (har sällan med skarphet att göra enl. mig) så kan man sätta på en bettlyftare.

Jag är benägen att hålla med @troxel att tungfrihet inte finns.
 
Har kollat mycket på kimblewick nu på senaste tiden till min heta dam som är väldigt rädd om munnen, hon ogillar ledade bett då det ligger för mycket på tungan. Jag har idag rakt bett på henne (hade pee-wee på henne vid inridning) men det kan bli lite för svagt vid vissa tillfällen, till exempel uteritter eller vid konditionsträning (intervaller).:)

Men samtidigt så kanske ett stångbett med kedja blir för skarpt? Eller?:confused:

Jag har ju förstått att ett ledat kimblewick är skarpare än ett rakt, men tungfrihet då, blir det skarpare utan, som ni hör så behöver jag er hjälp, SKRIV!!! :p:p:p
Ett rakt bett hamnar mer på tungan än ett ledat. Ett ledat bett hamnar på lanerna, så skulle tro att din häst ogillar trycket på lanerna, inte tungan.
Bett med kedja ska, enligt mig, aldrig vara ledade. Det finns ledade som har en spärr så de bara kan börjas till ett visst läge, de är okej.
Om din häst gillar raka bett hade jag tagit ett vanligt rakt kimblewick, eller ett med mullenmouth. De med tungfrihet, som i den lilla böjen på mitten, är för smala för tungan ändå så den får inte plats i porten.
Tycker man att kedjan känns otäck finns skydd att sätta på eller så kan man helt enkelt byta ut den mot läderrem eller tex sporrem.
 
Lagga in ett link så alla kan förstå Tung Frihet:

www.mylerbitsusa.com

Om ni gå in i Bit då kan ni hur mun biten är utformad, den har ett "curve" (böjd) så att tungan kan röra sig och häst har möjlighet att sväljer sitt saliv. När du se en häst med mycket saliv runt betet då är det betets utformning som hindra tungens funktion.
 
Tack för alla svar! Jätteintressant att höra! Jag rider både hopphästar och westernhästar varje dag och då har jag stångbett på två av mina reiningquartrar, så dom betten/reglerna är jag väldigt bekanta med!
Men det är väll en oerhört stor skillnad på ett sådant stångbett jag har på en reiningquarter jämnfört med ett kimblewick?
Jag skulle nog aldrig pröva ett sånt stångbett på min hopphäst eftersom hon inte är skolad inom reining...:d

Det jag blir nyfiken på är att ett kimblewick liknar ju ett vanligt bett ganska mycket, om man skulle sätta tygeln i bara ringen och ingen kedja, skulle det då inte ha en ganska liten ''stångbettsfunktion'' då??:confused:
 
Det jag blir nyfiken på är att ett kimblewick liknar ju ett vanligt bett ganska mycket, om man skulle sätta tygeln i bara ringen och ingen kedja, skulle det då inte ha en ganska liten ''stångbettsfunktion'' då??:confused:
Jag red min kuse på kimblewick ett tag då han var så jäkla stark ute och jag ville undvika dragkamp.
Då hade jag tygeln i stora "vanliga" ringen som ger minst hävstångseffekt.Det räckte för honom.
Tycker att det är ett bra sätt att börja med det mildaste. :)
 
Jag red min kuse på kimblewick ett tag då han var så jäkla stark ute och jag ville undvika dragkamp.
Då hade jag tygeln i stora "vanliga" ringen som ger minst hävstångseffekt.Det räckte för honom.
Tycker att det är ett bra sätt att börja med det mildaste. :)
Har samma mål som du! Vill undvika dragkamp, visst förstår jag att det beror mycket på olydnad, men man märker stor skillnad på en hopphäst inne på banan eller ute i skogen, därför jag tänker mig att kimblewick kan vara en bra lösning för uteritter eller tävling på t.ex gräsplan.:p
Sen har jag samma filosofi som ovannämnda att bettet aldrig är skarpare än handen! :)
 
Har någon här testat fler bett än kimblewick? Pessoa, pelham osv???
Intressant och höra vad ni tycker! :D

Kimblewick med tyglarna i stora ringen var mer än vad ponny gillade. Han är riden på pelham en gång, då med dubbla tyglar och det föll inte heller herrn i smaken. Pessoabett hör hemma i soptunnan för mig. Finns MÅNGA gamla trådar om pessoabett.
 
Har samma mål som du! Vill undvika dragkamp, visst förstår jag att det beror mycket på olydnad, men man märker stor skillnad på en hopphäst inne på banan eller ute i skogen, därför jag tänker mig att kimblewick kan vara en bra lösning för uteritter eller tävling på t.ex gräsplan.:p
Sen har jag samma filosofi som ovannämnda att bettet aldrig är skarpare än handen! :)

Jag red med kimblewick i kanske 2-3 månader max. Sen hade vi jobbat upp lite mer lydnad och kroppsstyrka så bara för att man bad om en högre gångart så behöver inte det betyda fullt ös.
Rider idag på ett tvådelat tränsbett med fasta ringar med mycket små hjälper. Så att använda ett skarpare bett har inte gjort min kuse mindre känslig och stum, snarare tvärtom. Som sagt, handen avgör styrkan på bettet :)
 
Det jag blir nyfiken på är att ett kimblewick liknar ju ett vanligt bett ganska mycket, om man skulle sätta tygeln i bara ringen och ingen kedja, skulle det då inte ha en ganska liten ''stångbettsfunktion'' då??:confused:
Du skulle inte få någon hävstång eftersom kedjan saknas. Då kan du lika gärna köpa ett oledat D-ringsbett.
Har man kedjan och tygeln i stora ringen blir hävstången liten.
Sen kan man ju ha pelham och rida med två tyglar för att ha en "nödbroms" bara.

Pessoa tycker jag är skit och hör inte hemma i en hästmun. Testat hackamore? En kompis häst gick fantastiskt på det.
 
Du skulle inte få någon hävstång eftersom kedjan saknas. Då kan du lika gärna köpa ett oledat D-ringsbett.
Har man kedjan och tygeln i stora ringen blir hävstången liten.
Sen kan man ju ha pelham och rida med två tyglar för att ha en "nödbroms" bara.

Pessoa tycker jag är skit och hör inte hemma i en hästmun. Testat hackamore? En kompis häst gick fantastiskt på det.
Tack för klargörandet! :p Jag har ett hackamore och varierar med det varje vecka, jag varierar alltid mellan rakt bett, ledat bett och hackamore eftersom tryckpunkterna blir olika och det är hälsosamt för hästarna! Men min hopphäst är lite så att hon är känslig i munnen på det sättet att hon inte trivs med till exempel klädda, tjocka, hårda gummibett. Men samtidigt så kan hon vid ritter i skogen eller på utomhusbanor/vid hoppning bli lite stark och ignorera mina kroppssignaler och då måste jag ta henne i munnen mer än vanligt, och då känns det inge roligt att ha dragkamp. Därför jag tänkte att man kan varva med ett skarpare bett (missförstå inte, bettet är ju såklart inte skarpare än handen), vilket jag är van vid att rida på eftersom jag rider med övriga stångbett på andra hästar varje dag!:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 498
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 143
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 718
Senast: Efwa
·
Islandshäst Jag har förstått att det debatterats inom islandshästvärlden huruvida stångbett med tungfrihet skall vara tillåtna eller ej, eftersom...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp