Bukefalos 28 år!

Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.

lil-sis

Trådstartare
Min åttamånader-dräktiga connemaradam är inte nöjd med livet.

Hon stapplar fram.

Lite mer halt vänster fram än övrigt.

Lite lite förstärkt puls i fram men inget dunkande.

Allt ser lika jobbigt ut när hon går.

Hon vänder som en fånghäst.

Hon är mkt palpationsöm över kors och rumpa.

Vad kan det vara egentligen?

(Hon är satt på boxvila, finadyne och täcke. Samt har lämnat blodprov. Men ingen diagnos).
 
Sv: Stapplar fram

Med tanke på att hon går och vänder som en fånghäst så tror jag ju att det är det. Antingen foderutlöst eller belastningsfång.

Att hon är öm över kors och rumpa tror jag isf beror på att hon försökt avlasta fram.
 
Sv: Stapplar fram

Jag skulle tippa på överbelastningsfång. Inte helt ovanligt på dräktiga ston då dom kan bli väldigt tunga i kroppen.
 
Sv: Stapplar fram

tror jag också. min fångis är dålig nu :( och han är också spänd i korset eftersom han avlastar.
 
Sv: Stapplar fram

Vi behandlar henne så.

Men veterinären tror inte på det ändå. Hon är inte ett dugg öm för visitertången, ens direkt efter skoning.
 
Sv: Stapplar fram

min första tanke är också belastningsfång.
Att hon är öm i rumpan är inte konstigt med tanke på att hon försöker avlasta framdelen.
 
Sv: Stapplar fram

Är hon inte bara ömfotad då? Denna blöta vinter är inget vidare för hovarna. Hon kanske behöver skor och sulor om hon inte redan har det.
 
Sv: Stapplar fram

Hon har skor. Har haft det sedan hon kom hem från hingsten.

Är inte sulöm, alls.

Men visst kan det vara extrem fukt i kombination med att hon är tung nu (dock inte fet).

Får se hur hon mår på Finadyne.

Om hon bara slapp gå så tycker hon livet är finfint, mat, täcken, pyssel...
 
Sv: Stapplar fram

I bland behöver man sulor. Inte bara skor.

Ja, men då borde hästen var öm i sulan vid tryck och det verkar inte denna häst vara. Jag har en häst som är sulöm och det syns direkt på henne, kliver hon på en sten så kommer den hoven flygandes. O sen går hon mera försiktigt.
Tycker att det låter mer som fång på denna häst, hoppas att hon blir bättre *kramar*
 
Sv: Stapplar fram

Men det är ingen poäng i att sätta sulor på en icke sulöm häst.

Veterinär och hovslagare var på plats samtidigt idag, så hade det behövts sulor hade de nog suttit på redan.

Hon är gladare nu när hon har haft VARMT täcke på ett par timmar (har bytt det mot ett fleece, dumt att koka hästen...)

Får se hur hon mår imorgon bitti när finadynet har verkat.
 
Sv: Stapplar fram

Fång.
Antar att veterinären trots allt övervägt detta eftersom man satt in Finadyne på en dräktig häst - knappast något man gör för enbart muskelömhet med tanke på riskerna.
 
Sv: Stapplar fram

Att hon inte ömmar för tången är tyvärr inte alls ngn indikation på att det inte skulle vara fång.

När min fångis fick sitt anfall så var hon inte varm, hade enb en svag puls på ena och ömmade inte öht för tången.

Distr. vet var då tom tveksam över om det verkligen var fång.

Vid röntgen hade hon rejäla rotationer på alla fyra samt allvarliga sänkningar :crazy:

Det var på vippen att vi hade varit tvungna att ta bort henne.

Och detta trots så svaga tecken alltså (men hon gick jäkligt stappligt och ogärna).


I övrigt så se till att servera hennes ståfoder i IKEA-påse eller hönät uppbundet i huvudhöjd så att hon inte behöver belasta sin framhovar så mkt när hon ska äta.
 
Sv: Stapplar fram

Nej hon behandlas som en fånghäst även om det inte är SOLklart att det är så.

Hon går lika dåligt bak som fram.

Men som sagt, hon behandlas som en fånghäst för något annat alternativ till behandling finns ju inte.

Om inget blir sämre i helgen så ska vi konferera på måndag morgon.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

Finadynet har definitivt hjälpt. Hon rör sig inte obehindrat men det är som natt och dag ändå. Kan kanske möjligen hitta lite lite puls i vänster fram.

Däremot har hon fyllt på höger, så det blir till att linda igen.

Hela hästen är mkt gladare nu också.

Vad gäller veterinärens tvekan om fång så härrör den även ifrån att hon tyckte att Neffi såg ut att ha ont högt upp, inte så mkt i fötterna eller av belastningen i sig. Hon blir bättre så fort hon får gå en bit.

Hur som helst så mår hon bättre nu och magen är än så länge okej.

Hur det än blir så måste hon naturligtvis röntgas sen när hon är smärtfri.

(Hovis "fångskodde" på en gång, dvs kortade av tårna hyffsat ordentligt. Hon hade för övrigt inget emot att bli skodd, var inte så förtjust i att lyfta höger fram men i övrigt lugna puckar.)
 
Sv: Stapplar fram

Nu är hon sämre igen. Eller man ser att finadynet inte verkar 24h (iaf inte första dygnet). Och så har hon puls igen. Ska nog ringa jourhavande imorgon och fråga om hon kanske ska ha två ggr/dygn istället.
 
Sv: Stapplar fram

Nu är hon sämre igen. Eller man ser att finadynet inte verkar 24h (iaf inte första dygnet). Och så har hon puls igen. Ska nog ringa jourhavande imorgon och fråga om hon kanske ska ha två ggr/dygn istället.

Brukar man inte ge 2 ggr/dygn i normala fall?

Så har jag alltid gjort med min "problemponny"i alla fall.

Dubbel dos första dygnet och sedan en dos 2 ggr/dygn.

Vad jobbigt att din ponny är dålig, vet precis hur trist och drygt det är när man inte direkt vet vad felet är.

Min är "peppar peppar" kry för tillfället och har så vart i snart ett år. Men när som helst börjar hans dåliga tid på året, när värmen kommer och jag håller tummarna för att han denna gång inte blir dålig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 686
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 777
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 003
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 428
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp