Bukefalos 28 år!

Står ej still vid uppsittning

Trasdockan

Trådstartare
Hej!
Har ni något tips på vad man kan göra när hästen inte står still vid uppsittning och man inte har tillgång till ngn som håller i hästen?

Om man inte håller i tyglarna springer hon på framåt, och om man håller lite lätt i tyglarna (ibland inte ens det, räcker med att sätta foten i stigbygeln) så backar hon eller snurrar runt.

Nåt tips? det är en unghäst på 4 år kanske ska tilläggas.
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

Övning, övning, övning.
Alltid vara konsekvent
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

Jepp. Övning. Inte hittat ngn genväg.....! Beröm / belöning / eftergift när hon gör det du vill (dvs står still) och "obehag"/ tryck när hon inte gör det.
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

ett litet tips är att du kan ta lite mer i tygeln på sidan du hoppar utt så att hon gåt runt runt runt runt.. det är lite lättare och dom tröttnar fortare än om dom bara kan gå på...

men annars är det bara öva öva öva beröm öva öva öva.. 'och ha tålamod´ lycka till!
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

min häst ville inte heller stå still, dock är han 8år men ändå.
när jag satte foten i stigbygeln å han började gå, hoppade jag av blixtsnabbt sa Nej! och backade honom häftigt. gjorde samma procedur igen. om han stog still när jag hade hängt mej över sadeln å han gick, hoppade jag av, sa Nej! och backade. jag upprepade detta tills han stog still tills jag satt upp. jag gav självklart MKT beröm när han stog stilla, t.ex. när jag hängde! Kom ihåg berömmen! Prova med en pall annars, då det inte är bra varken för sadeln eller hästen att häva sej upp. hoppa upp från olika sidor isånnafall! :D
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

En av våra hästar gjorde oxå så i början, så fort man fick en fot i stigbygeln började hon knata. Jag gjorde så att när hon börjat gå fick hon fortsätta i en volt runt pallen o tillbaka till "startplatsen". Tillslut insåg hon att det var lönlöst, hon hamnade ju bara på samma plats igen :smirk:
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

*knapplån*

Har också det problemet med min medryttarhäst, fast han kan nu stå stilla när jag sitter upp... MEN... när jag har kommit upp och suttit där i 1-2 sekunder så kan han inte stå still längre... Kommer han inte framåt så backar han istället. Han har alltid tyckt att det är otäckt när man sitter upp, speciellt om man råkar nudda han på rumpan. Men vi har i alla fall tränat så att han är ganska avslappnad när jag är på väg upp, men väl uppe så går det inte att få han stilla, det går om man låter honom skritta några steg framåt. Men nu vet jag inte längre hur jag ska göra, någon som har tipps på just detta?
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

jag ger hästen godis när hon står stilla, sen hoppar jag upp fort medans hon står och vill ha mer xD och ger henne när jag kommit upp igen ;) funkar på mitt matvrak
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

Mina hästar står inte stilla och har aldrig gjort.....;) 12 och 14 år menmen... har inte så mkt emot att de går iväg lite:smirk:
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

Funkar även om man vill ha en tiggig naffsig häst.
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

En av våra hästar gjorde oxå så i början, så fort man fick en fot i stigbygeln började hon knata. Jag gjorde så att när hon börjat gå fick hon fortsätta i en volt runt pallen o tillbaka till "startplatsen". Tillslut insåg hon att det var lönlöst, hon hamnade ju bara på samma plats igen :smirk:

:rofl::rofl::rofl:Så här på kvällskvisten börjar jag bli lite trött men dett är definitivt det roligaste jag läst på länge...:p
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

Världens bästa övning för mig..

hua jag har haft hästar som inte kan stå stilla. Med hjälp av den övning jag använt mig av på alla så har hästarna stått som helgon till slut!

*sämst på att förklara*

Ta i innertygeln (så du böjer in huvudet) då lär hon gå runt runt runt, men ha kvar tygeln där, även om hon fortsätter gå runt runt runt så kan du försöka hoppa upp (samtidigt som du håller i tygeln på samma ställe) så lär hon kanske fortsätta gå runt runt när du till o med är på ryggen, men fortsätt tills hon tröttnar, stannar o ger eftergift, då ger du eftergift! Även om hon så ska tjura i en timme :p

Detta har varit guld värt för mig!
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

Du har fått bra tips med tyglar osv redan men du kan även testa att ställa hästen med huvudet mot en vägg (förslagsvis stallväggen) då kan hon inte gå framåt. Beröm när hon står still och öva, öva, öva. Konsekvens är det viktigaste, låt henne aldrig gå iväg en en millimeter för då går det utför igen. Hästar är gärna så att att ger man dem lillfingret så tar hon hela handen. Så använd väggen, var konsekevent och gör om det tills hon står still.
 
Sv: Står ej still vid uppsittning

också ett smart sätt:)

Men jag tycker nästan det där med tyglarna är smartare.
Tänk den gången hon rider ut och måste hoppa av av en viss anledning. Då lär ju hästen röra på sig igen då hon ska sitta upp, och förmodligen finns det ingen vägg i närheten ;)

Så ja tänker mig en övning som man kan ta med i olika situationer.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 458
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp