Bukefalos 28 år!

stark + pigg häst

M

MissWonder

hej!
min varmblodiga travare är jättestark, tidigare ägare sa att hon var jättestark när den gick på travet med. Hon är jämt pigg (trots åldern) och jag försöker vara mjuk i handen så gott jag kan, men då springer hon snabbare.. Hon är även svår att ställa, hon är liksom väldigt rak av sig.. Jag tycker inte det gått mkt bättre med tränare, en utav mina tränare är väldigt bra (har ridit för hon en gång än så länge) och vi hade lång uppvärmning (skulle hoppa) å då vart hon mer mjuk och lugnare..

Men.. när vi rider ut så kan hon bara dra iväg, har ett vanligt delat bett, har prövat flera olika, men hon är likadan.. sen går hon med huvudet väldigt högt jömt..

hur ska man börja träna hon så hon framförallt slutar vara så stark ?
 
Sv: stark + pigg häst

Jag tycker att det låter som ett solklart fall där hästen inte har respekt (och förståelse?) för förhållningen. För att få ordning på det räcker inte en mjuk hand, även om det såklart är bra!

Träna på förhållningar, både på bana och uteritter. Var noga med att *varje* gång du tar en förhållning så *skall* du få en effekt av den! Det ställer även krav på dig, att du skall vara medveten om vad du gör med handen, och att du skall tydligt kunna känna de effekter du söker. Och hellre än att bara dra i tygeln kan du ta med ett "skak" i handen (alltså inte rycka utan skaka). Det blir obehagligare för hästen, och risken för att hästen stretar emot minskar.

Kom ihåg, att travhästar som körts med uppkäk har fått lära sig att hänga på bettet. Du kanske skulle prova att rida på någon bettlös variant? Gärna i kombination med bett om det känns bättre. Kapson kanske? Eller hackamore?

Sänker huvudet gör inte hästen förrän den slappnar av och ger efter, och en förutsättning för det är att hästen förstår och respekterar dina hjälper. En god hjälp på vägen är sidvärtsrörelser, som görs med en mjuk och lätt kontakt i handen.

Lycka till!
 
Sv: stark + pigg häst

Tack så mycket för svaret, men om man "skakar" så har hon bara upp huvudet ;/. Och hackamore, kan inte det skada hästen ?
 
Sv: stark + pigg häst

Om jag vore du så skulle jag ta hjälp av en westerntränare. Den här hästen förstår inte förhållningar, precis som föregående talare sa, och det är därför hon går med huvudet högt, för att slippa undan trycket.
Du måste vara noga med att varje gång du tar i tygeln så ska det hända nåt, och när hästen ger efter måste du släppa direkt! Annars kommer hästen aldrig lära sig :p

Hackamore kan väl inte direkt skada hästen, inte ett ponnyhack i alla fall, däremot så ger det en lite skum effekt på nosryggen, enligt vissa. På många hästar fungerar sidepull bättre. Det kanske kan fungera med sidepull?
 
Sv: stark + pigg häst

Om jag vore du så skulle jag ta hjälp av en westerntränare. Den här hästen förstår inte förhållningar, precis som föregående talare sa, och det är därför hon går med huvudet högt, för att slippa undan trycket.
Du måste vara noga med att varje gång du tar i tygeln så ska det hända nåt, och när hästen ger efter måste du släppa direkt! Annars kommer hästen aldrig lära sig :p

Hackamore kan väl inte direkt skada hästen, inte ett ponnyhack i alla fall, däremot så ger det en lite skum effekt på nosryggen, enligt vissa. På många hästar fungerar sidepull bättre. Det kanske kan fungera med sidepull?

Öhhh... och en westerntränare skulle kunna lära hästen det bättre än andra tränare? Ursäkta mig, men tränare är individer -det går inte bara att dömma efter vilken diciplin dom rider... suck...

Sen skulle jag nog aldrig råda någon att rida en häst som uppenbarligen saknar respekt för sin ryttare på sidepull... Åtmindstone inte när man rider ut, kanske på en mindre ridbana... Inte utan att ha ett vanligt bett under i alla fall. Sidepull må ha många bra egenskaper, men då det är ett så pass mjukt "betsel" har man inte mycket att ta till i en nödsituation, säkerheten skall komma först även om man har goda intensioner.

Travare kan ibland även fungera bättre med tunanre bett, inte att man betslar upp (eller tja, det blir ju effekten, men det är inte meningen bakom det hela) utan man väljer ett tunnare bett för att det man ligga bättre i munnen. Tänk också på att vanliga tvådelade bett nyper hästen i tungan, framförallt om dom kör upp huvudet. Prova tredelat elelr ett tvådelat som inte viker sig, men vissa hästar kan tycka att det senare är för likt ett rakt bett.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 242
Senast: Bri
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 790
Senast: Roheryn
·
Ridning Hejj! Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna...
Svar
7
· Visningar
1 009
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp