Bukefalos 28 år!

Stark ponny

Trasdockan

Trådstartare
hej!
Jag har en maxad C-ponny som blir väldigt pigg när man är ute. Han blir då också ganska stark, för att han vill springa.

Har ni några tips på övningar eller så man kan göra ute så han lugnar sig lite? Han är en ungponny på 4 år så han tycker livet är roligt... :rofl:
Han går på ett vanligt tränsbett, vill inte betsla upp honom, det tycker jag bara förstör hästen ännu mer!

Så, fram med förslag på övningar som får honom lite lugnare i skogen! ;)
 
Sv: Stark ponny

Han har fått havre förut, men vi har just bytt till en havrefri müsli, så han har lugnat ner sig mycket, och kommer antagligen lugna ner sig mer, men han kommer fortfarande vara rätt stark och pigg i skogen. Inte stark så att han inte går att stanna, utan mer att han är hoppig och skuttig och drar lite i traven och galoppen.
 
Sv: Stark ponny

Se till att det händer saker hela tiden så att han koncentrerar sej på dej :) Övergångar, tempoväxlingar osvosv. Lite dressyr i skogen helt enkelt.
 
Sv: Stark ponny

Kul med en pigg unghäst. Hade varit värre om den var trög. Är det problem så du ramlar av? Om inte så försök att göra saker som fungerar och hitta ett veckoschema som passar er. Rid inte ut dagen efter han vilat, klättra och rid i lite buskigare terräng så han får tänka/kliva, galoppera inte om han varit för pigg/obalanserad i traven, longera innan, ta med lugn hästkompis. Prova vad som går hem och tänk att han är vuxen om några år ;). Jättebra att du inte betslar upp utan tar tag i grunderna. Lycka till!
 
Sv: Stark ponny

Kul med en pigg unghäst. Hade varit värre om den var trög. Är det problem så du ramlar av? Om inte så försök att göra saker som fungerar och hitta ett veckoschema som passar er. Rid inte ut dagen efter han vilat, klättra och rid i lite buskigare terräng så han får tänka/kliva, galoppera inte om han varit för pigg/obalanserad i traven, longera innan, ta med lugn hästkompis. Prova vad som går hem och tänk att han är vuxen om några år ;). Jättebra att du inte betslar upp utan tar tag i grunderna. Lycka till!

Det där är riktigt intressant, han blir kolugn när han går i skogen över stock och sten, då måste han fundera på hur han ska göra! :love:
Det är mest på grusvägar och fält han kör med sin egen gångart "hoppskuttspring-gångarten" :rofl: Min lilla ponnyskrutt! :love:
 
Sv: Stark ponny

hästar är starka djur! se till att komma överens i stället och prova att betsla ner ponnyn, min häst blir mer lyhörd och lättare att styra med ett träns som är ordentligt uppspänt, vissa hästar kan annars börja en dragkamp du aldrig kan vinna, blir han för pigg och vägrar att lyssna så vänd, kör ett dressyrpass på vägen få honom att tänka på annat, å glöm inte att man kommer längst med att vara snäll men bestämd! lycka till
 

Liknande trådar

Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 426
Senast: Nikan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp