Starta företag

W

wall

Hur gör man?

Vilken företagsform är lämpligast?
Vilka tillstånd/försäkringar behövs?

Vi kommer att ha företaget på ledig tid från våra ordinarie jobb, och kommer att syssla med arbetskörning (mest i skogen), men även uppdragskörning såsom bröllop o persontransport samt in-ridning o inkörningsuppdrag.
 
Sv: Starta företag

Jag är ingen expert men har själv relativt nyss startat företag. Jag har enskild firma. Vilken företagsform som är bra beror väl på lite olika saker som hur många ni är, hur stor omsättning osv. Man måste ju även ha klara regler när man är flera för hur företaget ägs och sköts men det har ni väl säkert tänkt på.

Här finns en jämförelse mellan olika företagsformer:
http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/jamforelse.html

Här finns en pdf som kanske kan vara till hjälp med information:
http://www.bolagsverket.se/dokument/pdf/infomtrl/9.pdf

Jag har själv klurat en del på det där med försäkringar. Dels behöver man ju försäkringar för sig själv och sina inventarier, lokaler, maskiner, hästar eller vad det nu är men sen behövs ju även en ansvarsförsäkring. jag skulle tro att det bästa är att gå till en försäkringsmäklare för att inte riskera att missa något eller att vara dubbelt försäkrad. Det är ju en djungel!

Lycka till!
 
Sv: Starta företag

Tack för svar!


Företaget kommer att vara inom familjen (jag, min fru och vår dotter), och anledningen till företagsstarten är att det inte längre kommer att kunna räknas som "hobby" om vi tar oss an de anbud vi har inför senvintern/våren.

Omsättningen kommer att vara minimal, men ändå för stor.



MVH
//m
 
Sv: Starta företag

Starta enskild firma och få på skatterverkets informationsträff för nystartade företag, den är jättebra!
 
Sv: Starta företag

Hejdu m!
Saknar dig på det andra stället där vi sågs förr!

Jag har nyligen varit på en informationskväll hos skatteverket, MYCKET bra information fick man där! Hur man säljer in inventarier i firman, eller ev hyr hästarna av sig själv osv.
Det är inte så förmånligt att ha bil i firman o skatta för privatkörningen, bättre att hyra privatbilen för firmakörningarna.

Nu var det ju inte det du frågade om, men annars var det enskild firma som verkade mest praktiskt, jag är ju i samma bransch som ni, även om det kommer att dröja innan jag kan ta några större skogskörningar då jag jobbar heltid fortfarande.
Handelsbolag var väl ett alternativ också.
Något dom tryckte väldigt mycket på var att man ska skriva ordentligt, om t.ex en går in med mera pengar i firman, eller hur man ska förfara om en delägare vill dra sig ur.

Nåväl, lycka till med företagandet, och hoppas det kommer fler (och klokare) svar här:D
Lotta
 
Sv: Starta företag

Tack ska ni ha!

Då är det dags o kolla upp när/var skatteverket har informationsträff vid nästa tillfälle.
(F-L, saknar det stället jag också men det började stjäla för mycket energi, så för mig fanns inget annat alternativ).


//m
 
Sv: Starta företag

Så är det här i livet - man måste prioritera!
Skatteverket har bra info om träffarna på sin hemsida. Jag pratade igår med en kompis som jobbar med redovisning, och hon sa att det kan ju skilja sig åt vilken info man får beroende på vem man pratar med. T.ex sa inte han på träffen i Enköping något om att det skulle vara problem om jag sålde in en häst i firman.
Kompisen kunde dock berätta att dom är väldigt kinkiga med att hästar egentligen är hobby, och att dom mest används privat.
Jag ser det ju dock som så att när vi rider/kör så är det för att hålla igång och motionera hästarna när det INTE finns jobb för dom, det är ju inte som en traktor som man ställer undan o tar fram vartefter jobben rullar in.

Så fråga gärna om det specifikt. Ett alternativ är ju att ha hästarna privat, men hyra in dom när man använder dom i firman. Annars får man istället skatta för de gånger man rider/kör för rent nöje;)

Lotta
 
Sv: Starta företag

Delvis knapplån.

Det här med att ha häst i en enskild firma är ganska snårigt. "Min" häst ägs av min enskilda firma och är från första början köpt i företagets namn, detta efter att minutiöst kontrollerat med Skatteverket vad som gäller.
Rider du för nöjes skull måste du förmånsbeskatta för det, MEN det är skillnad på nöjesridning och att hålla hästen tränad/i form/konditionerad enligt Skatteverket. En häst som endast står mellan jobben/körningarna etc kan inte utföra jobbet såsom det är tänkt om det går lång tid mellan uppdragen. Du får alltså rida/träna hästen för att den ska kunna fylla sin funktion i företaget.
Se bara till att du inte ler när du gör det ;)
 
Sv: Starta företag

det beror ju på.. hur mycket inköp behöver/ska ni göra?

för bästa skydd mot personlig konkurs är ett aktiebolag, 100 000kr värde i företaget räcker, behöver inte vara kontanter utan kan vara saker, hästar, vagnar, traktor, lokaler etc..

enskild firma eller handelsbolag är åandrasidan billigt att starta.. bara några tusenlappar.
 
Sv: Starta företag

Det är nog ingen som bryr sig om man ler när man rider. Man FÅR faktiskt ha grymt kul på sitt jobb, trots att det heter "jobb". Så länge man driver ett seriöst företagande med tydliga vinstsyften och vinster så är det lugnt.
 
Sv: Starta företag

Nu var jag inte riktigt allvarlig med att man inte skulle le, mer för att poängtera att man måste göra skillnad på att rida hästen för eget nöje och att jobba med den i företaget. Men du har så rätt, man får ha kul på sitt jobb.
 
Sv: Starta företag

Små-flinar av bara tanken på att eventuellt kunna gå ner i arbetstid, för att istället tillbringa mer tid hos hästarna!

Kom att tänka på en sak (är så privilegierad att vi har lite mark o ett stall här hemma), hur skulle det bli om man gjorde om gården till jordbruksfastighet?
Blir det då automatiskt företag?
(För och nackdelar med detta).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 199
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 650
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 593
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp