Bukefalos 28 år!

"Starta upp" en järngryta

Poxz

Trådstartare
Jag har fått en spritt ny järngryta. Tycker mig minnas att man inte bara kan använda den på en gång, utan ska preparera den på nåt sätt?

Hetta upp och smörja in? Med vad isf?
Vore fint med lite goda höstgrytor nu.
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Detta hittade jag på nätet:
Skötselråd för stekpannor i gjutjärn
Rätt använd räcker det med att borsta ur stekpannan noggrant i enbart hett vatten. Torka därefter stekpannan/stekjärnet/stekgrytan eller gjutjärnsgrytan mycket ordentligt på in- och utsidan.

En gjutjärnstekpanna skall inte maskindiskas. I undantagsfall kan lite handdiskmedel användas, men det kräver att stekpannan återinfettas efteråt. Ett sätt att återinfetta den är att koka upp grädde på svag värme i pannan. Det går också att smörja in pannan ordentligt med matolja eller steka in den med smör.
Använd inte olivolja, den är smakrik och lämpar sig i allmänhet inte för högre temperaturer. Med smör och grädde avses de riktiga, naturliga, produkterna inte de kemiska substanserna som kallas för lightprodukterna.

Oavsett vilken metod som används måste pannan vara ordentligt rengjord före och inga rester av diskmedel får finnas kvar.

Rengöra gjutjärnsgrytor och pannor.

Efter att man använt sina gjurtjärnsgrytor och stekpannor behövs det oftast en ordentlig rengöring av dem för att få bort allt fett som bränt in i dem. Att bara ta diskmeddel eller till med stålull hjälper föga om pannan har något år på nacken. Man får helt enkelt inte bort allt som brännt in. Men det finns ett lätt sätt att få pannan och bli som ny igen.

Köp grovsalt. Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5mm tjockt över hela pannan.
Sätt den nu på spisen och ha värmen på max. Låt pannan stå på denna värme i ca 30 minuter. Skaka om emellanåt.
Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
Häll bort slatet och låt pannan svalna helt och hållet.

Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna.
Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan). Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 20 minuter. Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen. Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.

Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.

Jag gör detta med jämna mellanrum ca 2 ggr/år.

Själv använder jag mig till största delen av tips 2.
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Diska ur den smörj in med neutral matolja och ställ in i ugnen på lite drygt 100 grader 15-20 minuter.
Diska bort oljan och börja använda, ett tips är att börja använda den till att steka fläsk och annat rejält fett några gånger innan man tillagar sånt som har lätt att bränna vid.
Jag har alltid diskat mina gjutjärnspannor med diskmedel och aldrig haft några problem att de bränner vid.
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Gjutjärngrytor är livsnödvändiga!!! Det går helt enkelt inte att leva utan. Punkt.

Jag oljar in min med neutral matolja och ställer i het ugn i ett tiotal minuter om jag skulle behövt skura ur den mer rejält. Sedan torkar jag ur den.

Skursvamp och diskmedel på insidan om det är kladdigt, annars bara med diskmedel och borste. Aldrig diskmaskin!

Blir den lite torr är det bara att ta lite olja på ett hurhållspapper och stryka över ytan och sedan in i skåpt som vanligt.

En gammal välanvänd gjutjärnsgryta är guld värd! Lagar man något surt - tex köttfärssås med tomat i den så får man i sig extra järn också....
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Jag håller med du. Är "uppvuxen" med järngryta, men det har liksom inte blivit av att jag skaffat mig en egen... Men nu så! Den kommer aldrig att komma i närheten av diskmaskin, och diskmedlet kommer bara att användas om det är absolut nödvändigt som du säger. :)

Och det att man får järn i sig är ju en fin bonus! Jag tycker att det smakar betydligt bättre av mat lagad i järngryta om man jämför med en teflongryta eller liknande.
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Japp det har jag gjort :laugh: Nästan gratis var mina stekpannor och gryter. Fast endel var lite väl använda om jag säger så :eek: så där fick jag börja med att skrapa bort en massa gucka för att se själva järnet. Men sedan efter ordentlig rengöring och återfettning är de helt superba.
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Jag återupplivar den här tråden lite.

Svärmor gick bort för ett par veckor sedan, och i hennes skåp hittade jag en underbar gammal järngryta. MEN, den är lite rostig.... Hur göra??
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Hur får man bort rosten då? Vet nån om det funkar med ketchup som man läst om ibland?
 
Sv: "Starta upp" en järngryta

Svinto eller ett sånt där metallnystan med diskmedel funkar utmärkt.

Gjutjärnsgrytor har en förmåga att rosta om de inte är ordentligt insmorda.

Tänk på att inte låta mat stå kvar i grytan/pannan för då dras fettet ur järnet.
 

Liknande trådar

Fordon Min bil ska få ny startmotor, förhoppningsvis på fredag om den hinner fram. Men om den inte hinner, finns det nått sätt jag ändå kan få...
2
Svar
24
· Visningar
1 807
Senast: MissFideli
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 278
Senast: Tiffany
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 409
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp