Bukefalos 28 år!

Staten säljer ut för att sänka skatterna

PolitisktKorrekt

Trådstartare
I sann moderatanda säljs de vinstgivande statliga företagen ut medans de som går med förlust behålls.
Senast i raden är nu Nordea. Staten säljer sina sista 7% i Nordea för drygt 20 miljarder kronor. Pengar som används för att betala av på statsskulden.
Bra kan jag dock tycka, eftersom jag inte tycker att staten ska äga banker, med allt vad det innebär.

Men, har kan det anses vara viktigt att betala av på statsskulden när de redan har annonserat att de efter årsskiftet kommer att låna ungefär samma summa för att sänka skatten ytterligare? Ca 20 miljarder.
Det här är ju bara simpelt röstfiske! Är verkligen svenska folket så dumma att de går på detta? Jag ösnskar att svaret var nej. Men tyvärr så tror jag inte det!

Varför inte sälja ut allt på en gång? SBAB, Telia, Vattenfall, LKAB osv. Då blir det enorma summor in i statskassan!
Men vad kommer sedan att hända med priserna på el, telefon, boräntor osv?

Varför inte sälja ut allting och ta bort skatterna helt, leva loppan i 10 år och sedan bränna ner hela landet? Det vore ju ett drömscenario för en borgerlig regering!

:banghead: :wtf:
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Ojoj, undra på att man inte orkar bry sig. Dårarnas paradis! :banghead:
Men om S får makten sedan kan man lita på att Alliansen kommer framhålla att de minsann gjort ett bättre jobb, sänkt skatter, betalat av på,skulden och fixat "inkomst" i kassan.
S kommer ju få bita i det sura äpplet och bli "the bad guys" som höjde lånen och skatterna. Och eftersom den smarta alliansen även säljer ut kapitalalstrande källor kommer ju landet få drivas runt på enbart skatter. Då kommer det heta att allt är S fel, förstås. :meh:
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Fast det handlar om ideologi, inte om ekonomi. Högern tycker inte att staten ska lägga sig i marknaden, vilket också innebär att mycket av det vi idag kallar för trygghet och välfärd kommer att få andra former. På gott och ont.

Visst drar bolag in pengar, men de kräver också enorm administration som inte är betald utav bolagen. Jämför här tex sjukvården och landstinget. Landstinget är sjukvårdens administrativa del.

I England (UK) tog man bort hela landstinget och sparade hundratals miljarder varje år. Istället fick varje sjukhus sköta sin egen administration och så gjorde man all sjukvård gratis, inkl läkemedel. Men vi gillar byråkrati i Sverige, varpå vi låter mycket av det administrativa vara kvar, fast det kanske egentligen inte behövs.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Ja det verkar verkligen gå bra för allt som drivs privat. Omsorg, skola etc. Tydligen fungerar det ju inte. Men det är säkert billigare.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Ja det verkar verkligen gå bra för allt som drivs privat. Omsorg, skola etc. Tydligen fungerar det ju inte. Men det är säkert billigare.


Vad är det som inte funkar ?...sen fick väl högern ta en jävla massa skit som S ställt till med också ....tror knappast vänstern hade fixat det bättre

Trött på politiska sandlådor...vad jag minns så var det massa tjafs om arbetslöshet , karensdagar, förtisdspensioner även innan högerns tid ...
 
Senast ändrad:
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Jag går privat via landstinget på vuxenpsykiatri och för behandling av ätstörning. Har tidigare gått på vanligt öppenpsyk som inte drivs privat. STOR skillnad! De jag går hos nu är jättemåna om mig, tar många egna initiativ och låter det inte bara tralla på. Så jag är supernöjd med att inte behöva gå på "landstingsägd" sjukvård.
All privatägd verksamhet är faktiskt inte skit, det finns väldigt mycket landstingsägd verksamhet som är precis lika illa.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Varför ska staten äga Nordea ? Fattar inte det ? Det var ju ett totalt misslyckande som orsakade att de råkade äga Nordea från början och hur lång historia är inte det. Det är väl gamla Götabanken och diverse "skit" rent ut sagt. Bankerna drar ned på folk det är ingen framtidsverksamhet. folk sköter det mesta hemifrån och utlandsbanker kommer att ta över verksamhet i Sverige som vi redan ser i GE-moneybank t ex.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Som jag sa innan har jag inga problem med att de säljer Nordea. Problemet uppstår ju när de säljer ut viktiga infrastrukturer som tex Telias kopparnät som går genom hela Sverige! Vad gör vi den dagen Telia är sålt och den nya ägaren meddelar att det blir 100 gånger så dyrt att ringa? Eller vad gör vi när regeringen har sålt ut Vattenfall och elpriset ökar med 300% eftersom den nya ägaren vill utöka sin vinst?
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Som jag sa innan har jag inga problem med att de säljer Nordea. Problemet uppstår ju när de säljer ut viktiga infrastrukturer som tex Telias kopparnät som går genom hela Sverige! Vad gör vi den dagen Telia är sålt och den nya ägaren meddelar att det blir 100 gånger så dyrt att ringa? Eller vad gör vi när regeringen har sålt ut Vattenfall och elpriset ökar med 300% eftersom den nya ägaren vill utöka sin vinst?

Skulle tro att om tio til 15 år så har vi inga kabelbundna telefoner kvar.
masterna till mobilnätet ägs ju idag till del av privata bolag.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Masterna ja. Men hur sitter masterna ihop med varandra då? Troligen via fiber. Men vem äger dessa fiberkablarna? Och hur många hushåll är det inte som fortfarande kör med ADSL som går mestadels via gamla kopparnätet? Jag har ingen siffra. Men troligen 70-80%.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Masterna ja. Men hur sitter masterna ihop med varandra då? Troligen via fiber. Men vem äger dessa fiberkablarna? Och hur många hushåll är det inte som fortfarande kör med ADSL som går mestadels via gamla kopparnätet? Jag har ingen siffra. Men troligen 70-80%.

nja jag tror faktiskt att masterna är förbundna via radiolänk.

dessutom tror jag att vi kommer att få en allt större del av kommunikationen via satellit, även telefon-telefon då slipper vi bekymren med täckning.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Som jag sa innan har jag inga problem med att de säljer Nordea. Problemet uppstår ju när de säljer ut viktiga infrastrukturer som tex Telias kopparnät som går genom hela Sverige! Vad gör vi den dagen Telia är sålt och den nya ägaren meddelar att det blir 100 gånger så dyrt att ringa? Eller vad gör vi när regeringen har sålt ut Vattenfall och elpriset ökar med 300% eftersom den nya ägaren vill utöka sin vinst?

Menar du att Vattenfall hitintills varit återhållsamma i sina prisjusteringar?
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Nej. Jag menar bara att om folk gnäller på elpriset idag. Vänta då tills regeringen har sålt ut Vattenfall samt det svenska elnätet. DÅ kan vi vänta oss en hygglig prisökning! Och då kommer dagens elpriser anses ha varit riktigt billigt.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Nej. Jag menar bara att om folk gnäller på elpriset idag. Vänta då tills regeringen har sålt ut Vattenfall samt det svenska elnätet. DÅ kan vi vänta oss en hygglig prisökning! Och då kommer dagens elpriser anses ha varit riktigt billigt.
vi kan nog vänta oss en saftig prisökning oberoende om staten äger eller ej.
Tyskarna ska ju avskaffa kärnkraften, vilket innebär att man måste köpa energi, antingen från svenska kärnkraftverk eller andra grannländers kolkraftverk. I vilket fall så innebär det att den marknaden kommer att sätta priset poå den nordiska marknaden när överföringskablar är klara. Energin kommer att flöda åt det håll som betalar mest....
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Varför ska staten äga Nordea ? Fattar inte det ? Det var ju ett totalt misslyckande som orsakade att de råkade äga Nordea från början och hur lång historia är inte det. Det är väl gamla Götabanken och diverse "skit" rent ut sagt. Bankerna drar ned på folk det är ingen framtidsverksamhet. folk sköter det mesta hemifrån och utlandsbanker kommer att ta över verksamhet i Sverige som vi redan ser i GE-moneybank t ex.

Ska och ska... de blev tvungna. Posten var statlig alltså var postens bank statlig.

Sen fick Götabanken för sig att ta bort prickarna och låna ut pengar till vem som helst som ville låna, inklusive en massa fastighetsspekulanter. Skaraborgsbanken, Wermlandsbanken osv fick för sig samma sak.

http://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM (götabanken låna hos oss)

När allting sprack, inklusive dåvarande bostadsbubbla var någon tvungen att betala notan. Det blev skattebetalarna. Posten hade väl redan då lagt ner några miljoner på att byta logga och namn och blev den naturliga hamnen för marknadsekonomins misslyckande.

Några bankstödsmiljarder senare är PK-banken (kul om de hade behållit namnet) vid stadd kassa. Statens ägande var nu 7% och ganska meningslöst att behålla.
 
Senast ändrad:
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Självklart ska vi sänka skatten på arbete när det behövs och finns utrymme, för att skapa fler jobb och bättre ekonomi. Titta på följande graf:

Breakdown_of_labour_costs_in_the_business_economy%2C_2010_%281%29_%28%25_share_of_total_labour_costs%29.png


Ja, just ja. Sverige har högst beskattning av alla på arbete i hela EU. Även 2010 efter ett antal stora skattesänkningar.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Självklart ska vi sänka skatten på arbete när det behövs och finns utrymme, för att skapa fler jobb och bättre ekonomi. Titta på följande graf:

Breakdown_of_labour_costs_in_the_business_economy%2C_2010_%281%29_%28%25_share_of_total_labour_costs%29.png


Ja, just ja. Sverige har högst beskattning av alla på arbete i hela EU. Även 2010 efter ett antal stora skattesänkningar.
ja det tar ett tag att vända skutan...;)
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Självklart ska vi sänka skatten på arbete när det behövs och finns utrymme, för att skapa fler jobb och bättre ekonomi. Titta på följande graf:

Breakdown_of_labour_costs_in_the_business_economy%2C_2010_%281%29_%28%25_share_of_total_labour_costs%29.png


Ja, just ja. Sverige har högst beskattning av alla på arbete i hela EU. Även 2010 efter ett antal stora skattesänkningar.

Fast är det därför man först tar bort skatterna på det som är arbetsfritt, som fastighetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt med mera?

Å andra sidan anser man att det är en drivkraft för de som har lite att få mer genom att sänka deras standard.

Varför gäller det inte för de som har mer?

Dvs om man höjer skattetrycket, på samma sätt som man höjer trycket på sjuka att bli friska och få mer pengar, så blir de friska. Fungerar inte samma mekanism på de som jobbar? Dvs om skattetrycket ökar så jobbar de mer?
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Fast är det därför man först tar bort skatterna på det som är arbetsfritt, som fastighetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt med mera?

Å andra sidan anser man att det är en drivkraft för de som har lite att få mer genom att sänka deras standard.

Varför gäller det inte för de som har mer?

Dvs om man höjer skattetrycket, på samma sätt som man höjer trycket på sjuka att bli friska och få mer pengar, så blir de friska. Fungerar inte samma mekanism på de som jobbar? Dvs om skattetrycket ökar så jobbar de mer?

fastighetsskatt,o förmögenhetsskatt är ju allmänt känt, att det är som att skära filen ur kon på vars mjölk man lever..det ger en fin kvällsmat men mjölken till frukostgröten får man se sig om efter....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp