Bukefalos 28 år!

Staten säljer ut för att sänka skatterna

Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

fastighetsskatt,o förmögenhetsskatt är ju allmänt känt, att det är som att skära filen ur kon på vars mjölk man lever..det ger en fin kvällsmat men mjölken till frukostgröten får man se sig om efter....

Nej det är inte allmänt känt.

Tvärt om är det så det mesta finansieras i lågskatteländer.

Från den koloniala historien finns det gott om exempel där fastigethetskatt (hyddskatt) var det enda sättet att få fart på produktiviteten, bortsett från att hugga händerna av folk.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Nej det är inte allmänt känt.

Tvärt om är det så det mesta finansieras i lågskatteländer.

Från den koloniala historien finns det gott om exempel där fastigethetskatt (hyddskatt) var det enda sättet att få fart på produktiviteten, bortsett från att hugga händerna av folk.

Den typen av passiva beskattningar är inte rättvis. det rättvisa är att beskatta inkomster och vinster.

har du en förmögenhet som avkastar vinst så ska den naturligtvis beskattas, samma om du säljer ditt hus med vinst.


förmodligen kommer utvecklingen att gå dithän att alla icke mobila tillgångar kommer att beskattas eftersom de andra tillgångarna har en tendens av via landgränser undvika beskattning..

men intressant att du tog upp stympning i sambandet. den här typen av skatt har samma effekt på det lilla lokala näringslivet
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Fast det handlar om ideologi, inte om ekonomi. Högern tycker inte att staten ska lägga sig i marknaden, vilket också innebär att mycket av det vi idag kallar för trygghet och välfärd kommer att få andra former. På gott och ont.

Just så är det ju. Alliansen säljer bolagen av ren princip. De säljer vinstdrivande bolag som t ex Vin & Sprit bara för att det går. Det är ett bolag som ger bra vinst tack vare lönsamma varumärken men som krävde minimalt med administrativ insats. Samma sak när Stockholm sålde ut stora delar av allmännyttans bostäder.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Just så är det ju. Alliansen säljer bolagen av ren princip. De säljer vinstdrivande bolag som t ex Vin & Sprit bara för att det går. Det är ett bolag som ger bra vinst tack vare lönsamma varumärken men som krävde minimalt med administrativ insats. Samma sak när Stockholm sålde ut stora delar av allmännyttans bostäder.

Varför ska staten äga rörelsedrivande bolag då? Av ren princip?

Sen undrar jag om allmännyttan är en verksamhet som ger bra vinst tack vare lönsamma varumärken men som krävde minimalt med administrativ insats.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Just så är det ju. Alliansen säljer bolagen av ren princip. De säljer vinstdrivande bolag som t ex Vin & Sprit bara för att det går. Det är ett bolag som ger bra vinst tack vare lönsamma varumärken men som krävde minimalt med administrativ insats. Samma sak när Stockholm sålde ut stora delar av allmännyttans bostäder.

Fullt logiskt. Skall staten exportera alkohol och marknadsföra sprit runt om i världen?
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Fullt logiskt. Skall staten exportera alkohol och marknadsföra sprit runt om i världen?

Staten skulle aldrig starta ett bolag för att göra det, men om företaget genom åren och utveckling till slut gör det, finns det inget som säger att staten inte kan göra det.

Av någon konstig anledning är vi som personer usla ägare som skattebetalare, men fantastiska som aktieägare.

Carl Bildt och andra katastrof att driva företag som politiker, men fantastik när han sitter i styrelsen för privata bolag.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Varför ska staten äga rörelsedrivande bolag då? Av ren princip?

Sen undrar jag om allmännyttan är en verksamhet som ger bra vinst tack vare lönsamma varumärken men som krävde minimalt med administrativ insats.

Nej allmännyttan skapades för att marknaden inte kunde lösa bostadsbristen.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Nej allmännyttan skapades för att marknaden inte kunde lösa bostadsbristen.

? marknaden fungerade ju som den ska. det vill säga att när efterfrågan överstiger tillgången så stiger priset.

Allmännyttan skapades för att delar av befolkningen inte kunde betala vad marknaden krävde:D
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

? marknaden fungerade ju som den ska. det vill säga att när efterfrågan överstiger tillgången så stiger priset.

Allmännyttan skapades för att delar av befolkningen inte kunde betala vad marknaden krävde:D

Det är därför som länder som Singapore, normalt sett ansett som en kapitalismens högborgar, har sett till att marknaden inte styr bostadsbyggandet.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Fast är det därför man först tar bort skatterna på det som är arbetsfritt, som fastighetsskatt, arvsskatt, gåvoskatt med mera?

Å andra sidan anser man att det är en drivkraft för de som har lite att få mer genom att sänka deras standard.

Varför gäller det inte för de som har mer?

Dvs om man höjer skattetrycket, på samma sätt som man höjer trycket på sjuka att bli friska och få mer pengar, så blir de friska. Fungerar inte samma mekanism på de som jobbar? Dvs om skattetrycket ökar så jobbar de mer?

Nej, det är ju så att de fattiga och medelklassen (dagens abetare), ska bära skattebetalandet. De som tjänar bra, ska flytta över sina pengar till skatteparardis, bolagen skattar knappt i länderna där verksamheten bedrivs och där man utnyttjar den skattebetalda logistiken mm, utan för ut pengarna i skatteplanering (läs smitning).
Det finns pengar till skatter, och det allmäna i form av sjukvård, åldringsvård och skola osv. Men de hamnar annorstädes.
Och så kan regeringen muta oss lite här och där, så vi håller oss nöjda och inte protesterar. Små ynka skattelättnader som istället i förlängningen säljer ut och försämrar allmäna skyddsnät osv.
Intressant avsnitt av dokument utifrån, som delvis berör detta, eller i alla fall hur skatteplaneing görs: http://www.svtplay.se/dokument-utifran
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Jag såg också dokument utifrån och visst är det så att många av de stora multinationella bolagen inte betalar vinstskatt i alla länder de opererar. Jag kan också hålla med om att många av de multinationella bolagen, inkl revisionsbyråerna, har alldeles för stor makt gentemot regeringar och statsöverhuvuden som tar beslut. Men i mångt och mycket har de ju makten för att de behövs.

Står jag i valet och kvalet att inte få in ett multinationellt bolag i landet och att få det, även om de inte betalar någon skatt på vinsten, så hade jag fortfarande velat få in bolaget. Det är ju inte bara skatt på vinsten som är viktig, utan all annan skatt också. Dessutom skapar de stora multinationella bolagen mycket arbetstillfällen, vilket gör att befolkningen får det bättre med allting det innebär - ekonomi, pengar, socialt skydd osv. Och de arbetarna betalar i sin tur också skatt.

Som revisorn för Amazon sa, visst betalar de ingen vinstskatt, men de betalar lite drygt 100 miljoner pund om året i arbetsgivaravgifter.

Jag, som bott på Irland i många år, såg Irland växa. På 80-talet var Irland ett u-land. Småskaligt jordbruk och arbetare. Så kom Bertie Ahern och gav skattelättnader och fri etablering till bolag. De multinationella bolagen flockades till Irland. Boston Scientific, HP, Ericson, Intel, Coca-Cola mfl etablerade sig och skapade massor med arbetstillfällen. Irländare som tvingats flytta till England eller USA för att jobba kom hem eftersom de fick jobb på hemmaplan. Irland tog sig ur potatisbonde-eran och upp till där alla hade lön. Sen att Irland ballat ur nu har helt andra anledningar, men de skattelättnaderna som gjordes på 80-talet hade stora effekter för den irländska befolkningen.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Och de länder som har stora mineraltillgångar eller ädelstenar? Där både mineralen och vinten lyfts ut utan att man betalar skatt. Ja visst, indirekt betalar de väl via att deras arbetare med förmodad minimilön som bäst, betalar skatt på sin lön i landet, och sedan stor moms på mat och andra förnödenheter utöver det.
Ja allt är inte svart eller vitt i det lilla, men jo, jag tycker det bli svart eller vitt, när man ser på helheten, allt inräknat.
Antingen gör man rätt för sig på alla plan, eller så gör man det inte.
 
Sv: Staten säljer ut för att sänka skatterna

Varför ska staten äga rörelsedrivande bolag då? Av ren princip?

Sen undrar jag om allmännyttan är en verksamhet som ger bra vinst tack vare lönsamma varumärken men som krävde minimalt med administrativ insats.

Om det är ett bolag som ger vinst är det väl utmärkt att staten äger det. Det är ju pengar som kan omsättas till förskoleplatser. Eller sänkta skatter om man är lagd åt det hållet. Och jag tycker visst att staten kan äga ett bolag som tillverkar, säljer och även exporterar alkohol.

Jag förstår att du missförstod mig om allmännyttan, jag uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade var att man även där sålde av ren princip. Själv tycker jag att det är en god princip att det allmänna kan äga bostäder. Det är ett bra komplement till marknadens ägande och som kan hjälpa till att skapa balans i hyresnivån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp