S

Sellan

det är en tjej som har börjat rida min 26åriga b-ponny, och hon stegrar hela tiden när hon inte får som hon vill! ska de byta varv i paddocken så stegrar hon. hon har inte fått någon "tillsägelse"(förutom "lätt spark" i magen) utan vi har "ignorerat" det och fortsatt att "tjura" att vi ska byta varv tills vi fått vår vilja igenom.
När jag går med och leder så tar jag helt enkelt ena handen på huvudet/halsen och när hon reser "trycker jag ner henne" så nu har hon slutat stegra när jag går med, men så fort jag släpper, går ifrån 2 meter så stegrar hon igen.
vi kräver ingen form osv utan bara att hon ska skritta rakt fram dit man styr! och nu har hon börjat stegra högre och högre, mer och mer, att driva på henne när hon börjar "tjura" gör att hon tar och "tokbackar". Vi har inte provat att använda spö då jag misstänker att hon bara blir värre.
pållen e vääldigt dominant, men kommer när man hämtar henne i hagen, snäll att hantera osv.
tjejjen blev lite rädd de första gångerna men nu tycker hon det är typ "häftigt" (dock så VILL hon ju inte att ponnyn ska göra så)
ponnyn har tillomed öronen frammåt och verkar tycka det e helskojj att stegra. När en lite mer bestämd äldre tjej satt sig upp, så stgrade hon så fort hon kommit upp. efter kanske en kvarts stegrande "gav hon upp" några minuter och slutade där när det "gick så bra".

enligt tidigare ägare så har hon alltid varit dominant med "konstigt humör", visst har jag märkt av lite problem under de 9år jag ägt henne men det har inte varit SÅHÄR illa...

Vad ska man göra? förr så "ledsnade" hon efter ett tag och allt var frid och fröjd. :confused:
 
Sv: Stegring

Enmanshäst?. Jag har haft en häst som gjorde så så fort någon annan än jag red honom, jättejobbigt för han var tvungen att ridas varje dag och bara jag kunde göra det. Men det fanns ett par till som han accepterade, bl.a min dåvarande tränare.
Kan inte ge något annat tips än att det är en ledarskapsfråga, börja från marken och träna ledarskap, det är hon som ska rida som ska träna honom från marken, för det är tyvärr så att var och en måste ta sitt eget ledarskap:smirk: .
Ta hjälp av någon som kan om ni inte kan själva, det blir en hel bok om man ska skriva här hur ni ska göra.
Gör han inte så här när du rider honom så kan han ju knappst ha ont, så det tror jag inte han har, men ni kan ju alltid kolla för säkerhets skull.
 
Sv: Stegring

pållen har inte ont. regelbundet kollad. tänder, hovar etc. hon har öronen spetsade frammåt å man kan riktigt se hur hon "ler" innombords!

hon är superdresserad i grimma. hon kan tex få henne att backa/flytta undan etc utan kroppskontakt och har INGA problem i övrig hantering.. hon kommer fram i hagen osv.

Om jag skulle hoppa upp så skulle det nog se ganska knäppt ut, mina 170cm till ponnyns 120 ;) dock har jag många gånger fått frågan om jag rider på henne :eek:
 
Sv: Stegring

här är en video från första ridturen.

http://www.youtube.com/watch?v=31wsRKFE85o knölig hal paddock, tjejjen var lite rädd men efter att jag lett henne runt några vars få fick hon "prova" stegra några gånger till och då var hon inte rädd. vi har inte ridit i paddocken som filmades i sedan dess, utan ute i skogen / en annan BRA paddock som varit uppskottad utan massa knöligheter etc.

tjejjen sitter ju varken och drar i tyglarna/sparkar på henne så hon har ju ingen "elak" ryttare direkt. hon vill bara ta det lungt i skritt/trav.

tidigare har jag cyklat/kört henne på sommaren och på vintern har jag hållt på med tömkörning och longering (som tidigare aldrig har gått med henne men nu verkar hon tycka att det är roligt) promenader osv. sist vi släppte henne i en paddock med hinder så sprang hon och hoppade för glatta livet. Brukar även ta promenader med henne då å då, när man hanterar henne är hon lätt som en "väluppfostrad knähund"...
 
Sv: Stegring

Nu har vi hittat ett sätt!
så fort hon reser sig så tar de å drar i ena tygeln, och lutar sig åt det hållet, hon kommer av sig, men backar då istället nu när hon insett att det går inte att stegra..
 
Sv: Stegring

Hon har inte ont av utrustningen? Om hon uppför sig på backen utan utrustning, men blir ett monster när man rider så skulle nog jag ta mig en funderare. Kolla sadeln! Rid barbacka och se om hon uppför sig likadant. Byt bett, alt. prova bettlöst. Uteslutningsmetoden, helt enkelt.

Men det är ju inte heller omöjligt att hon bara testar tjejen! Se till att det blir jobbigare att göra fel än rätt. Att snurra hästen runt på en liten volt som du beskrev är bra. Börjar hon backa, så fortsätt backa henne när hon stannar, tills hon tröttnar, backa flera varv runt ridbanan om det behövs!

Detta har iaf funkat på min pålle de dagar han bestämt sig för att ge matte en omgång.
 
Sv: Stegring

hon har ingen sadel ;) hon har som en täckesgjord runt magen med en tjock PolyPad.

Hon har blivit mkt mkt bättre, men när hon backar så "slänger" hon med huvudet från sida till sida så de tappar tyglarna fast snart borde det vara borttränat :)
 
Sv: Stegring

Har bara ett tips nu när ni fått bort stegringarna o hon backar istället, för så har min pålla hållt på JÄÄÄÄÄTTE mycke när ja fick henne, att när dom börjar backa ska ryttaren istället för att börja bråka framåt, så ska hon "backa med" ponnyn. Om nu ponnyn har lust o backa, får hon skylla sig själv. Om det finns något bakom ponnyn när den börjar bråka, som ett dike eller ett staket så kan man ju vända/backa samtidigt så att man backar ponnyn dit man vill. Funkar ganska bra tycker jag.
När det gäller stegringarna så antingen kan det sitta något i ryggen, en liten spänning bara. Kan räcka att man tar upp en kiropraktor som trycker till några kotor (brukar göra jätte mycke skillnad!) eller att iom att hon som du säger är 26 år gammal så har hon ju varit med ett bra tag o vet hur man slipper undan lite arbete (e ju så mycket skönare att gå i hagen o lata sig!) o nu handlar det om vem som bestämmer o hon testar om hon lyckas me o "ta över makten".
 
Sv: Stegring

det låter som hästen har ont nångonstans, hästar beter sig sällan så där bara för å "jäklas"..
 
Sv: Stegring

Hon har blivit mkt mkt bättre nu! det är bara när man byter varv eller ska gå nånstans där hon inte vill! vi häromkring är lyckligt lottade att ha SKOTTADE ridvägar dvs, inte jobbigt att gå nånstans. i förrgår ville hon inte gå hem *haha*

vi använder aldrig spö/sporrar osv för att få henne att göra nånting. och en häst som har ont har väl inte öronen framåt? har ganska nyligen fått reda på att hon har varit ridskole ponny för massa år sedan. jag tror att det var för att hon var så "bråkig" hon var tvungen att säljas. har pratat med flera ägare (bla en veterinär!) som sakt att det var en underlig ponny de aldrig gillade... och när hon varit på kliniken senast så tyckte de att hon var ovanligt fräsh för sin ålder. då vi röntkat lederna på henne pga fång (inga pålagringar! Hallelulia!)
 
Sv: Stegring

pållen har inte ont. regelbundet kollad. tänder, hovar etc. hon har öronen spetsade frammåt å man kan riktigt se hur hon "ler" innombords!

hon är superdresserad i grimma. hon kan tex få henne att backa/flytta undan etc utan kroppskontakt och har INGA problem i övrig hantering.. hon kommer fram i hagen osv.

Om jag skulle hoppa upp så skulle det nog se ganska knäppt ut, mina 170cm till ponnyns 120 ;) dock har jag många gånger fått frågan om jag rider på henne :eek:

Jag är den typen som ränner till diverse "hästvårdare", direkt jag är osäker. Det verkar ju ni också ha gjort för att utesluta obehag av något slag. BRA! Hästen ser faktiskt ganska nöjd ut. Alla vi som har varit i närheten av gamla, kloka ponnydamer vet att det här är inte alls ovanligt... När din medryttarinna har tuffat till sig och hittat knapparna kommer det säkert att gå som en dans. Hon verkar vara en duktig liten ryttarinna!

Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 057
Senast: Stergo
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 038
Senast: Ullmerkott
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 171
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp