Bukefalos 28 år!

stel vänstersida!!

melvin

Trådstartare
hejsan! min häst går trevligt i höger varv, går fint att böja och ställa osv. Men problemet uppstår när jag rider i vänster, det känns som hästen ömsom välter utåt, ömsom tränger inåt och är rejält stel i den sidan, någon som har lite tips på hur man gör denna sida mjuk och följsam..?
 
Sv: stel vänstersida!!

PUTPUT!
Jag har samma problem, är det ingen som har något litet tips om vad som kan göras?
 
Sv: stel vänstersida!!

1) Kontrollera att hästen är fysiskt frisk.
2) Kontrollera att man själv är fysiskt frisk.
3) Träna, träna, träna.. Ta hemskt gärna hjälp av en instruktör.
 
Sv: stel vänstersida!!

Min häst är tvärtom, alltså mjuk o fin i vänster varv och stel i höger. Detta tror jag beror på att hon är kortare i muskulaturen i vänster sida, och därför är det svårare för henne att böja igenom i det varvet.
Brukar jobba mycket med att när jag rider i vänster varv så rider jag henne lite utåtställd, och i varje hörn så flyttar jag henne för ytterskänkeln som i bakdelsvändning, så att hon verkligen får in högerbogen som hon annars vill skjuta ut.

Brukar också jobba med att ta in bakdelen i höger varv.

I din hästs fall så blir det ju alltså tvärtom.
 
Sv: stel vänstersida!!

Har samma problem fast i höger då.

Jag tror du måste tänka mest på vad det beror på:
*Omusklad/snemusklad häst
*Sne ryttare
*Låsning/spänning hos hästen
*Den har ont pga nån skada/sjukdom

När det gäller min häst så har jag vankat fram och tillbaka mellan de ovanstående orsakerna. Funderar på om det faktiskt är en komibination av alla... :angel:
Vet inte än, hästen ska till klinik imorn för nu är hon halt och jag vet inte om det kanske har ett samband med att hon varit knepig att rida på sistonde :crazy: (trängt och gått på snedden osv som du beskriver)

Att göra:
*Undersök hästen.
*Granska dig själv, din sits och din ridning.
*Ta lektion för tränare
(*Kolla över utrustningen. )

----
Såg nu att detta var en ganska gammal tråd. Om TS hittar hit igen så får hon/han gärna berätta om problemet finns kvar eller hur det har fixat sig!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp