Stela bakben på äldre katt

Congeria

Trådstartare
Min lilla kisse börjar bli gammal vilket märks en del på hans bakben:(, han vill helst ligga inne och sova hela dagarna och när han väl ska röra på sig så är han så stel i bakbenen i början.
Finns det något tillskott som är smakligt som man kan ge som kan vara bra för detta? Tänkte om typ omega3 eller något är bra. I matväg får han Hills aktiv ålderdom tror jag den heter iaf sedan ett tag tillbaka, borde jag byta till något annat som kanske är bättre?

Vad ger ni era gamla katter för att dom ska hållas i god form? :)
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

Jag tycker alltid att man skall unna sin katt en Seniorkontroll hos vet. när man ser att de börjar få ålderskrämpor!

Min gamla fyller 20 år i Augusti och hon äter Hills J/D och även metacam -smärtlindrande/anti.infl. - dagligen.

/Swat
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

Finns det något som heter så eller ska man säga att man bara vill kolla igenom katten för att den är gammal?

*
sökte på google och såg att det fanns något som hette så hos vet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stela bakben på äldre katt

Finns en mängd olika glukosaminpreparat på marknaden som man kan ge sin katt, vet dock inte hur pass smakliga de är. Googla på glukosamin + katt så hittar du några.
Gurkmeja är väldigt anti-inflammatoriskt men det kan nog vara svårt att få i katten.
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

Vår gammelkatt (15år) äter orijen som innehåller både glukosamin, omega3-6 och gurkmeja. Vi tycker att han har blivit lite smidigare efter bytet, men det tog lite tid innan man märkte någon skillnad.
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

Kollade upp det där på nätet och det ska tydligen säljas i grannstaden, ska kika in där nästa gång, tack för tipset :)
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

Usch, just nu är jag jätteledsen :( Sitter just nu uppe och väntar på telefontid till veterinären.
Upptäckte nyligen att det kommit blod ur urinröret. Vet inte vad jag ska ta mig till :(
Testade att ringa vet nu och han svarade (känner mig lite dum som ringde och väckte honom, skulle mest bara testa och se om det fanns något automatsvar där telefontiden sades :o ), jag berättade hur det var och han sa att jag skulle ringa senare igen så skulle jag få en tid.
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

:o Jag har gjort precis samma sak, ringt veterinären väldigt tidigt en söndagmorgon bara för att kolla deras telefontider, och så svarade h*n men h*n var så vänlig så och hade gott om tid att prata.

Inte bra att det kommer blod. Kan vara kristaller, stenar inflammation eller infektion. Om du inte redan varit hos vet. så håll noga koll på att det verkligen kommer urin varje gång han försöker kissa. Om inte så kan det vara stopp i urinröret och då blir det snabbt livshotande.
Hoppas det är nån enkelt åtgärdad åkomma.
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

Håller med övriga att en seniorkoll inte vore helt fel.
Men du kan ändå ge ngt glucosaminpreparat. Finns många olika, men Seraquin (osäker på stavningen) brukar vara lätt att få i katterna pga den goda smaken. Fiskolja kan du också ge.
 
Sv: Stela bakben på äldre katt

halvt kl

Var hos veterinären häromdagen, jag hade fel om vart blodet kom ifrån, det kom från ett sår vid sidan om istället. Visade sig att det var typ någon analsäck som hade spruckit ut genom huden :crazy::cry: Vet. sa att det är vanligt bland hundar men väldigt sällsynt hos katter, han hade bara sett 4-5 fall under sina 25 år som han vart verksam.
Nu får kissen smärtstillande iaf och han haltar inte längre, tydligen skulle allt läka utav sig självt. Men jag ska hålla koll på så han inte har ont iaf, om han börjar halta igen efter avslutad kur så vet jag att det inte var pga såret så då får jag väl åka in till vet. igen och göra en sån där seniorkoll.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 998
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp