Bukefalos 28 år!

Stelopererad och rida???

M

malinjonsson

Jag har en skadad disk i nedre delen av ryggen. Min sjukgymnast sa att ridning är den bästa träningen för mig. Därför köpte jag en islänning i december och har ridit 4-5 ggr i veckan. Men efter bara en månad fick jag ett heltidsvikariat på hemtjänst och min rygg blev snabbt sämre igen. Har nu fått besked att jag ska stelopereras före sommaren. Kan man rida om man är stelopererad? Om du är stelopererad, eller vet någon som är, vore det kul om ni kunde svara på denna tråd. Är livrädd att jag måste sälja min älskling ...
 
Sv: Stelopererad och rida???

Själv är inte stelopererad men har opererad 2 disk i längdryggen, L4-
L5 och L5-S1. Haft sk. Cauda Equina syndrom. Rider ca. 3-4 gånger i veckan och ryggen klarar det utmärkt.
Varför steloperera? Diskbråk?? Vid diskbråk finns andra alternativer också.
 
Sv: Stelopererad och rida???

Jag ska stelopereras från femte ländkotan ner till korsbenet p g a att disken är sliten och ihopklämd, s k buktande disk.
 
Sv: Stelopererad och rida???

Tror att du kan fortsätta rida men ta det lungt särskilt i början när du får lov att rida. Din rygg är ju skyddad efter operation, diskarna ligger stabilt. Inga hastiga beslut att sälja pållen. Det är ju bra motion.
Har du några neurologiska symptomer, känslebortfall, pareser och har du mycket värk?
 
Sv: Stelopererad och rida???

Har själv varit aktuell för steloperation,men ortopederna i vårt landsting vill inte betala operationen i Strängnäs och själva vill de inte göra den!
I Strängnäs fick jag veta att jag skulle kunna rida och fungera "som vanligt",men räkna med att det tar upp till ett år efter operationen:
Steloperation är ett stort kirurgiskt ingrepp och det måste få tid att läka!
Lycka till!
 
Sv: Stelopererad och rida???

Jag hade mycket värk innan jag började rida. Men redan efter några dagar på hästryggen kände jag mig mer rörlig och hade mindre värk ner i benen. Och sen när jag började jobba heltid fick jag mindre tid att rida och mer och mer ont igen...Har inte haft känselbortfall, men som sagt mycket värk ner i benen.
 
Sv: Stelopererad och rida???

Man stelopererar inte pga diskbråck utan av andra orsaker.

Steloperation är faktiskt en av ytterst få operationer där man kan få "prova på" reslutatet, genom att gå en period med en ram utanpå som låser den del av ryggen som man eventuellt planerar att steloperera.

Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att rida efter en sådan operation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Unhappy
·
Kropp & Själ Nån som har gjort och kan dela med sig av erfarenheter? Jag fick för lite mer än 1 år sedan kraftigt utstrålande smärta i högra armen...
Svar
6
· Visningar
1 598
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp