Bukefalos 28 år!

Stenmjöl till ridbana

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Ni som har stenmjöl som översta material på er ridbana, vilken storlek har ni på stenmjölet?

Finns väll 0-2, 0-4, och 0-8 finns det fler storlekar?

Tack för hjälpen!
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Ju mindre kross-storlek desto hårdare blir det eftersom kornen går ihop mer om de är lika i storlek.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Okej, tack för era svar och information:), då blir kanske 0-8 bäst.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Harvar eller sladdar? Eller både och?
Vi har gjort både och. Vi byggde en liten harv/sladd med hjälp av en träram, ett galler (sånt där byggbodsgaller av plattjärn) som vi har som sladd. På andra sidan träramen skruvade vi i bultar i lagom längd. Den sidan använder vi som harv. Vi kan alltså vända på sladden och då få en harv och tvärt om :) Men vi har en jätteliten ridbana och behöver således bara en harv/sladd som är lagom stor för trädgårdstraktorn att dra:)
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Det bästa är att prata med den närmsta grusleverantören, storlekarna på stenmjöl beror ju en hel del på vilken storlek man har på såll och det kan varierar, så allt från 0-2 upp till 0-8 är stenmjöl, sen kan det varier i själva stenmjölet hur mycket "noll" och hur mycket "större" det är från varje sortering, därför är det nästan omöjligt att råda utan att veta hur gruset ser ut i verkligheten. Vi brukar rekomenderar en blandning som vi gör av sand 08 och stenmjöl 06 eftersom stenmjölet är krossat och alltså packar sig medans sanden inte alls packar sig på samma sätt.
Sen är det väldigt olika från "ryttare" till "ryttare" vilket material just de tycker är bäst, beroende på vad de rider, underlag under osv.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Harva är inget problem, vi har både harv och traktor:)
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Sitter oxå och funderar på detta! Ena gruslev. hade 04 + 08 och den andra hade endast 03 hemma nu. Den sista sa att den senaste paddocken han gjorde nu i veckan valde att ta 70% 03 och 30% sand (kommer inte ihåg nu va det va för stl. på den men va billigare än stenmjölet iallafall..) Blir 03 väldigt hårt om man bara har det?
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Jag har 0-2 och det funkar bra för mitt behov.
Visst det är lite hårdare underlag men man kan harva lite imellanåt så blir det mjukare.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

*KL*
En liten följdfråga...
Vad har ni betalat och hur mycket går det åt?

Jah har en liten ridbana på ca 15x25 där det idag ligger dräneringsgrus och den är alldess för djup för min smak.
Tanken är att lägga stenmjöl/kross ovanpå men undrar hur mycket det kan tänkas kosta:confused:
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Min är oxå liten 25*25m. Mitt kommer hamna runt 9tkr-11tkr... Jag kommer lägga 1dm först o se hur det blir.. Vi har nästan en sandbank under så är därför jag vill ha stenmjöl för att det ska bli en hårdare yta på det.. Vissa delar är det ett lager matjord på o där känns det ok men de delar där det enbart är sand rakt igenom ska vi gräva bort lite extra och lägga dit ett lager matjord innan stenmjölet, är det tänkt :) Det är utkörningen som är dyrast :/ Så man får försöka ringa runt o jämföra priser o hitta något som inte ligger allt för långt bort..
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

kl

Lånar tråden lite hoppas det är ok ? :)

Jag tänkte förbättra min nuvarande ridbana. Det är en budget variant gjord på det viset att matjorden bortskalad och under det finns sand. Problemet är att regnar det mycket blir det lite lerigt och halt (det finns matjord kvar) Jag vill inte ta bort all matjord för då blir det för löst och tungt med bara sand.

Därför undrar jag om det kan fungera om man lägger stenmjöl ovanpå sanden? Ridbanan är idag inte jättelös, och inte heller jättehal vid regn utan ett slags mellanting. Den fungerar egentligen bra vid de flesta väderlekar, utom just ösregn. Det står inget vatten i den.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Intressant tråd. Vi har precis gjort en ny bana med måtten 20x60. Vi har bra dränerad mark så ingen dränering eller schaktning gjordes utan vi la en vägmatta rätt på gräset o sen 0-18 grus, samma som använda vis anläggning av grusvägar. Blev stadigt o bra fast med lite för stor sten och den behöver harvas ganska ofta. Så vi ska fylla på med ngn form av grus/sand (kommer aldrig lära mig skillnaden) och blanda det med gummiflis. Men som sagt kontakta en grusleverantör som har gjort en del banor sedan tidigare, dom har oftast bra koll på grejerna.

Rädslan är dock att stenes smyger sig upp så jag ska kolla om vi behöver lägga en matta emellan.

Det finns lika många varainter på ridbanor som det finns hästmänniskor :)
'
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Det var ett intressant inlägg eftersom den leverantören jag ringde till rekommenderade just 0-18. Fast det var ett krossmaterial och inget grus. Jag tyckte det lät som om det skulle bli hårt att rida på. Man borde väl kunna välja en mindre storlek ?
 

Liknande trådar

Anläggning Någon som varit med om liknande? Vi beställde hem ett lass stenmjöl 0/4 som så många gånger tidigare. Högen är dock kruttorr och trots...
Svar
1
· Visningar
850
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 365
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 752
Senast: Amk
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 268
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp