Bukefalos 28 år!

Stenmjöl till ridbana

Sv: Stenmjöl till ridbana

Det var ett intressant inlägg eftersom den leverantören jag ringde till rekommenderade just 0-18. Fast det var ett krossmaterial och inget grus. Jag tyckte det lät som om det skulle bli hårt att rida på. Man borde väl kunna välja en mindre storlek ?

D e nog krossmaterial vi har också, har faktiskt inte så bra koll :p Lejde bort allt. Det blir hårt om man inte harvar ofta men annars e det bara stenarna som stör mig. Tror dock det är ett riktigt bra som grundunderlag, blir ju aldrig "gegga" av det.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Det var ett intressant inlägg eftersom den leverantören jag ringde till rekommenderade just 0-18. Fast det var ett krossmaterial och inget grus. Jag tyckte det lät som om det skulle bli hårt att rida på. Man borde väl kunna välja en mindre storlek ?

Hahaha, inte så konstigt för det är nog samma som gjort vår....bor oxå i Laholm :D
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Jaså :p haha som det kan bli.

Jag var och kollade på Ahlas utebanor där de har samma och de hade det just som underlag för ett mjukare underlag. Men det såg inte så tokigt ut att rida på, men kanske lite stora stenar här o var. De har sån grus på parkeringen som tydligen används som dressyrbana ibland också. Om jag förstod J rätt.
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

*delvis kl*

Vi bygger ridbana här hemma och förslaget med 0-18 var uppe här, men personligen slog jag bakut direkt då jag anser att det är på tok för grovt att rida på. Så vi har lagt 0-18 som bärlager och just nu toppat med 0-4 så att det går att börja använda den lite smått så den sätter sig. När den satt sig lite bättre kommer vi lägga på ytterligare toppmaterial. Det vi diskuterar i nuläget är antingen stenmjöl, 0-8, eller 0-4 blandat med nåt sandliknande (kommer inte ihåg vad det hette...). Vill ha en fast bana med bra svikt och tycker det verkar som vi kan få den riktigt bra :)

Vi pratade om ett göra en budget bana i början men eftersom jag kommer använda den i stort sett varje dag och marken är något blöt ändrade vi oss. Så nu har vi skalat av all matjord och sten, grävt ner dräneringsrör, fyllt upp med sand så marken blev jämn (viss lutning för bättre dränering), lagt bärlager med 0-18 med ett tunnare topplager 0-4. Sen får vi se vilket topplager vi väljer i slutändan men som sagt är jag väldigt nöjd hittills :)
 
Sv: Stenmjöl till ridbana

Jaså :p haha som det kan bli.

Jag var och kollade på Ahlas utebanor där de har samma och de hade det just som underlag för ett mjukare underlag. Men det såg inte så tokigt ut att rida på, men kanske lite stora stenar här o var. De har sån grus på parkeringen som tydligen används som dressyrbana ibland också. Om jag förstod J rätt.

Ja framridningen brukar vara på den stora utabanan där du ibland har parkering och där ligger det underlaget. De nya dressyrbanorn tror jag de la stenmjöl först och sen Terra-Tex och jag tycker inte de håller så bra för regn.
Vi kommer som sagt toppa med ngn sand efter den satt sig och blanda med gummiflis.
 

Liknande trådar

Anläggning Någon som varit med om liknande? Vi beställde hem ett lass stenmjöl 0/4 som så många gånger tidigare. Högen är dock kruttorr och trots...
Svar
1
· Visningar
850
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 365
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 752
Senast: Amk
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 268
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp