Bukefalos 28 år!

Stenskottsfolie

Philosophia

Trådstartare
Jag blir tokig! Jag får stenskott efter stenskott trots att jag alltid håller avstånd. För två månader sedan så sprack hela rutan och fick bytas och i morse fick jag återigen en stort stenskott. Nu läste jag att det finns något som heter stenskottsfolie som ska skydda rutan från stenskott. Någon som har en uppfattning om hur pass väl fungerande det är?
 
Jag blir tokig! Jag får stenskott efter stenskott trots att jag alltid håller avstånd. För två månader sedan så sprack hela rutan och fick bytas och i morse fick jag återigen en stort stenskott. Nu läste jag att det finns något som heter stenskottsfolie som ska skydda rutan från stenskott. Någon som har en uppfattning om hur pass väl fungerande det är?

Jag lämnar alltid min bil hos carglass och de är alltid lika bra och hjälpsamma och kan svara på frågor
 
Kraften i ett stenskott är nästan alltid den egna bilens hastighet, I praktiken så gör stenen ingen högre fart, den studsar bara upp i luften, antingen av mötande trafik eller av framförvarande. Så kommer du i 90 plock och träffar stenen. Så vad man kan rekommendera är, sänk farten vid möten och då du har bilar framför. Jobbigt visst. Det finns "rally¨cross
film" att fästa på rutan, den har flera lager så om ett blir dåligt/repigt så kan du bara skala av ett lager. Men optiken är väl inte den bästa och hur det funkar att skrapa is från en sådan ruta vet jag inte.
 
Men de flesta "stenskott" beror väl inte på stenar utan på dubb? Nu när folk har börjat byta däck börjar det genast smattra på rutan, även om jag håller ett i Stockholmsmått mätt gigantiskt stort avstånd till bilen framför.... :meh:
Har tyvärr ingen erfarenhet av stenskottsfolie.
 
Jag lämnar alltid min bil hos carglass och de är alltid lika bra och hjälpsamma och kan svara på frågor

Det gör jag. De reparerar mina stenskott och byter rutor för fullt. De kan säkert svara på mina frågor om folie, men jag tänkte mest om någon här har erfarenhet av det.
 
Kraften i ett stenskott är nästan alltid den egna bilens hastighet, I praktiken så gör stenen ingen högre fart, den studsar bara upp i luften, antingen av mötande trafik eller av framförvarande. Så kommer du i 90 plock och träffar stenen. Så vad man kan rekommendera är, sänk farten vid möten och då du har bilar framför. Jobbigt visst. Det finns "rally¨cross
film" att fästa på rutan, den har flera lager så om ett blir dåligt/repigt så kan du bara skala av ett lager. Men optiken är väl inte den bästa och hur det funkar att skrapa is från en sådan ruta vet jag inte.

Det hjälper inte att hålla avstånd. Jag håller precis som @cassiopeja gigantiskt avstånd med Stockholmsmått mätt. Mitt avstånd till bilen framför är dock någon annans chans att sicksacka sig fram mellan filerna - medelst kraftigt gaspådrag och sten som smätter upp på rutan.

Hur som helst, det är väl optiken som jag framförallt funderar på när det gäller stenskottsfolie. Jag kör mycket mörkerkörning, så jag vill ju inte att det blir onödiga konstiga reflexer eller liknande till följd av filmen.
 
Det gör jag. De reparerar mina stenskott och byter rutor för fullt. De kan säkert svara på mina frågor om folie, men jag tänkte mest om någon här har erfarenhet av det.
Jag lagade ett stenskott för något år sedan, fick då med mig ett stenskottsplåster, som man kan sätta på rutan direkt efter stenskottet. För att förhindra att de blir så stort att det inte går att laga.
 
Jag lämnar alltid min bil hos carglass och de är alltid lika bra och hjälpsamma och kan svara på frågor
Jag var hos carglas förra veckan och lagade två stenskott som gått igenom besiktningen 2 ggr men nu hade det gått för långt . Det var troligast dubb för E4 grusas ju inte. Nu kommer jag att laga de små stenskotten direkt. Som svar på foliefrågan så har jag aldrig kommit i kontakt med den , men om den frågan kommer upp ska jag förhöra mig. Jag som kör ca 500 mil per år :D
 
Jag var hos carglas förra veckan och lagade två stenskott som gått igenom besiktningen 2 ggr men nu hade det gått för långt . Det var troligast dubb för E4 grusas ju inte. Nu kommer jag att laga de små stenskotten direkt.

Det gäller att man inte har fått för många på samma ruta för i så fall lagar dom inte. Inte heller när de sitter för nära kanten. Jag har lyckats få så många att de inte kunde laga utan hela rutan måste bytas ut :(
 
Jag lagade ett stenskott för något år sedan, fick då med mig ett stenskottsplåster, som man kan sätta på rutan direkt efter stenskottet. För att förhindra att de blir så stort att det inte går att laga.

Ja. Jag har också stenskottsplåster på rutan just nu. Men det hjälper ju inte mot stenskott. Plåstret sätter man på efteråt.
 
Jag var hos carglas förra veckan och lagade två stenskott som gått igenom besiktningen 2 ggr men nu hade det gått för långt . Det var troligast dubb för E4 grusas ju inte. Nu kommer jag att laga de små stenskotten direkt. Som svar på foliefrågan så har jag aldrig kommit i kontakt med den , men om den frågan kommer upp ska jag förhöra mig. Jag som kör ca 500 mil per år :D

Det är mer troligt att det är sten. Däck samlar på sig grus/sten som lossnar t.ex. vid acceleration.
 
Vad har du för bil, jag har en pick-upp och satte på en sk vindavvisare i nosen...sedan dess (peppar, peppar ta i trä) har jag inte haft ngr stenskott.
1540829985457.png
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 231
Senast: Therese1988
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
Svar
15
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 632
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp