Bukefalos 28 år!

"Sticker" från arbete

jis

Trådstartare
Jag rider en 10-årig islänning. Han har ett par gånger när vi rider i skogen gett ifrån sig ett tjut, bockat och sticker iväg i full galopp samtidigt som han bockar och har sig.
Han blir då omöjlig att få stopp på. Ju mer jag försöker få stopp på honom, desto mer bockar han.
One rein stop eller liknande går inte eftersom varje gång han har gjort så här så har det varit på en skogsstig eller smal grusväg med tät skog på båda sidor. Så det känns som att han skulle springa rätt in i ett träd eller tappa balansen om jag försöker svänga honom. Så det enda jag kan göra är att låta honom springa tills han stannar av sig själv.

Jag tror inte att han har ont (är genomgången av veterinär) utan det känns som att han gör så för att slippa jobba. Detta har hänt ett par gånger och varje gång har jag redan innan ridturen märkt att han är omotiverad/trött eller så.
Nu sist var det att han inte ville lämna sin hagkompis.
En annan gång var han väldigt trött efter att ha varit ute på betet hela natten (brukar annars vara inne på natten).
Mitt misstag kan vara att jag har låtit honom "vinna" och att han därför gör så här igen nästa gång han inte vill jobba.
Jag har varje gång suttit av och gått med honom hem och då har han ju fått som han vill.

Detta har hänt kanske 4 ggr under ett års tid.
Annars är han arbetsvillig och trygg och snäll.

Så jag har två funderingar:
1. Hur får man stopp på en häst som gör så här när det inte finns utrymme för one rein stop eller liknande?

2. Vad gör jag för att förhindra att han gör så här i fortsättningen?
 
Min första islänning kunde göra något liknande ibland, inte bocka men just kuta sådär. Det föll sig så att han en gång gjorde såhär precis i början av en lååååååång uppförsbacke på en ganska mjuk sandväg, så då testade jag att driva på direkt, istället för att försöka bromsa. Det blev ganska fort jobbigt tyckte han, men jag hade honom att kuta uppför hela backen. Efter det, om han någon gång började sådär, så började jag driva ist. Han slutade ganska snart med det där, för det blev ju bara jobbigt för honom.
I vårt fall var det helt klart en fråga om vem som skulle bestämma på ridturen, men självklart kan liknande saker också ha sin grund i smärta. Om det bara hänt så sällan som några gånger på ett år så skulle jag tippa på att det handlar om vilja snarast.
 
Ja jag tror också att det handlar om att han vill slippa undan och tyvärr har jag ju gjort som han vill när jag sitter av och går hem med honom.

Nu när jag tänker på det här det faktiskt (alla gånger utom en) varit i uppförsbacke som han gjort så här. Kan det vara nåt som triggar att hästen gör så just i uppförsbacke eller är det en tillfällighet.
Dock är marken på dessa ställen rätt ojämn och med rötter på stigen så jag blir så rädd att han ska snubbla och gå omkull om jag driver på.
Men jag får försöka hålla mig till jämna och fina vägar så jag vågar driva på om det händer igen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 059
Senast: mily
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 491
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp