Stigbygelstorlekar + frågor

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har tittat en del på lite olika stigbyglar.
Både Free Jump, Sprenger och lite andra. Men det är en sak som slagit mig: Vissa stigbyglar har ju olika storlekar, antingen finns det dam-herr eller barn-dam-herr. Egentligen borde väl svaret vara givet men; vilken storlek bör man ha, om ens normala skostorlekar är 37-38? Med tanke på att jag hittar många av mina skor på barn/ungdomsavdelningen så känns svaret nämligen inte helt 100% givet...
För jag vet en gång, när jag red med ett par stigbyglar som antagligen var i herrstorlek (om jag hade foten precis i "mitten" av stigbygelplattan så var det minst 2-3 cm luft på vardera sida!), vilket ledde till att jag inte kunde trampa ner ordentligt och tappade de hela tiden. Såklart lär ju dam vara mindre, men med tanke på hur extremt stora de där var, så känns det som att det finns en risk att dam också är förstora...

Sen angående Free Jump:
De har ju en "Lite" version för folk med max storlek 41 och 60 kg. Vet någon hur det är med vikten? För alltså jag vet inte exakt på grammet vad jag väger (och bryr mig inte heller), men säg att jag "i värsta fall" kan komma upp i 59-61 kg med all utrustning, pajjar de direkt då? Eller är maxvikten "60 kg med några kilos marginal"?
Och i sådana fall, om Lite är så "små", hur stora är då de "vanliga"? Eftersom att de inte heller finns i olika "storlekar" som vissa andra kan man ju misstänka att de kommer bli som de där herrstigbyglarna jag hade den gången...Eller?

Och angående andra märken och modeller:
Jag har en knäskada sedan födseln som gör att jag -om möjligt- rider med stigbyglar som har lite "svikt" i sig. Jag kan rida med vanliga traditionella också, men sviktande är klart att föredra. Har då tittat på både Free Jump, Sprenger och en del billigare varianter av sistnämnda. Men är verkligen de två dyrare så mycket bättre? Och av FJ och S, vilken är mest att rekommendera om man vill ha lite svikt?

Med tanke på vad klockan är orkar jag inte börja gräva i Dressyr TR nu, men är någon av Free Jump och Sprenger (eller liknande sådana) förbjudna att användas i dressyr?
 
En mkt känd hästbloggare rider med lite-stigbyglarna. Jag vet inte vad hon väger, men jag vet vad jag väger och jag är sådär 7 cm kortare och drar samma/strl under klädstorlek som hon, och jag har passerat 60 kg med god marginal. Tror att 60-ish är ok vikt och de håller säkert för mer men att garantier om de går sönder inte gäller.

Det ska vara ca 1 cm luft på båda sidor om foten i stigbygeln. Mät ditt fotblad på tjockaste stället med ridskor/stövlar på, lägg till 2 cm och det är storleken du ska ha på stigbyglar på ett ungefär :)
 
Att jag inte tänkte på att jag kunde mäta bara :o
(Väldans vad jag ska krångla till allting...)
Aha, men det är ju bra! :D Trodde vikten var mer "exakt" eller vad man ska säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp