Sto argt mot annat sto.

Empalie

Trådstartare
Jag behöver lite råd. Jag har ett fyraårigt halvblodssto här hemma och hon brukar vara trevlig och lätt mot alla hästar. Jag har även en femårig shettisvalack, de har gått själva nu i ca en och en halv månad då jag fick ta bort min andra valack. I förrgår kom det en ny pålle till stallet, ett tjugoårigt fjordsto vid namn Tora. Hon är hur go som helst. Men redan i boxen när de stod brevid varandra visade Cara mia (mitt sto) vad hon tyckte. Öronen bakåt och blottade tänderna. detta har sedan fortsatt i stallet hela tiden. Hon är riktigt sur mot henne. Jag har inte släppt ihop dem än utan de går med två eltrådar mellan sig. i början var min pålla väldigt beskyddande då shettisvalacken ville hälsa. det fick han helst inte.Hon lägger även öronen bakåt mot Tora ute i hagen. Dock har det idag blivit lite bättre. Nu stod och småpratade lite över staketet och båda såg ganska glada ut. Kan också tillägga att tora blir rädd för cara mia och går undan så fort hon är arg. Fler som har denna erfarenheten, jag blir lite orolig för ett ev. framtida ihopsläpp. Råd och tips!
 
Sv: Sto argt mot annat sto.

Helt normalt beteende skulle jag vilja säga.
Ditt sto är ledaren och kommer det en ny häst så måste de göra upp rangordningen.
 
Sv: Sto argt mot annat sto.

Tror helt enkelt att din häst vaktar shettisen och är rädd att fjordingen ska komma in och stjäla hennes pojkvän.

Ang ihopsläpp tycker jag du ska släppa ihop dem och se vad som händer. Funkar det så funkar det, funkar det inte finns det inte mycket att göra. Dock ska du vara beredd på lite sura miner, bakåtöron och små kickar, det är en naturlig del av ett ihopsläpp mellan främmande hästar som ska göra upp och markera. Men om det går till överdrift med ordentliga riktade sparkar, hugg-attacker, att fjordningen blir jagad non-stop och att din häst verkligen uppvisa aggressivitet bör du sära på dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 886
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Hejsan Jag skulle behöva ha lite råd och tips, känner att jag kört fast med min häst. Jag köpte honom för en månad sedan, så han är...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Magnum
·
Hästhantering Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet. Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används...
Svar
16
· Visningar
2 141
Senast: Kim_N
·
E
Träning I går provade jag, stallägaren och den andra som står inhyrd i stallet att släppa ihop våra tre hästar i sommarhagen, och det gick bra...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: RedFling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp