Bukefalos 28 år!

Sto som är väldigt "öppen" bak..

H

HillsDouble

Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Mitt sto är väldigt öppen bak i slidan, hon visar klitoris halvt om halvt. Har läst att detta inte är speciellt bra då det är lätt att få in bakterier där, som i sin tur orsakar inflammationer och annat otrevligt. Ngn som har ngn erfarenhet av detta? Har hört att man syr vissa ston för att undvika inflammationer.

Hon har också mjölk i djuvret, frågade vet. om detta tidigt i höstas när jag upptäckte det. Men hon sa att det inte var ngn fara vissa ston kan ha det om de brunstar starkt. Att jag bara skulle hålla koll på henne så att hon inte blev hård och stum i djuvret. För övrigt är hon pigg och glad och verkar inte ha några andra konstigheter. Men nu brunstar hon ju inte så jag är lite orolig.

Mkt tacksam för tankar och ideér.

Mvh Isa
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Det är vanligt att man syr ihop ston som är som ditt.
Att hon inte brunstar nu är inte så konstigt, många ston gör ett vinteruppehåll.
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Formulerade mig nog lite dåligt. Jag vet att stona inte brunstar under vinterhalvåret, i alla fall inga starka brunster.
Eftersom hon inte är i brunst under vinerhalvåret men trots detta har mjölk, så kanske jag ska börja oroa mig och kolla upp det eller?

/ Isa
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Vi fick sy ihop ett sto for ett tags sedan. (Eller veterinaren sydde henne!! :) )
Hon sog in luft i slidan och sedan pruttade ut den!
Det ar ganska vanligt att ston far sys ihop, speciellt i de sporter dar de gar lite fortare, tex galopp och falttavlan.

Hur lange har du haft ditt sto? Hande detta med mjolken vid denna tiden forra aret ocksa? Hur lange har det pagatt?
Hon kanske har nagot fel pa kortlarna i juvrerna. Bara en tanke...
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Jo det finns ston som brunstar under vinterhalvåret och har väldigt starka brunster - som mina två. De är helt "borta" i sina brunster mitt i mörkaste vintern... :crazy:
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Att det är vanligare inom fälttävlan (och galopp), beror inte det på rasen engelskt fullblod? Som jag förstått är de fysiskt konstruerade på ett sätt att slidöppningen ofta är lite riktad uppåt istället för rakt ned.
Bara undrar... :)
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Har också läst nånstans att det är vanligare bland fullblods raser, och min lilla donna är ju 50%fullblod.
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Fast det är ju jättevanligt att man syr ihop travston...
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Är det det som heter kloakbildning?
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Jag har en som har mjölk året om. Man kan mjölka henne som vilken kossa som helst. Har pratat med vet om detta men han sa bara att om hon inte tycks ha problem med det så gör man inget åt det. Annars kunde man hormonbehandla.
 
Re: Sto som är väldigt \"öppen\" bak..

Nej, kloakbildning är när stoet spruckit vid fölningen så att slida och anal blir ett hål. Inte så bra. Det brukar väl vara ett ben på fölet som tar hål på slidväggen upp i analen, tror jag.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto tog sig inte på första försöket trots att allt såg jättebra ut. Två veckor efter semineringen visade hon tecken på infektion så...
Svar
9
· Visningar
1 522
Senast: Darbhanga
·
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 271
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp