Bukefalos 28 år!

Stött på björn eller varg?

Sv: Stött på björn eller varg?

Jag hade en björn som sprungit framför näsan på oss kanske några sekunder innan vi kom ridande. Min häst var superstressad och bara trippade, och han är väldigt lugn i vanliga fall. Jag har aldrig vart med om att han varit på det här viset.... Han reagerade mycket starkt. Jag vågade inte ens trava för att ta mig från platsen för då har jag åkt i backen, så det blev "skritt" tillbaka bara för att jag inte skulle hamna på backen och bli bjönmat :p Haha!

Men en annan tjej hade sett björn med min häst och då hade han inte reagerat. Han hann nog inte känna av den. Jag tror hästen reagerar på det sättet man möter djuret på.... Hur mycket dom känner av det andra djuret. Sen tror jag att dom känner skillnad på hund och varg, det tror jag verkligen!

Björn och varg vill jag helst inte möta!! Isch, isch!!
 
Sv: Stött på björn eller varg?

hästarna känner ju älg-lukten väldigt bra från långt håll, dem luktar väll nått speciellt för dem. en älg gick kanske 1 km bort från hagarna, alla stod och kollade på den men öronen pekande upp i skyn! :) vi möter varje dag vi är ute och går rådjur, men pållan bryr sig inte om dem. och jag är hemskt glad över att jag inte har mött varg eller björn! som tur är så bor jag i halland så det är sällen en varg visar sig ;)
 
Sv: Stött på björn eller varg?

jag har mött älgar harar, rådjur,skräckinjagande fåglar, räv,. Älgar är jätte vanligt här omkring så när de kommer förbi en eller framför en så är det bara vänta och fortsätta. det enda var väl när min ponnt ville med en häst som kom i sken och hoppade äver 2 jätte stora diken. det gjorde min häst väldigt tävlingsinriktat, Sen har vi en stig där det alltid är djur. Och där möter man rävar harar, kött stycken från rådjur efter varg tagit dem. där brukar vi galoppera massa gången då det är raksträcka. så man får vara redo på en tvärstopp ibland ;) ´

Sen har vi faktiskt blivit jagade av en fågel som ser ut som en påfågel(kommer inte ihåg för tillfället vad den rasen heter ) fast lite mindre. vi hae precis galopperat och jag var runt 20 meter framför min kompis . då kommer det en sån där ilsken sak ( de är det vissa perioder när det är parningsperiod) mellan oss och jagar hästarna ifrån varandra, jag bara drar på jätte rädd och stannar efter ett tag då kommer min kompis tillbaka. som fågeln hade bitit i hasarna på hästan då den sprang för långsamt;) fast det blev inga sår som tur va ! Men vi var rädda efterår kan jag säga:O sen har vi träffat på en annan en annan ridtur och då hade vi en shettis med , men som tur va var den den snällare och bara skrek mot oss. annars vet jag itne vad den stackars shettisen skulle ha fått varit med om :(:P

Nej det är faktiskt kul och se vilda djur på häst ryggen. de är på ett helt annat sätt än om man var ute själv :) det är underbart när man träffar en rådjurs familj och ungarna kommer fram lite försiktigt och hästanra stäcker ut sina nosar och försöker hälsa. men då brukar mamma springa bort då brukar ungarna också hänga med:) hon är väl rädd att hästarna ska sno henne bäbisar :)
 
Sv: Stött på björn eller varg?

min syrra mötte två vargar för ett par år sen. vargarna gick lugnt vidare men hästen tvärvände och skakade och var nervös ett par timmar efteråt.

Dett var altså i kalmar - nästan blekinge län. Hon hade inte direkt väntat sig att få se varg här!:p

älgar och rådjur stöter vi på titt som tätt men hästarna bryr sig inte öht.
 
Sv: Stött på björn eller varg?

Älgar har vi mött, och det är hemskt!

Rådjur brukar gå bättre, beroende på hur de beter sig... ;)

Har mött en varg en gång, den sprang ut på vägen kanske 15 meter framför hästen, vände och sprang in i skogen igen. Helt odramatiskt och hästen brydde sig inte det minsta. :D

Har läst att vargar har väldigt bra koll på oss, och att vi förmodligen möter dem oftare än vi själva märker av. De kan t.ex. vara nyfikna och runda oss i en båge efter att vi passerat, bara för att kolla in spåren. Men medan vi går förbi så är de "osynliga".
Björnar likaså, de kan ligga och trycka 50 meter bort för att sedan resa sig och gå utan att vi märkte dem.

Så börjar hästarna vädra och spänna sig kan det ju ligga en varg i busken bredvid. :cool:

Jag brukar alltid prata och sjunga när jag rider i skogen, just för att inte råka överraska några djur i onödan. De får gärna märka att det är en människa som kommer.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 597
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 079
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp