Stötta mig nu, kära vänner...

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag som lider av kroniskt dåligt självförtroende gällande min kapacitet och förmåga att dressera min hund, har nu betalat in anmälningsavgiften till Brukshundklubben där jag bor. Så på onsdag ska jag för första gången åka dit med plutten och träna på "öppen träning".

UIuuuuhhh.. jag är så himla nervös att alla ska glo på mig och bli sura på att jag råkar gå över någon gräsmatta som tydligen är en appellplan eller nåt.. Eller att alla ska tycka och tänka en massa om mig och min hund. Jag skulle vilja ha en stor skylt som talade om att min Ridgeback-bebis bara är nio månader och att jag är nybörjare..

:crazy:
 
Sv: Stötta mig nu, kära vänner...

Du kommer garanterat inte vara ensam som nybörjare på den öppna träningen. De är ju oftast de som har mindre vana och behöver mer hjälp som är där. Det är ju det som den är till för.

Det kommer gå hur bra som helst! Åk gärna Dit någon gång innan så att han känner igen sig och att miljön inte är helt ny för honom till onsdagen. Åk dit, ta med en ryggsäck med fika och ha en trevlig fikastund tillsammans. Då hinner han lära sig att koppla av och se sig omkring.

Lycka till!
 
Sv: Stötta mig nu, kära vänner...

Tack!
Ja, det är klart det kommer att gå bra, men det är ändå lite läskigt. Vi har faktiskt varit där vid flera tillfällen och "tjuvtränat"... :-)

Hur mycket, och med vad, kan man be om hjälp på träningen? Jag är så rädd att man ska ta "för mycket plats"... Detta är väl individuellt antar jag från klubb till klubb, har ni några tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Stötta mig nu, kära vänner...

Det är bara till att fråga på. Instruktören/hjälptränare är ju där för att man ska kunna fråga om allt.

De ska om Du vill ha störningshjälp, ställa upp på det.

Eller om du vill att de ska "kommendera" när du går alla/några moment i lydnads 1:an.