stövknutor

Ingridl

Trådstartare
Jag erkänner inledningsvis att jag inte är världens mest ihärdiga ryktare, men jag är noga med att alltid borsta av min häst dagligen och hålla henne allmänt ren och fräsch ....
Nu till frågan!
Min treåring får som knutor med stöv utmed ryggen. När jag pillar bort dem följer håret med och hon blir hårlös under. Huden ser lite irriterad ut, men är inte infekterad och där finns inga bulor. Hon verkar inte vara öm. Det verkar som om detta kommer så snart jag lägger täcke på henne. Hon har rejäl päls men är inte extremt lurvig. Hon är bara klippt på halsen och har ett regntäcke på sig ute på dagarna och inget täcke på natten inne. Det har knappast med sadel och ridning att göra för hon hade samma sak förra vintern och då var hon inte inriden ännu ....
Ngt tips om vad jag kan göra förutom att rykta enormt mkt ....
 
Sv: stövknutor

Prova att tvätta ryggen med Lactacyd, oparfymerad. Det hjälpte på min häst tills han blev för långhårig och då var det bara att raka ryggen på honom.
 
Sv: stövknutor

Googla på regnskållor, det är vad det brukar vara när håret försvinner i små tofsar.
 
Sv: stövknutor

Det låter absolut som regnskållor. Googla på det så får du tips och trix. Låt hästen vara utan täcke så mycket som möjligt. Om det regnar och är kallt kan du ha täcke på, men se till att ha ett fleecetäcke eller liknande undet regntäcke. Mitt allmänna tips är att aldrig ha enbart ofodrat regtäcke (eller med mechfoder) direkt på hästen. Det blir för tätt! Jag har blivit av med regnskållor på hästen genom att rykta noga varje dag, låta hästen gå utan täcke i största möjliga mån och sedan tvätta med alsolsprit eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 076
Hästvård Hittaade idag massor med knottror på vänster lår på pålle. När jag klippte honom så var där en yta som såg ut som eksem med lite hårlösa...
Svar
11
· Visningar
1 679
Senast: Wippos
·
P
Hästvård En liten fråga... Pålle ska tävla snart och jag funderar kring att täcka henne efter noggrann rykt dagen innan. På så vis skulle hon...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: ponnydamen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp