Stollig ponny

B

Beauty_Boss

Jag har en femåring som jag haft sen den 13 december 2007, han har alltid varit lite bakskygg och spänd, nervig av sig (det är ganska mycket fullblod i honom). Tyckte dock att det började lösa sig riktigt bra precis innan jag skulle till USA, men efter att jag varit borta i två veckor har han blivit värre igen. Tycker att han är värre nu än vad han var innan!
Hon som hade hand om honom lyckades han slänga av på hennes "provridning" så hon har inte kunnat rida (det visste vi inte när vi åkte), men hon har gått på promenad med honom och longerat och en annan tjej har hoppat honom tre gånger.

Idag när jag red i ridhuset hittade han hela tiden nya saker att vara rädd för = hoppar till, drar iväg och kickar, stressar upp sig själv till att bli ännu "räddare".
Jag vet inte vad jag ska göra, först försökte jag att bara rida vidare, men när han fortsatte drog jag stopp på honom och skällde på honom vilket bara resulterade till en mer uppstressad häst.
Kan tillägga att sånt här nästan bara hädner när jag är själv i ridhuset som jag var idag, han är mycket lugnare med andra hästar.
Vad ska jag göra för att få honom att sluta? Alla tips är välkomna!

Moderator får hemskt gärna flytta tråden rätt då jag inte visste vart den skulle ligga. :bow:
 
Sv: Stollig ponny

Måste bara börja med att säga att hans beteende inte har att göra med fullblodsinslagen han har. Fullblod i sig är inte stressade osv, utan kan vid fel hantering bli det liksom alla andra hästar. Dock är de ofta känsligare för tryck, ryck osv.

Sen så.
Det är svårt att ge ordentliga tips då man varken sett hur hästen verkligen betéer sig eller hur du betéer dig.
Men stressade hästar brukar bli lugna av lugna ryttare.
Jag misstänker att du medvetet/omedvetet spänner dig när du känner att hästen gör det och då spänner den sig än mer och så går det i en ond cirkel. Tänk inte på att hästen stressar upp sig, mer än att du pratar lungt med den och slappnar av ännu mer.
Bryt av övningen du håller på med och gå tillbaka till en övning där hästen var lugn senast.
Att skälla på den, dra, rycka osv gör saken bara än värre.
En annan bra sak, är att du börjar om från marken med hästen ensam. Så att den vänjer sig vid att var ensam utan extra krav från ryggen, han bör få känna stöd av dig
 
Sv: Stollig ponny

Tänker som Mocraban, men också att det är en unghäst du har! Glöm inte det. En lättstressad ponny i den åldern skulle jag göra följande med:
Först, behöver hästen det kraftfoder den får (vet inte om han får något men ändå) Min egen ponny behövde inte något kraftfoder alls under den tiden jag hade honom och tävlade honom. Åtminstone inte för energins skull, han var het/nervig nog ändå.

Hästen är ung och säkert inte van vid att vara själv. Korta pass i ridhuset själv. Kanske bara leda runt honom, eller prova att longera eller så.

När ni rider med andra i ridhuset kan du antagligen kräva mer av honom. Då jobbar du med att få honom att slappna av. När han slappnar av och jobbar på mjukt och lyssnar på dig så avslutar du passet med att gå med honom, titta på grejer han skyggat för förut och så där.

Ta det lite lugnt och tänk på att det inte är någon trygg lektionsponny du har. Hästen behöver skapa ett förtroende tillsammans med dig, och vissa hästar behöver lång tid på sig och andra kortare tid. Du har inte haft honom så länge och dessutom bytte han ju "människa" under tiden du var borta, och det kanske var lite jobbigt för honom.
 
Sv: Stollig ponny

Tack båda för era svar, ska försöka att ta åt mig av era tips och testa det i morgon när jag ska rida!
Jag försöker att vara lugn när jag rider, men som ni säger så spänner jag mig säkert omedvetet.

Att jag skrev att han hade fullblod i sig beror på att alla fullblod jag har träffat har reagerat som min häst gör på "läskiga" saker. Men det kanske inte är en rasgrej, bara att jag råkat träffa just såna hästar.
 
Sv: Stollig ponny

Tack båda för era svar, ska försöka att ta åt mig av era tips och testa det i morgon när jag ska rida!
Jag försöker att vara lugn när jag rider, men som ni säger så spänner jag mig säkert omedvetet.

Att jag skrev att han hade fullblod i sig beror på att alla fullblod jag har träffat har reagerat som min häst gör på "läskiga" saker. Men det kanske inte är en rasgrej, bara att jag råkat träffa just såna hästar.
Nja, jag tror snarare att det handlar om att alla ursäktar sin hästs nerver med, ja det är ju den och den rasen. Tittar man på de fullblod som går på Galoppen så tycker inte jag att de är särskilt stissiga när det gäller "farliga saker" i alla fall, sedan är de ju explosiva, men det har ju ofta med att de får väldigt mycket kraftfoder så att de ska kunna vara explosiva på banan så att säga. Det betyder inte att din häst nödvändigtvis inte är nervig, det är inte så jag menar. Folk låter ofta fullblod springa runt och fåna sig bara för att de just är fullblod. Så tänk inte på att din ponny är fullblod, vad är det mer för ras? Är det en sk. coolare ras så tänk på det istället. Ju mer erfarenhet din ponny får desto bättre kommer det att fungera för er. Ta det lugnt bara, det löser sig;)
 
Sv: Stollig ponny

Jo, det är ju så, att man dömer på rasen ;)

Han är New Forest också, vet inte hur de "brukar" vara eftersom jag sett så otroligt många olika exempel på hur de beter sig.
Ja, jag förösker att låta honom testa så mycket nytt som möjligt. Åka till andra platser och träna osv, tror det kommer bli jättebra när vi lär känna varandra lite bättre :)
 
Sv: Stollig ponny

Jag har inte läst de andras svar, men spontant tycker jag att det låter som att han inte är inriden ordentligt...? Som att han inte riktigt vet vad som förväntas av honom när ryttaren ger kommandon... Bara en tanke!
 
Sv: Stollig ponny

Jo, det är ju så, att man dömer på rasen ;)

Han är New Forest också, vet inte hur de "brukar" vara eftersom jag sett så otroligt många olika exempel på hur de beter sig.
Ja, jag förösker att låta honom testa så mycket nytt som möjligt. Åka till andra platser och träna osv, tror det kommer bli jättebra när vi lär känna varandra lite bättre :)
Trygga, trevliga ponnys med drag i är min erfarenhet av New forest. Tänkte just gissa på NF när ja såg bilderna på underverket. Du har fått tag i en väldigt fin häst, ta väl vara på honom :) (en som egentligen är en inbiten connemaranörd)
 
Sv: Stollig ponny

Nja, det tror jag inte, han är väldigt lydig och lyhörd förutom när han blir rädd för saker.=)

a1agnlju: Tack så mycket :love: Jag ska göra mitt bästa :D
 
Sv: Stollig ponny

Fast en häst som är välhanterad från marken kan mycket väl vara lyhörd och snäll fast den knappt är inriden, bara att den blir förvirrad och rädd ibland under ryttare eftersom den inte vet vad den ska göra eller hur.
 
Sv: Stollig ponny

Att jag skrev att han hade fullblod i sig beror på att alla fullblod jag har träffat har reagerat som min häst gör på "läskiga" saker. Men det kanske inte är en rasgrej, bara att jag råkat träffa just såna hästar.

Fullblod karaktäriseras som modiga hästar, och används i hbl aveln mycket för att göra dem modigare.

Det är även som a1agnlju säger att folk har en tendens till att låta fullblod beté sig så för att de tror att rasen helt enkelt är sådan.

Tyvärr så har allt för många fullblod hamnat i helt fel händer, hos folk utan erfarenhet av dessa känsliga hästar. Samt får för lite stimmulering.
 
Sv: Stollig ponny

Jaja, visst, men i detta fall är det inte så eftersom han gör allt jag ber honom om (han är en ängel :love: ). Det är bara när han ser något läskigt som han studsar iväg.
 
Sv: Stollig ponny

Kan ju passa på att uppdatera med våra framgångar :D

Idag var det ett helt gäng i cafeterian som skulle få priser (red dirr efter klubbdressyren) och när halva gänget kom utdundrande ur cafeterian gick jag runt emd honom med slappt grimskaft och han tittade lite, men jag fortsatte bara gå och han gick lugnt efter :love:
Hoppade upp och när nästa flock kom klappade jag honom och pratade lugnt samtidigt som jag travade och försökte få honom att titta på annat. Lillbebisen gjorde inte ens ett försök till att dra iväg :love:
Det enda han var "rädd" för idag var en fläck på dörren (som han dessutom blev "rädd" för på slutet av ridpasset :smirk: ).
Känns som att jag fått en hel del bra tips av den här tråden, tack :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 303
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp