Stolpe in eller stolpe ut?

G

Gisburne

Ni som har trästaket, har ni valt att sätta stolpen innanför eller utanför de horisontellt lagda brädorna? Med "innanför" menar jag inne i hagen och med "utanför" menar jag utanför hagen, så ingen missförstår. Har sett båda varianterna, och personligen tycker jag att det är snyggast med brädorna utåt och stolpen inne på hagsidan, men det kanske finns någon säkerhetssynpunkt angående detta som jag har missat? Är det på något sätt säkrare för hästarna att ha den "släta" planksidan mot sig och ha stolparna på utsidan av hagen?

En följdfråga: tycker ni i allmänhet att trästaket är mer ekonomiskt försvarbart än elstaket eller andra former av staket? Brädor kostar ju oftast mer än elband, men å andra sidan står ju ett robust trästaket längre utan reparationsbehov än ett elstaket. Och när ett trästaket väl är uppfört så kostar det ju inget i drift, medan elstaket kostar lite hela tiden...
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Stolparna på utsidan ! EFtersom om hästarna trycker sig mot staketet kan slanorna släppa om stolparna är på insidan.
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Med tanke på att hästar gärna lutar sig mot trästaket/kliar o dyl så är det smartare att sätta plank innanför. På så vis riskerar ju inte spikarna tryckas ut. Villket dom kan göra med rätt tryck. Men visst, jag tycker det är snyggare med plankor på utsidan. Fast det skulle då jag aldrig gjort..Hellre stabilt och effektivt än snyggt.
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Nu blev det dubbla budskap..Menar du att: Slanorna dvs träplanken ska vara på utsidan av en stolpe ?
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Hej!

Angående trästaketets slanor: se de tidigare svaren.

Vad gäller din följdfråga så tycker jag nog att vita trästaket är det snyggaste man kan ha. Sitter det dessutom en eltråd vid den övre slanan så är det både snyggt och säkert (både från rymmarhästar och bithästar). Men vita elband på vita stolpar är ett bra andrahands alternativ, vad gäller det estetiska. Sedan är det väl så att det s.k. A-staketet (som är i vit eller svart plast och med injutna eltrådar) är både snyggt, praktiskt och lättskött men ack så dyrt.
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Spoka inte. Skruva. Det finns LÅÅÅNGA skruvar att köpa. Personligen sätter jag hellre elstaket än trästaket. Snyggt visserligen men mums för hästar, målning, lagning osv...:eek: Runt ridbanan OK, men runt hela hagen..:confused: :confused: Hade en bit mot vägen där jag bodde förut, med stolparna på insidan. Är man rädd att hästarna trycker sig mot det så sätt en etråd längs med en av plankorna på insidan.
Ponnymorsan
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Jag har slanorna på utsidan, sen har jag eltråd på insidan - så blir det inget tryckande och ätande av brädorna!:devil: Det är helt klart snyggast tycker jag.
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Jag tycker det är självklart att slanorna ska vara på insidan. Allt annat ser ut som det vore ett trädgårdsstaket.
Hur man tänker när man bygger ridpaddock och sätter stolparna inåt fattar jag inte. Hur jäkla lätt är det inte att klämma knäna i stolparna om hästen trycker utåt.
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Tja, en smakfråga. Själv ids jag inte sitta och skruva...tar för lång tid.
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

I en paddock/ridvolt tycker jag nog att stolparna ska vara på utsidan, så man slipper slå i knäskålarna... *grrr*

Men för hagarna så låter det ju inte helt dumt med trä OCH el. Jag tror inte att det kommer gnagas så mycket på staketet, för jag föredrar stora hagar med både bete och skog så att det finns "bättre" saker att gnaga på. Jag hade stall i 5 år (mest med eltråd men en bit med trä) och där gnagdes det inte en enda gång på staketen. Väldigt skönt, faktiskt! :D
 
Sv: Stolpe in eller stolpe ut?

Ja, jag skrev alldeles galet ser jag nu. Men jag menar stolpar på utsida och slana på insida !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp