Bukefalos 28 år!

Stor vargflock dödade 30 hästar

Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Suck, nu får varghatarna vatten på sin kvarn liksom de som är hysteriskt vargrädda här i Sverige......
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Låter inte så trovärdigt, 400 vargar blir knappast ens halvmätta av 30 hästar, skall bli spännande att läsa om det när nyheten ev verifieras.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Suck, nu får varghatarna vatten på sin kvarn liksom de som är hysteriskt vargrädda här i Sverige......

Men om vargar nu är så gulliga så kan du väl ha en vargflock ihop med dina Welshponnier :idea:
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Förstår inte vad du menade med det?
Varför är det inte trovärdigt, för att de inte blir mätta?
Finns det 30 hästar att äta, så äter de väl dem oavsett om de blir mätta eller inte?

Eller missuppfattade jag dej? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Mmm... inte så jättekul att ha dem strykandes runt hästhagarna faktiskt. Blir nog inga fölningar utomhus för min del i år!
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Men om vargar nu är så gulliga så kan du väl ha en vargflock ihop med dina Welshponnier :idea:

Både jag och Welsh har hästar uppstallade i en del av Vallentuna där det setts varg flera gånger de senaste åren. Jag är inte heller särskilt orolig för mina hästar.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Hugger första knapp.

Det som låter mindre trovärdigt här tycker jag inte är att de ätit 30 hästar utan att flocken har 400 medlemmar. Det är inte normalt alls och jag tror inte ett dugg på att det är så många individer i en och samma flock.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Mmm... inte så jättekul att ha dem strykandes runt hästhagarna faktiskt. Blir nog inga fölningar utomhus för min del i år!

Men de tog ju hästarna för alla andra bytesdjur är döda! Så funkar ju naturen om man inte förvaltar viltet genom jakt.

Skulle vi sluta jaga här skulle samma sak hända. Rovdjuren ökar tills bytesdjuren är slut, då kanske de börjar ta våra tama djur. När maten sen helt är slut så dör rovdjuren genom svält, och då kan de andra djuren komma tillbaka så håller det på så.


Har man ston med föl skulle jag vara mer orolig för lokatt så som de förökar sig och river.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Fast det beror ju helt på vart man bor. Vi har inte särskilt mycket lodjur här, däremot tämligen gott om varg. Jag är inte rädd för varg - vi har haft precis vid husknuten flera gånger - men just kring fölningstid så tycker jag det är obehagligt.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Förstår inte vad du menade med det?
Varför är det inte trovärdigt, för att de inte blir mätta?
Finns det 30 hästar att äta, så äter de väl dem oavsett om de blir mätta eller inte?

Eller missuppfattade jag dej? :)

Det låter inte trovärdigt med en flock på 400 vargar som jagar tillsammans.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Brukar kika på länstyrelsens observationer lite då och då. Men den är ju stängd under fölningstiderna så då kan man ju inte se vart de befinner sig + att alla inte rapporterar.
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Jag kollar regelbundet på vargobs.se, den är öppen året runt tror jag?
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Men ellerhur! Vad drömde de sen då? :grin:

400 vargar i en flock, snälla ridsport, lite källkritik tack!
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Nja.. En flock är det nog inte frågan om men väldigt många flockar på liten yta.

Om jag förstått det hela rätt har mycket av vargarnas naturliga föda dött av köld och dåligt med mat .tydligen så har det varit över -40-50 i området väldigt länge.
Tydligen kan vargarna flocka ihop sig när det blir så här. dock väldigt ovanligt.
Men 400 tror jag inte på.
Samhället där detta sker är inte så stort ca 1300 innevånare bara ,och tydligen försöker man effektivt jaga dessa vargar nu med 24 sammansatta jaktlag med hjälp av myndigheterna .
har för mig att jag läste att de är skottpengar på vargarna ca 2000 kr per varg.
Filmsnutt från aktuellt område.(känsliga varnas)
http://www.youtube.com/watch?v=D7s-Imown8s
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Nja.. En flock är det nog inte frågan om men väldigt många flockar på liten yta.

Om jag förstått det hela rätt har mycket av vargarnas naturliga föda dött av köld och dåligt med mat .tydligen så har det varit över -40-50 i området väldigt länge.
Tydligen kan vargarna flocka ihop sig när det blir så här. dock väldigt ovanligt.
Men 400 tror jag inte på.
Samhället där detta sker är inte så stort ca 1300 innevånare bara ,och tydligen försöker man effektivt jaga dessa vargar nu med 24 sammansatta jaktlag med hjälp av myndigheterna .
har för mig att jag läste att de är skottpengar på vargarna ca 2000 kr per varg.
Filmsnutt från aktuellt område.(känsliga varnas)
http://www.youtube.com/watch?v=D7s-Imown8s
Skönt att det inte längre är tillåtet fångstmedel (varg/räv/björn-sax alltså) Inte trevligt alls. Mycket bra av myndigheterna att välja ut jaktlagen för avskjutningen. Det skulle jag önska att de svenska myndigheterna hade stake nog att göra också!
 
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Som jag förstått det när jag använt google translate för att översätta ryska artiklar så Är anledningen till att myndigheterna hjälper till för att jägarna inte räcker.De är för få.och tydligen behövs fler.Man har tidigare inte fått använda fångstmedel i ryssland heller vad jag förstått .Men i aktuellt fall har man hävt detta.Tanken är väl också att man ska börja jaga från helikopter .

Såg nån skum artikel där det även pratades om förgiftade åtlar.

400 st vargar står det i samtliga artiklar jag hittar svenska ryska engelska osv.Men jag har väldigt svårt att tro på det.Men helt klart är att dom har uppenbara problem med dessa vargar hur som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor vargflock dödade 30 hästar

Men de tog ju hästarna för alla andra bytesdjur är döda! Så funkar ju naturen om man inte förvaltar viltet genom jakt.

Skulle vi sluta jaga här skulle samma sak hända. Rovdjuren ökar tills bytesdjuren är slut, då kanske de börjar ta våra tama djur. När maten sen helt är slut så dör rovdjuren genom svält, och då kan de andra djuren komma tillbaka så håller det på så.


Har man ston med föl skulle jag vara mer orolig för lokatt så som de förökar sig och river.

Öh? Nä? så går det INTE till i naturen. :crazy: Det går till så att en balans inställer sig någonstans på mitten. När bytesdjuren minskar föds färre rovdjur och färre rovdjur når vuxen ålder. När bytesdjuren ökar ökar också rovdjuren, men bara till en viss gräns, som regleras av tillgången på bytesdjur, främst via minskad födsel. Det funkar inte så att 1000 vargar käkar allt som finns och sedan dör av svält.
Jägare är TOTALT ÖVERFLÖDIGA i naturen, den ställer in sig i perfekt balans utan dem. Jägare vill ha kött och spänning förväxla dem inte med någon hjälteroll i naturen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen kom till platsen på kvällen och ska då ha observerat vargen som försökte komma tillbaka till de dödade ponnyerna. Man...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 256
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports chefredaktör Catharina Hansson berättar om en väninna som har sin döda häst i frysen. "Den blir grytor, biff och köttfärssås"...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp