Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade på min hunds MH (2007) och då fanns inte mat med. När kom detta med och varför togs det in?

Nyfiken
 
Det tar ett tag att lära sig hur man ska kolla men sen blir det ganska lätt att förstå. Finns ju beskrivning för varje moment också. :up:

Det börjar redan att ta sig lite. Men när man väl tror sig ha förstått ett moment dyker ett nytt udda MH/BPH upp som gör mig förvirrad igen. :D
 
Av mitt letande efter trevliga MHn hos tollare kan jag tyvärr meddela att det är svårt att hitta. Kanske är jag för kräsen?

Aja. Nu visar jag er en annan tik här. För min del finner jag viss problematik i mht, men är jag för petig??
ZiEnk6u.jpg




Detta är en tik en uppfödare eventuellt ska para i framtiden. Ännu är hon för ung, men eventuellt i slutet av nästa år eller året därpå. Jag är lite nyfiken vad ni tycker om mh:t då jag kommer träffa 8/10 hundar från den här tikens kull i augusti. Ska på tollarspecialen och uppfödaren sa att jag får träffa dem där och bjöd även in mig till att hjälpa dem i rutan.

Detta är genomsnittet för kullen tiken är från:

Zq5oITT.jpg
 
Av mitt letande efter trevliga MHn hos tollare kan jag tyvärr meddela att det är svårt att hitta. Kanske är jag för kräsen?

Aja. Nu visar jag er en annan tik här. För min del finner jag viss problematik i mht, men är jag för petig??
ZiEnk6u.jpg




Detta är en tik en uppfödare eventuellt ska para i framtiden. Ännu är hon för ung, men eventuellt i slutet av nästa år eller året därpå. Jag är lite nyfiken vad ni tycker om mh:t då jag kommer träffa 8/10 hundar från den här tikens kull i augusti. Ska på tollarspecialen och uppfödaren sa att jag får träffa dem där och bjöd även in mig till att hjälpa dem i rutan.

Detta är genomsnittet för kullen tiken är från:

Zq5oITT.jpg

Jag kan bara konstatera av spindelns medelvärde att jag kommer aldrig att skaffa Tollare ;)

Men nu vill ju alla inte ha samma egenskaper i en hund vilket ju är bra för då finns det en ras för alla :)

För mig har rasen och den här hunden också för låg lek, jag gillar inte bristen på samarbete i MHt, och jag tycker den sociala kampen är för dålig. Den är så viktig under belöning (för mig)
Jag vill också ha mer poäng på jakten. Ett moment som kan bli lite missvisande på pappret iom sitt namn då det inte handlar om jaktjakt sas. Men jag vill absolut se mer på förföljande, gripande och intresset efteråt. Känns som en hund som lätt ger upp. Sen saknar jag nyfikenhet.
Men som jag sagt tidigare är det svårt att ge en bedömning utan att ha sett beskrivningen på plats.

Vad är det som du själv söker för egenskaper i en hund? Om du fick sätta dina drömpoäng, hur skulle din spindel bli?
Du kanske kollar på helt fel ras :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kan bara konstatera av spindelns medelvärde att jag kommer aldrig att skaffa Tollare ;)

Men nu vill ju alla inte ha samma egenskaper i en hund vilket ju är bra för då finns det en ras för alla :)

För mig har rasen och den här hunden också för låg lek, jag gillar inte bristen på samarbete i MHt, och jag tycker den sociala kampen är för dålig. Den är så viktig under belöning (för mig)
Jag vill också ha mer poäng på jakten. Ett moment som kan bli lite missvisande på pappret iom sitt namn då det inte handlar om jaktjakt sas. Men jag vill absolut se mer på förföljande, gripande och intresset efteråt. Känns som en hund som lätt ger upp. Sen saknar jag nyfikenhet.
Men som jag sagt tidigare är det svårt att ge en bedömning utan att ha sett beskrivningen på plats.

Vad är det som du själv söker för egenskaper i en hund? Om du fick sätta dina drömpoäng, hur skulle din spindel bli?
Du kanske kollar på helt fel ras :)

Min uppfattning är väl att tollare generellt (alltså utanför mh) har högt lekintresse och inte ger upp i första taget. Därav har jag utgått från den uppfattningen när jag bedömt huruvida lekdelen uppfyller min önskan eller inte. Dvs har jag bara antagit att hundar som ligger med lekdelen runt tollarens rassnitt har haft bra resultar på lek. Beror givetvis på vad man jämför med, men jag vill inte ha en brukshund. Jag vill ha en arbetsvillig apportör att träna med, där jag direkt valt bort labben pga flertalet anledningar. Kollat en hel del på golden men tycker det är otroligt tråkigt underlag där med och har dåliga erfarenheter av flera goldenuppfödare.

Det är intressant det där med drömspindeln! Har suttit och funderat ett tag men det är så himla svårt att ge sina "drömsiffror" eftersom jag sett så få mh IRL. Det blir himla svårt att säga om man vill ha en 4a eller 5a på något eftersom jag inte vet exakt vad det skulle betyda i praktiken (träningsmässigt och aktivitetsmässigt).

Ju mer man tittar på en ras Mh så förstår man lite vad som är viktigast för just DEN rasen. I tollarnas fall är ju tyvärr rädslor inte ovanligt förekommande. Har därför mest fokuserat på att avreaktionerna. Kollar noggrannt avelstikens kullsyskon samt några linjer bak för att få en ungefärlig uppfattning om hur avreaktioner/lek/nyfikenhet ser ut. Vill såklart inte ha några höga siffror på rädsledelen.

Jag förstår verkligen att tollarna inte är en hund för mängden alltså. Jäkla konstig ras ändå, men något med de små rödtottarna gillar jag ändå. :angel: Inte är det då utseendet för de ser smått galna och hysteriska ut. Sambon tycker att de är görfula. :cool:
 
Det här med att unga hundar kan reagera med nyfikenhet på skott är inte helt ovanligt. Dock ett ickeproblem. De är unga och otränade och de lär sig snart att man inte får aggera på alla lockelser i livet.

Jag ser inga problem alls med att få en sådan hund att jobba koncentrerat under skott som störning, lika lite som andra störningar, så länge det inte handlar om rädsla.

För mig är en 3:a på skott för en collie ett varningstecken på ett helt annat sätt än hos t ex en schäfer, eftersom det är mycket troligare att det i det senare fallet beror på nyfikenhet och inte osäkerhet än i det förra. Sedan har jag ju själv en hund som fick 3 på skottet på MT eftersom han kommit igång då, hade skitkul och inte alls förstod varför han skulle vara tvungen att stå stilla. Så när en person rörde sig i skogen och det smällde ett skott så började han skälla - på mig, inte på skytten. :meh: Jag lägger ingen vikt vid det vad gäller skottberördhet(däremot är hans gafflande vid frustration onekligen ett av hans stora minus). Det räcker med att han har en så enkel uppgift som att ligga plats för att han inte ska bry sig det minsta om skott.
 
Min uppfattning är väl att tollare generellt (alltså utanför mh) har högt lekintresse och inte ger upp i första taget. Därav har jag utgått från den uppfattningen när jag bedömt huruvida lekdelen uppfyller min önskan eller inte. Dvs har jag bara antagit att hundar som ligger med lekdelen runt tollarens rassnitt har haft bra resultar på lek. Beror givetvis på vad man jämför med, men jag vill inte ha en brukshund. Jag vill ha en arbetsvillig apportör att träna med, där jag direkt valt bort labben pga flertalet anledningar. Kollat en hel del på golden men tycker det är otroligt tråkigt underlag där med och har dåliga erfarenheter av flera goldenuppfödare.

Det är intressant det där med drömspindeln! Har suttit och funderat ett tag men det är så himla svårt att ge sina "drömsiffror" eftersom jag sett så få mh IRL. Det blir himla svårt att säga om man vill ha en 4a eller 5a på något eftersom jag inte vet exakt vad det skulle betyda i praktiken (träningsmässigt och aktivitetsmässigt).

Ju mer man tittar på en ras Mh så förstår man lite vad som är viktigast för just DEN rasen. I tollarnas fall är ju tyvärr rädslor inte ovanligt förekommande. Har därför mest fokuserat på att avreaktionerna. Kollar noggrannt avelstikens kullsyskon samt några linjer bak för att få en ungefärlig uppfattning om hur avreaktioner/lek/nyfikenhet ser ut. Vill såklart inte ha några höga siffror på rädsledelen.

Jag förstår verkligen att tollarna inte är en hund för mängden alltså. Jäkla konstig ras ändå, men något med de små rödtottarna gillar jag ändå. :angel: Inte är det då utseendet för de ser smått galna och hysteriska ut. Sambon tycker att de är görfula. :cool:

Nyfikenheten är ju superviktigt i mycket. För att ta sig vidare vid läskigheter, i träning, i lek. Här tycker jag att rasens medel är för låg och i samband med lite rädsla så förstår jag rasens problematik. Satsa på stor nyfikenhet och bättre samarbete och social kamplust än rasmedlet om du vill ha en följsam hund.

Sen vill jag inflika att de få bra tollare jag träffat har varit rätt krävande och behövt minst lika mycket stimulans som en brukshund men det var kanske inte så du menade? :)
 
Nyfikenheten är ju superviktigt i mycket. För att ta sig vidare vid läskigheter, i träning, i lek. Här tycker jag att rasens medel är för låg och i samband med lite rädsla så förstår jag rasens problematik. Satsa på stor nyfikenhet och bättre samarbete och social kamplust än rasmedlet om du vill ha en följsam hund.

Sen vill jag inflika att de få bra tollare jag träffat har varit rätt krävande och behövt minst lika mycket stimulans som en brukshund men det var kanske inte så du menade? :)

Vet att de är krävade. Syftade till att jag inte vill ha de andra bruksavlade raserna som ofta föreslås (kelpie, aussie mfl). Vill ju ha en hund med mycket Go i men jämför man exempelvis MH-snittet för aussie och tollare så är det inte inte (enligt mig) sådan stor skillnad. Då känns det dumt för mig att exempelvis kompromissa med apportdelen och tollingjaktproven som jag tycker är spännande. :)
 
Här är en av hennes syster döttrars MH

NG11JSs.png

Den här tiken har jag spanat in. Men måste forska lite i tikens syskon och även tidigare kull innan jag kan bestämt säga vad jag tycker :angel:

Måste kika mer på höfter eftersom jag vet att några kullsyskon har C-höft och ifrån hennes valpkull som hon fått har 1/3 röntgade fått D. Några valpar har ännu inte blivit röntgade så får de vad där blir.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 944
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 348
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp