Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan hon inte gör MT på dem då?

Hon nämnde inget om det. Hon sa bara att oavsett är det inte bra med högt på skott eftersom de ska kunna arbeta koncentrerat under skott. Hon tyckte också som sagt att kullen var lite väl liten och hon får ofta små hundar så hon vill gärna inte fortsätta med det. Dock, vad jag förstår det som, en väldigt trevlig kull i övrigt. Har själv haft lite extra koll på en av avkommorna, men det visar sig att just den var såld till en uppfödare så där har hon ingen möjlighet att lease:a :meh:

En av hundarna hoppade upp på skramlet, är sådant vanligt? :angel:
 
Hon nämnde inget om det. Hon sa bara att oavsett är det inte bra med högt på skott eftersom de ska kunna arbeta koncentrerat under skott. Hon tyckte också som sagt att kullen var lite väl liten och hon får ofta små hundar så hon vill gärna inte fortsätta med det. Dock, vad jag förstår det som, en väldigt trevlig kull i övrigt. Har själv haft lite extra koll på en av avkommorna, men det visar sig att just den var såld till en uppfödare så där har hon ingen möjlighet att lease:a :meh:

En av hundarna hoppade upp på skramlet, är sådant vanligt? :angel:

Tonto's uppfödare har en tjänstehund som högg tag i skramlet. :laugh:
 
Tonto's uppfödare har en tjänstehund som högg tag i skramlet. :laugh:

Vi har en uppfödning som på MT tittade slött på overallen sen satte sig 2 m bort och sket.
Slutresultat 505p.

Men bita i prylarna är inte poppis. Inte pinka på dem heller. Det kan betyda att de inte kan hantera situationen.
 
Det går bara att göra MT på hundar av raser som Brukshundklubben har avelsansvar för, och Schnauzer-Pinscherklubbens raser. Alltså inga retriever.

Har jag för mig helt fel om jag fått för mig att det gått förut? Jag är total novis i retrievervärlden, men börjar sakta men säkert förstå mig på alla dessa jaktprov, tollingproven (för tollare) etc. :p
 
Konstigt uttryck. En hund kan ju vara förarbunden och ändå glatt haka på okända. För mig är det ett uttryck som likväl beskriver hunden i arbetet. Vissa jobbar självständigt, andra förarbundet.
Ja precis. Fridolf jobbar glatt en kilometer från mig, men blir väldigt fundersam om nån annan kopplar honom. Det handlar ju om ovana, inte att han är beroende av mig
 
MT har aldrig gått att göra för retriever-raser. Egentligen är MT bara till för brukshundsraserna, och SSPK får numera arrangera egna korningar för sina raser.
 
Konstigt uttryck. En hund kan ju vara förarbunden och ändå glatt haka på okända. För mig är det ett uttryck som likväl beskriver hunden i arbetet. Vissa jobbar självständigt, andra förarbundet.
Jag tror att förarbunden är ett uttryck som innebär olika saker för olika människor. För mig betyder förarbunden att hunden bryr sig om vem den jobbar för. En förarbunden hund kan alltså ha ett stort självförtroende och jobba väldigt självständigt tex som rapporthund.

Retrievers, settrar och vallhundar är hundar där det har varit en fördel att hundarna inte är så förarbundna, utan fungerar bra med vilken förare som helst som kan sin sak. Då är det ju enkelt att sälja en färdigutbildad hund, som genast kommer att ge valuta för köpeskillingen.
 
Har jag för mig helt fel om jag fått för mig att det gått förut? Jag är total novis i retrievervärlden, men börjar sakta men säkert förstå mig på alla dessa jaktprov, tollingproven (för tollare) etc. :p

Det finns något slags "MT" som är till för jakthundar(?) och av någon anledning görs det av många Rhodesian Ridgeback. Det är inofficiellt men tydligen väldigt populärt. Någonstans söderut görs det.
 
Jag tror att förarbunden är ett uttryck som innebär olika saker för olika människor. För mig betyder förarbunden att hunden bryr sig om vem den jobbar för. En förarbunden hund kan alltså ha ett stort självförtroende och jobba väldigt självständigt tex som rapporthund.

Retrievers, settrar och vallhundar är hundar där det har varit en fördel att hundarna inte är så förarbundna, utan fungerar bra med vilken förare som helst som kan sin sak. Då är det ju enkelt att sälja en färdigutbildad hund, som genast kommer att ge valuta för köpeskillingen.

Gällande förarbundenhet så behöver det ena inte utesluta det andra. De flesta söker nog som jag en hund som är förarbunden och vill jobba/samarbeta nära föraren i ex lydnad men självständigt i sök/spår. Lägger man till skyddet så vill man ha ett mellanting.
Vår äldsta tik ex jobbar väldigt självständigt vilket har lett till att lydnaden inte fått den där glädjen som man skulle önska.
 
Enligt SBKs bestämmelser från 2012-01-01 (Reviderad 2013-07-01) så får andra raser också göra MT dock inte exteriörbedömningen. Jag hittar inga nyare bestämmelser.

Hund
Rätt att delta i Mentaltest/Korning har alla registrerade hundar av ras som SBK har avelsansvaret för, vilka senast dagen för provets början har uppnått 18 månaders ålder men inte fyllt 48 månader. Registrerad hund av ras som SBK inte har avelsansvaret för, har rätt att delta på mentaltest i mån av plats, samt under förutsättning att avelsansvarig special/rasklubb inte har motsatt sig deltagande. (För information om raser som inte kan delta kontakta SBKs kansli.)

För deltagande skall hund ha genomfört mentalbeskrivning (MH) med kryss i alla rutor. För de raser där SBK har avelsansvaret är MH obligatoriskt, för övriga raser kan MH ersättas av genomförd BPH med kryss i alla rutor..
Minst 6 veckor ska ha förflutit sedan MH alternativt BPH genomförts.

Rätt att delta vid exteriörbeskrivning har registrerad hund av ras för vilken SBK har avelsansvar och som har uppnått 18 månaders ålder senast dagen för beskrivningen.
 
Enligt SBKs bestämmelser från 2012-01-01 (Reviderad 2013-07-01) så får andra raser också göra MT dock inte exteriörbedömningen. Jag hittar inga nyare bestämmelser.

Hund
Rätt att delta i Mentaltest/Korning har alla registrerade hundar av ras som SBK har avelsansvaret för, vilka senast dagen för provets början har uppnått 18 månaders ålder men inte fyllt 48 månader. Registrerad hund av ras som SBK inte har avelsansvaret för, har rätt att delta på mentaltest i mån av plats, samt under förutsättning att avelsansvarig special/rasklubb inte har motsatt sig deltagande. (För information om raser som inte kan delta kontakta SBKs kansli.)

För deltagande skall hund ha genomfört mentalbeskrivning (MH) med kryss i alla rutor. För de raser där SBK har avelsansvaret är MH obligatoriskt, för övriga raser kan MH ersättas av genomförd BPH med kryss i alla rutor..
Minst 6 veckor ska ha förflutit sedan MH alternativt BPH genomförts.

Rätt att delta vid exteriörbeskrivning har registrerad hund av ras för vilken SBK har avelsansvar och som har uppnått 18 månaders ålder senast dagen för beskrivningen.
Det är jättesvårt att få plats på MT även med bruksras så i praktiken tror jag det är väldigt få icke-bruksraser som får vara med :)
 
Enligt SBKs bestämmelser från 2012-01-01 (Reviderad 2013-07-01) så får andra raser också göra MT dock inte exteriörbedömningen. Jag hittar inga nyare bestämmelser.

Hund
Rätt att delta i Mentaltest/Korning har alla registrerade hundar av ras som SBK har avelsansvaret för, vilka senast dagen för provets början har uppnått 18 månaders ålder men inte fyllt 48 månader. Registrerad hund av ras som SBK inte har avelsansvaret för, har rätt att delta på mentaltest i mån av plats, samt under förutsättning att avelsansvarig special/rasklubb inte har motsatt sig deltagande. (För information om raser som inte kan delta kontakta SBKs kansli.)

För deltagande skall hund ha genomfört mentalbeskrivning (MH) med kryss i alla rutor. För de raser där SBK har avelsansvaret är MH obligatoriskt, för övriga raser kan MH ersättas av genomförd BPH med kryss i alla rutor..
Minst 6 veckor ska ha förflutit sedan MH alternativt BPH genomförts.

Rätt att delta vid exteriörbeskrivning har registrerad hund av ras för vilken SBK har avelsansvar och som har uppnått 18 månaders ålder senast dagen för beskrivningen.
Alltså kan en icke-brukshund eller icke-schnauzer/pinscher inte få (den finaste!) titeln Korad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 722
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp