Stora bumlingtråden...aka kallblod

Hur många här som har NSV Brukshäst tror att de kommer att betäcka i år? Eller har Coronan på något sätt ändrat planerna?
Jag kommer att betäcka två ston, varav en tre-åring, om inget särskilt inträffar med hästarna.
 
Det blir ju ändå för många människor. Avelsvärderingen på Grevagården blev ju av, men då var ju restriktionerna något mildare.
Jag tänkte att det var enbart de närmast sörjande som närvarade, dvs ingen publik utan förrättare, utställare och ev medhjälpare. En tid man ska vara där och sen får man åka hem när man är klar.
 
Jag tänkte att det var enbart de närmast sörjande som närvarade, dvs ingen publik utan förrättare, utställare och ev medhjälpare. En tid man ska vara där och sen får man åka hem när man är klar.
Jag tror att det blir svårt ändå eftersom det är så många olika "stationer" att klara av. Det är körprov, veterinärkontroll och exteriörbedömning med flera domare. Det blir nog svårt att få ihop den logistiken utan att det skulle ta flera dagar?
 
Jag tror att det blir svårt ändå eftersom det är så många olika "stationer" att klara av. Det är körprov, veterinärkontroll och exteriörbedömning med flera domare. Det blir nog svårt att få ihop den logistiken utan att det skulle ta flera dagar?
...Och det går åt många funktionärer samt "hjälpredor" till hingstägarna, så att hålla sig under 50 personers gränsen blir svårt...

KL

Hoppas nu bara att inte alla sommarpremieringar blir inställda också!
Både vad avser ston som ska stambokföras, tre-åringar som ska försöka få diplom, samt KBI-körningar (4 år för NSV), så vore det ju jättetråkigt om en hel säsongs premieringar skulle "missas".

Kanske kan man förlägga premieringarna till tidig höst istället?
Ha flera premieringar med färre hästar?

Vi får väl se vad Hästavelsförbundet kommer fram till.
 
...Och det går åt många funktionärer samt "hjälpredor" till hingstägarna, så att hålla sig under 50 personers gränsen blir svårt...

KL

Hoppas nu bara att inte alla sommarpremieringar blir inställda också!
Både vad avser ston som ska stambokföras, tre-åringar som ska försöka få diplom, samt KBI-körningar (4 år för NSV), så vore det ju jättetråkigt om en hel säsongs premieringar skulle "missas".

Kanske kan man förlägga premieringarna till tidig höst istället?
Ha flera premieringar med färre hästar?

Vi får väl se vad Hästavelsförbundet kommer fram till.
Ja, jag har ju ett treårssto, så jag hoppas VERKLIGEN att sommarpremieringarna blir av! Vår ligger i mitten av augusti, så förhoppningsvis är saker lite mer som vanligt då.
 
Hur många här som har NSV Brukshäst tror att de kommer att betäcka i år? Eller har Coronan på något sätt ändrat planerna?
Jag kommer att betäcka två ston, varav en tre-åring, om inget särskilt inträffar med hästarna.
Jag ska betäcka ett sto. Hingsten har 6 anmälningar hittills. Så nog finns det vilja.
 
Min lilla bumling börjar bli vuxen.
Tyvärr har han även förstört sin fina man :cry:
IMG_20200414_164928_935.jpg
 
Nu har jag skaffat en ny bumling efter att min fina Edith dog i december.
Jag har hittat mig en "Putte" och jag hoppas att vi blir ett bra team. Jag kommer att få jobba med hans motivation för han har inget naturligt driv framåt. Men han är en stor "gosebumling"
 

Bifogade filer

  • Första ridturen.jpg
    Första ridturen.jpg
    446,8 KB · Visningar: 181
Hur går det för alla er med kallblod? Jag håller själv på att försöka hitta rätt häst att köpa.
Vet inte om det blir ardenner, nordsvensk eller en korsning. Ni som kanske är lite större ryttare, vad har ni för sadlar till era kallblod?
 
Hur går det för alla er med kallblod?

Det går väl sådär om jag ska vara ärlig. Min dragbil gav upp och den jag köpte istället kräver BE-kort, vilket jag ska ta men inte har kommit till skott med. Därav vare sig betäckningar eller andra roliga aktiviteter.

Men lika bra är det, för jag blev väldigt sjuk för snart ett år sen och har inte riktigt återhämtat mig. Jag hoppas orka med några hästar, men borde försöka sälja en eller två istället för att ha fem som det är nu.

Det stora glädjeämnet är i allafall min egenuppfödda Pia som blir fyra år i vår. Hon fick diplom i fjol och snällare och rarare häst får man leta efter. Hon är oerhört fäst vid min 7-åriga dotter, och det är ömsesidigt. :heart

D51A8BAD-D5C3-4A61-8586-EA219CFD20C1.jpeg
 
Det går väl sådär om jag ska vara ärlig. Min dragbil gav upp och den jag köpte istället kräver BE-kort, vilket jag ska ta men inte har kommit till skott med. Därav vare sig betäckningar eller andra roliga aktiviteter.

Men lika bra är det, för jag blev väldigt sjuk för snart ett år sen och har inte riktigt återhämtat mig. Jag hoppas orka med några hästar, men borde försöka sälja en eller två istället för att ha fem som det är nu.

Det stora glädjeämnet är i allafall min egenuppfödda Pia som blir fyra år i vår. Hon fick diplom i fjol och snällare och rarare häst får man leta efter. Hon är oerhört fäst vid min 7-åriga dotter, och det är ömsesidigt. :heart

Visa bifogad fil 84768
Hoppas du får tillbaka orken att hålla på med hästarna igen, om inget annat så är det verkligen marknad att sälja just nu, hästarna går åt som smör i solsken :heart
 
Hoppas du får tillbaka orken att hålla på med hästarna igen, om inget annat så är det verkligen marknad att sälja just nu, hästarna går åt som smör i solsken :heart

Tack. Jag är medveten om hur marknaden ser ut och på något bakvänt sätt får det mig att tveka än mer. Jag tänker att många kanske chansar och köper en häst som inte känns helt hundra eftersom det är lätt att sen sälja vidare.

Idag har det iallafall varit en fin eftermiddag i stallet. Dottern fick rida en sväng på Pia i skogen och jag tömkörde U.

3FB5268E-ED3B-4717-AB9E-1ED75991318A.jpeg
 
Tack. Jag är medveten om hur marknaden ser ut och på något bakvänt sätt får det mig att tveka än mer. Jag tänker att många kanske chansar och köper en häst som inte känns helt hundra eftersom det är lätt att sen sälja vidare.

Idag har det iallafall varit en fin eftermiddag i stallet. Dottern fick rida en sväng på Pia i skogen och jag tömkörde U.

Visa bifogad fil 84789
Ja sant, jag som scannat marknaden nu i mer än ett halvår har sett några hästar poppa upp igen bara någon månad efter de sålts....inte kallblod dock men ändå.

Ska titta på en liten köttbulle imorgon, hoppas att vi klickar och vi passar storleksmässigt!
 
Screenshot_2022-01-29-21-55-21-29_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg


Detta är "lilla" Elsa som står och mognar hos uppfödaren. Jätteroligt med uppfödare som skickar bilder och filmer på hennes utveckling. Dock är hon en riktig mysgris så det är snudd på omöjligt att ta foto på henne själv eftersom man har henne i knäet 😂Ibland åker vi upp och hälsar på och senast fick sambon agera fotograf.
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 121
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp