Bukefalos 28 år!

stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

kl

Vikt är inte så mycket att gå på, känn på hullet istället! Så länge kaninerna är feta är det ointressant hur bra de stämmer in på en standard.

Minska ner på kraftfodret, kaninen klarar sig på hö generellt sett. Då skriver inte enhet, 2½ vad? dl? Msk?

Ta ut kaninerna i sele och se till att de springer/rör på sig. Även om kaninerna har tillgång till att springa är det inte alltid de gör det.

Och framförallt- ska ni ge kraftfoder så ge pellest, inga blandningar.
Ge grönsaker, inte frukt (massa socker).

Mina kaniner får mat morgon och kväll, tiderna varierar däremot ganska ordentligt. Grönsaker på morgonen, pellets (ca ½dl beroende på kanin) på kvällen. Fri tillgång till hö och vatten, är ute lösa på balkongen dagligen (8 kvm). De är i bra hull.
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

jag har minskat lite på min kanins pellets intag (ja jag mäter iaf i dl)

hon får inga frukter, ibland, mkt sällan en fettfri grönsak, såsom morot, inte ens en hel isf..

hon äter en del mer hö nu än tidigare då jag tagit bort mer pellets

zally har en massa extra fettvalkar överallt, inte kul :crazy:
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Vad är det för ras och hur mycket har du minskat? När minskade du?
I princip kan man ta bort allt kraftfoder, men man bör väl kanske göra det successivt för att inte reagerar att kaninen plötsligt faller ut helt.
Att hon äter mer hö är fullt normalt och det gör inget.

Edit: Större raser, och framförallt honor, får väldigt lätt hakpåse men man bör ju försöka undvika det och de ska inte ha en massa extra fett på andra ställen heller. Ryggraden ska kännas men inte sticka upp vass. Bra att veta kan vara att även om man bantar ner kaninen försvinner ofta inte överflödig hud, tex i hakpåsen, men man kan känna att den är tom istället för att den innehåller massa fett.
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

har bara dragit av lite, till ca 2 dl / dag nu..höet som hon har tillgång till ha inte så bra värden och det finns inget gräs utomhus vid stallet ännu..
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Nu har jag ingen analys på mitt hö men hur ser det ut? Luktar det gott, är det grönt eller är det väldigt träigt?

Oavsett, kaniner klarar sig bra på hö och om kaninen är såpass fet som det låter så skulle jag absolut minska mer (gräs är mer näringsrikt än hö och även det kan de lägga på sig av).
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

höets utseende har ju ingen större betydelse? det ser helt ok bra ut men har analys på det och har inga bra värden alls, med det höet hon får nu så vill jag ändå ge pellets då hon nog inte får i sej speciellt mycket näring från höet endast..

men ska minska minska lite snart nu igen, för nu har det börjat komma upp lite gräs på gården som hon börjat äta av :)
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Vad är det som saknas i analysen då?
Dåligt för häst eller för kanin?
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

dåligt för både häst och kanin!

saknas så gott som allt, finns bara en massa energi i det
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Svårt att säga utifrån det svaret, men om kaninen är såpass fet som du säger så behöver den uppenbarligen betydligt mindre pellets än den får.
Kaniner behöver oftast inte mer än hö, visst bör det inte vara hur dåligt som helst men kaniner behöver inte mycket näring egentligen, protein lyckas de tex själva få ut från cellulosan genom att låta maten passera två gånger (de äter sitt bajs).
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Ta ut kaninerna i sele och se till att de springer/rör på sig. Även om kaninerna har tillgång till att springa är det inte alltid de gör det.

Detta kan jag verkligen skriva under på! Har tagit med mig Snuffan på hundpromenaderna och det märks verkligen skillnad på hullet nu. Tuss är värdelös i sele, förstör promenaden för hunden så han har bara fått skuttat i trädgården men han håller också på att bli smalare. De rör sig mycket mer utomhus än vad de gör inne!
 
Sv: stora kanin- slimnings tråden 2010!!

Nu har Zally fått flytta hem! hon får springa i rasthagen hela dagen så stänger jag in henne tills kvällen, nu skall jag minska pelletsen rätt mycket så hon har tillgång till så mycket grönt, och så ska jag försöka gå ut med henne i sele några gånger/veckan, men hon är så omotiverad till sånt så det går inte så bra :angel:

bild på buren:
P1060632.jpg


tjocksmock:
P1060633.jpg


:D
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp