Stora sopsorteringstråden (utbruten från Felköpstråden)

Tror det står brännbart på tunnorna matavfall ska i här. För mig blir det i princip enbart matavfall ändå, men oavsett blir ju den påsen snuskig.
Då har ni alltså ingen återvinning av biologiskt avfall? Brännbart är det ju det som blir kvar i påsen när allt är utsorterat. Hos oss har vi bruna papperspåsar till matavfall och de går i en särskild tunna.
 
Då har ni alltså ingen återvinning av biologiskt avfall? Brännbart är det ju det som blir kvar i påsen när allt är utsorterat. Hos oss har vi bruna papperspåsar till matavfall och de går i en särskild tunna.
Jag antar att vi inte har det. Men blir osäker nu, måste läsa på varenda tunna nästa gång. Men kollade faktiskt noga när jag flyttade in och konstaterade att det var så, kan ju inte ha missat det i två år :o.
 
Textilåtervinning är jag lite osäker på. Återvinner man all textil? Gamla lakan? Hästtäcken? Trosor? Strumpor?
Jag har fattat att man kan återvinna alla rena textiler. De kan vara trasiga och slitna men inte smutsiga.

Här kan man även lägga skor och accessoarer i samma. Myrornas :)
 
Jag antar att vi inte har det. Men blir osäker nu, måste läsa på varenda tunna nästa gång. Men kollade faktiskt noga när jag flyttade in och konstaterade att det var så, kan ju inte ha missat det i två år :o.
Om ni har sortering av det borde hyresvärden/BRF:en väl antingen försett er med ett kärl i köket eller en trave påsar i soprummet. Så har ni inget av det kanske ni inte förväntas sortera matavfallet.
 
Än så länge kan vi inte sortera ut tungmetaller, läkemedelsrester och andra mindre lämpade kemikalier ur slaggen.
Nej och då ska vi inte deponera helt rent matavfall på skiten. Man ska hålla isär skit och rent för när man ska plocka ut det som är anävndbart ur skiten så kostar det omåttliga summor pengar och energi. Matavfall har inget i avloppsnätet att göra och med dagens skitiga innehåll i avloppet har inga näringsämnen alls där att göra.
 
Nej och då ska vi inte deponera helt rent matavfall på skiten. Man ska hålla isär skit och rent för när man ska plocka ut det som är anävndbart ur skiten så kostar det omåttliga summor pengar och energi. Matavfall har inget i avloppsnätet att göra och med dagens skitiga innehåll i avloppet har inga näringsämnen alls där att göra.
Näringsämnena kommer ju tyvärr dit ändå, men det är sant att vi inte ska blanda rent och skitigt. Läkemedelsrester är ju svårt att sortera ut iom att den kommer via urin och avföring men många av tungmetallerna och andra trista ämnen kommer via dagvattnet och där har ju många kommuner ett jobba att göra genom att se till att separera dagvatten och svartvatten från varandra. Många kemikalier skulle kunna sorteras ut via att man hanterar även gråvattnet på ett annat sätt.
 
Näringsämnena kommer ju tyvärr dit ändå, men det är sant att vi inte ska blanda rent och skitigt. Läkemedelsrester är ju svårt att sortera ut iom att den kommer via urin och avföring men många av tungmetallerna och andra trista ämnen kommer via dagvattnet och där har ju många kommuner ett jobba att göra genom att se till att separera dagvatten och svartvatten från varandra. Många kemikalier skulle kunna sorteras ut via att man hanterar även gråvattnet på ett annat sätt.
Ja näringsämnena från toan hamnar tyvärr där iallafall men att mala ner helt rent matavfall i köksvasken borde vara kriminellt. Det är så långt ifrån kretsloppssamhälle man kan komma.
Min passus om att inte heller urin och avföring hör hemma där är att i min värld är vår enkelriktade deponering av näringsämnen ett av de största hoten mot vår planet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
293
Senast: Rie
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
837
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
Svar
19
· Visningar
402
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp