Jobba hemifrån med små barn (utbruten från Inspo: dela FL)

strawberrysylt

Trådstartare
Vi hade dock stor möjlighet att jobba hemma bägge två, jag har varit inne på kontoret ca 1 d/v, annars blir det kanske lite väl mycket pendlingstid för 4h/dag om man behöver vara på plats.

Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn.
Min fästman jobbar hemifrån och jag är lite fundersam kring hur det kommer gå. Nu är han bra på att göra det fast jag är hemma, men jag tänker att själv hade jag nog haft lite svårt att fokusera på jobb ifall det finns en liten bäbis att vara med sen.
 
Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn.
Min fästman jobbar hemifrån och jag är lite fundersam kring hur det kommer gå. Nu är han bra på att göra det fast jag är hemma, men jag tänker att själv hade jag nog haft lite svårt att fokusera på jobb ifall det finns en liten bäbis att vara med sen.
Starta gärna en egen tråd om det, så kan den här fortsatt handla om fördelning av FL :).

Eftersom det ändå handlar om hur vi fördelade FL kör jag ett kort svar här. Vi har även haft storasyster hemma större delen av tiden och nu jobbar jag 50% på onsdagar men har barnen hemma hela dagen med samma upplägg fast själv (maken brukar vara på kontoret då).

Vi har först stämt av vilka möten eller behov att vara på plats som finns från båda håll (Typ idag har jag ett viktigt möte vid 11, då kanske du kan ta barnen på promenad?) och sedan försökt arbeta så mycket som möjligt samtidigt. En typisk dag har vi gått upp tidigt båda två och kanske jobbat 06-0830, sen har barnen vaknat och vi har gått upp tillsammans och ätit frukost med dem. Sen har barnen lite nyvaket ändå hängt i soffan/lekt lite/suttit med i barnstol vid datorn (bebisen) eller tittat på tv/platta (äldsta) och vi har båda kunnat jobba en stund till innan vi dragit igång och hittat på någon aktivitet. Sen är det liksom bara en halvtimma, timma kvar av arbetsdagen när vi jobbat 50%. Vissa dagar har någon av oss tagit aktiviteten själv och den andra har kunnat jobba lite mer än sina 4h för att ha komptid för någon annan dag när det kör ihop sig och vissa dagar har vi gjort något tillsammans och sen satt oss lite när det passar under em och arbetat när barnen blivit ordentligt aktiverade.
 
Utan att ha erfarenhet tänker jag spontant, nej, det kan omöjligt fungera! (Jag hade hur mycket planer som helst när jag var föräldraledig och hann ej med hälften.) Också tacksam för att jag precis blev klar med min d-uppsats innan valpen kom för ett par år sedan. I min värld är det svårt att få något vettigt gjort (särskilt något som kräver 100% uppmärksamhet) med vilken typ av bebis man än har i hushållet.
 
Jag jobbade hemifrån mycket när maken var föräldraledig med stora dottern. Det funkade bra för att han var noga med att se det som att jag var på jobbet. Han kom när bebis behövde ammas, men annars kom han inte och pratade med mig, och såg till att dottern inte heller kom och vill leka eller vara med mig. Ens med lunch så frågade han alltid först om jag ville äta med dom eller inte. Det var aldrig diskussioner om jag kunde göra sysslor eller ta hand om barnet en stund, för jag jobbade. Funkade även den perioden när jag var tvungen att sitta och jobba i samma rum som dom, men då krävdes det att jag hade hörlurar så att jag inte satt och kollade på dem hela tiden istället för att jobba.
 
Utan att ha erfarenhet tänker jag spontant, nej, det kan omöjligt fungera! (Jag hade hur mycket planer som helst när jag var föräldraledig och hann ej med hälften.) Också tacksam för att jag precis blev klar med min d-uppsats innan valpen kom för ett par år sedan. I min värld är det svårt att få något vettigt gjort (särskilt något som kräver 100% uppmärksamhet) med vilken typ av bebis man än har i hushållet.
Dom som är föräldrar till små barn på min utbildning har väldigt svårt att hänga med/få saker gjort. Dom kämpar verkligen, men det märks att det är sjukt tungt.
 
Jag pluggar deltid hemifrån och även om kursen inte är speciellt tung så kräver den några timmar plugg. Och det är svårt med ungarna hemma.
Jobba hemma kan jag bara göra när sambon är hemma och kan ha ungarna. Visst att det kan vara lugnt nån gång så vi kunnat äta lunch tillsammans, men annars kräver det både koncentration och lugn pga muntlig konversation. Då är det oproffsigt om ungarna skulle prata i bakgrunden.
 
Min sambo jobbade hemifrån på heltid medan jag var föräldraledig under sonens första år. Det fungerade bra för hans del ur jobbsynpunkt. Jag som förälder hemma med barnet tyckte det var rätt jobbigt. Jag såg sambon komma ner och hämta kaffe som han sedan kunde dricka i lugn och ro på sitt kontor medan jag satt fast med bebis som krävde ständig uppmärksamhet. Jag var kort sagt väldigt avundsjuk på sambon som fick stänga in sig och jobba. Men där är man ju väldigt olika, jag tyckte bebistiden var väldigt jobbig plus att detta var under corona när allt var nedstängt så jag var liksom fast i hemmet och med rätt lite social interaktion. Sambon kunde prata med kollegor.

Sen bytte vi om och jag jobbade också nästan uteslutande hemifrån. Tycker inte att det var något problem utan upplevde det som superlyxigt att kunna hänga med sonen på lunchrasten och slippa pendlingstiden till och från jobbet. Men avgörande i sammanhanget har nog varit att vi dels bor rätt stort så att den som jobbar har ett eget kontor där man kan stänga om sig, dels att den föräldralediga ser till att barnet inte stör den som jobbar.
 
Min sambo jobbar hemma. Nu jobbar jag sen 1/3 och lillen går på förskola. Men som idag har han vår 5 åring hemma med vattkoppor men det är ju inga som helst problem då han är stor. Till sommaren kommer en bebis till här hemma så då är jag hemma igen. Sambon sitter på sitt kontor och jobbar men tar oftast fm rasten och alltid lunch med oss då vi brukar försöka hinna med en promenad också. Jätte mysigt och han spar så mycket tid på pendling!
 
Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn.
Min fästman jobbar hemifrån och jag är lite fundersam kring hur det kommer gå. Nu är han bra på att göra det fast jag är hemma, men jag tänker att själv hade jag nog haft lite svårt att fokusera på jobb ifall det finns en liten bäbis att vara med sen.

Inga problem för oss så länge man är utom synhåll för barnen. Syns man så är man tillgänglig anser de😃

Jag har både jobbat och pluggat med barn "på axeln", det är stundvis stressigt. Vobba är också stundvis stressigt men det fina där är ju att man jobbar så mycket man hinner/vill/kan/får och så vabbar man resten.

Att jobba hemifrån när någon annan är ansvarig för barnen är inte ett dugg jobbigt tycker jag, bara jävligt fint att få ta fikarast med familjen🙂

Vi har ett kontor, så ingen sitter och jobbar vid köksbordet. Det hade inte fungerat för mig.
 
Min man jobbar hemifrån och jag tar hand om bebis som nu är 8 månader. Dock har vi ett kontor i en annan byggnad än bostadshuset och det är guld värt. För oss är det bara positivt att han jobbar hemifrån. Men hade han suttit på "höravstånd" hade jag tyckt det varit jobbigt, om jag hade behövt ta hänsyn till mannens jobbsamtal hela dagarna för att inte känna att bebisen riskerade att störa.
 
Inga problem för oss. Vi har ett kontor på övervåningen där man stänger dörren om sig om man jobbar. Sedan brukar jag luncha tillsammans med sonen och maken, och kommer ner och hänga en stund om jag behöver en kort paus. Men det är inte ovanligt att jag har 4-5 möten på en dag och då går det inte att göra mycket annat än jobb. Ibland tar jag ledigt någon timme på eftermiddagen och hänger med maken och barnen efter att han hämtat på förskolan, och jobbar det på kvällen efter läggning i stället.
 
Jag jobbade hemifrån mycket när min man var föräldraledig (det var ett krav från min sida att bestämma själv, jobba halvdagar på kontoret och resten hemma etc. för jag gick tillbaka så tidigt, lilla var bara ett halvår). Det funkade finfint när hon var mindre! Stängde in mig i ett separat rum och kom ut med jämna mellanrum för att supporta lite eller bara gosa. När jag inte sitter i möten kan jag göra lite som jag tycker med tiden.

Nu när fröken har lärt sig öppna dörrar är det klart svårare - maken jobbar lite konstiga tider och är ofta ledig mitt i veckan och går han på toa eller så så springer hon ju gärna in till mig. Nu tycker alla på mitt jobb att det är gulligt även om jag sitter i möten och ber mig alltid sätta på kameran så de får vinka. Så på det sättet går det ju också bra men det är klart enklast att jobba hemma när hon är på förskolan. Nu har det blivit väldigt mycket hemmajobb senaste halvåret eftersom jag fått varenda förkylning som gått runt och då har jag ju inte riktigt kunna välja mina dagar 😁

Det svåraste är när jag behövt ha henne hemma ensam, t ex om det är apt på förskolan och jag får hämta mitt på eftermiddagen och har något möte jag inte riktigt kan skippa. Det är svårt om än inte omöjligt när någon vill åka rutschkana på ens ben eller sitta på ens axel. Eller banka på tangenterna 😂
 
Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn.
Min fästman jobbar hemifrån och jag är lite fundersam kring hur det kommer gå. Nu är han bra på att göra det fast jag är hemma, men jag tänker att själv hade jag nog haft lite svårt att fokusera på jobb ifall det finns en liten bäbis att vara med sen.
Jag jobbar helst inte hemma när någon annan är hemma, men vi bor inte speciellt stort och min bästa hemmaplats ljus och ergonomimässigt är köksbordet. Hade jag behövt pendlat längre än jag gör (har 5-10 min till kontoret) hade jag nog varit mer benägen att göra iordning en mer ordentlig plats i annat rum.
 
Gott om plats är bra att ha.
Sambon ordnade med kontor ute i en bod.
En plats att kunna fly till när det blev för stökigt i huset.
 
Vi har två våningar så den som har barnen är nere och den som jobbar uppe. Just nu med grindar i trappan så barnen ser inte den som jobbar om den inte kommer ner. Ofta äter hi lunch tillsammans men inte alltid.

Jag blir ibland störd av ljud från barnen när jag jobbar men kan ju sätta på mig hörlurar med musik i så fall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 599
Senast: Tiger tok
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Funderade igår tillsammans med sambon på hur länge barnet ligger ner i vagnen, och när man ska börja använda sittdelen? Förstår ju att...
Svar
19
· Visningar
1 277
Senast: vindvissla
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 281
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp