Bukefalos 28 år!

Storlek på häst?

Fillifjonkan

Trådstartare
Om stoet är 148cm och hingsten är 130cm, kan man utifrån dessa siffror se om fölet beräknas bli C- eller D-ponny?
 
Sv: Storlek på häst?

Precis, det kan ju i vissa fall vara så att det finns halvblod som är förälder till en ponnyavkomma.
 
Sv: Storlek på häst?

Hej!

Tyvärr funkar det inte riktigt så..

Min förra häst var 160 cm, hennes helbror var 155. Föräldrarna var 146 och 148 cm höga (båda godkända ponnyer inom rasen, med fina poäng). Lite längre bak låg en hingst som var känd för att ge stort och den var pållan linjeavlad på.. Hon hade alltså honom på fler än ett ställe i stammen, ganska nära..

Kände också en stor d-ponny för ett par år sen, mamman liten b-ponny och pappan halvblod..

Så man måste titta på mer än föräldrarna, tyvärr. Tänk vad enkelt det skulle vara om man bara fick en medelhäst av dom två man avlade på:)

/Lavinia
 
Sv: Storlek på häst?

Om stoet är 148cm och hingsten är 130cm, kan man utifrån dessa siffror se om fölet beräknas bli C- eller D-ponny?

Det kan du inte enbart avgöra på dessa individer, du måste kolla tillbaka i leden på dessa hästar.(var dom ligger storleksmässigt)
Hade även varit bra om stoet eller hingsten i fråga har avkommor sedan innan så kan du se vad dessa har lämnat..!!

Lycka till:)
 
Sv: Storlek på häst?

Det beror också på vad stoet och hingsten lämnar för avkommor. Lämnar tillexempel stoet stora avkommor så kan avkomman bli lika stor som henne och även större, då behöver det inte alltid spela någon roll om man betäcker med en liten hingst. Kolla upp vad hingsten har lämnat för avkommor, om dom är små eller inte, avlar han små så skulle nog jag gissa på att även denna avkomman kommer bli liten. Vet man att hingsten lämnar små och stoet stora så är det väldigt svårt att gissa :p Då kanske man får kika lite bak på deras stam och se hur det ser ut där :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 104
Senast: Freazer
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 436
Senast: Jadzia
·
Utrustning Någon som kan säga hur deras storlekar ligger? Ska beställa ländtäcken till de tjejer som ingår i våra lag, och tycker catago verkar...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 006
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp