Storlek på hingstar - bla.?

A

Anders76

Hej!
Jag har börjat leta hingst redan :D . Störtkul! Jag undrar lite över nedärvbarheten av storlek. Don Primero tex är i Sverige inmätt till ca 161 cm. I Tyskland marknadsförs han som 166-168 cm. Varierar lite beroende på var man letar. Jag har själv sett honom och han är liten. De avkommor jag sett är i regel större - ligger mellan 165 - 170. Har funderat lite på honom, men.... Någon som sett fler avkommor?

Jag har ett fint femårigt sto efter xx ue Hartung - Jovial, stofamilj 32. Tråkig stam men ett oerhört fint möderne (fyra Elit ston i rakt nedstigande led). Jag skulle gärna ta till vara på våra svenska hingstar, är det någon ni kan rekommendera? Don Primero är ju inte speciellt svensk men bore vara säljbar vilket tyvärr är en viktig aspekt då det tyvärr inte är lika attraktivt med svenskstammat.

Stoet är bara 160 cm och ser ut som ett litet fullblod men , tyvärr, dålig halsansättning. Finns det någon hingst ni vet som nedärver bra ansatta halsar samt massa.

Mödernet har lämnat svårklasshästar i både hopp och dressyr, med tonvikten på hopp. Stoet rör sig dock mycket fint och har en mycket fin hingst född 2004 efter Danone. Själv är jag lite åt "dressyr mupp" hållet så mitt mål är att få fram en bra avkomma som kan gå långt....

Lika roligt och frustrerande varje år (att leta hingst alltså)! Hoppas på Buke hjälp detta år! :D

Mvh / A
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

vilken XX är det som är far till henne då eller är det inte en godkänd eftersom du skriver som du gör, vem är isåfall ee??
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Det är Oldtimer xx. Han är väl tyvärr inte den mest intressanta xx hingsten, men i alla fall.....

Mvh / A
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Anders76 skrev:
Det är Oldtimer xx. Han är väl tyvärr inte den mest intressanta xx hingsten, men i alla fall.....

Mvh / A

Äscha i den stammen är det inte Oldtimer jag skulle hänga up mig på utan hästen som måste vara avlad för att dra pansarvagnar.... Hartung.. RYYYYS ;) (slå mig inte jag har eländet i alla mina hästar :angel: )

tyvärr är jag ganska dålig på "dressyravel" men det finns säkert någon anna som har massa bra tips.. vänta bara ;)
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Det är väl ingen tråkig stam!!

Ditt sto tillhör ju en stofamilj som i generation efter generation efter generation producerat goda hästar!

Gigolo är väl en av de få svenska dressyrhingstar som inte är alltför närsläktad. Han har Jovial till morfars morfar. Fast eftersom ditt sto har Utrillo långt bak i stammen behöver du kanske inte akta dig för honom ;) Rambo har honom till farfarsfar, och har själv höga poäng på både hopp och gång i kombination med egna prestationer.
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

En hingst som klart ger det du söker vad gäller både hals och massa och dessutom är multiförärvare (både gång och hopp) är Come Back II han är ju godkänd i Sverige men ifjor fanns tyvärr ingen seminimportör, tror det var klydd med att hans station i Danmark inte är en EU-station el dylikt. Men det är ju inte så långt för dig att köra över stoet till Danmark om det inte dyker upp någon importör iår heller.
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Hej!
Kul att du nämnde Rambo, det är en av mina favoriter bland de svenska hingstarna. En underbar hingst som lämnar mycket fina avkommor. Tyvärr är jag den enda här hemma som vill ha en svenskstammad hingst..... Men för mig lutar det åt Rambo!

Försäljningsmässigt borde tex Don Primero ligga bättre till. Såg just att han hade ett avelsindex på 194 2003! Men så har han ju några avkommor också iof.

Mvh / A
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Hej!

Vi betäckte ett Mowgli - Any Question sto med Come Back II för några år sedan. Det är nog den finaste fölunge vi fått. Otroligt vacker med lätt och luftig gång. Hon är sex i år och kom igång i år med tävlandet - hoppar nu upp i 120 med iodel "nollor".
Come Back II är nog otroligt underskattad - i mina ögon en mycket fin hingst!

Mvh / A
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Ja, Hartung var ingen lätt gosse. "Trots" honom har stoets mor lämnat finalplacerade (Bredeers) avkommor samt några svårklasshästar (hopp). Och dessutom med inte allt för ädla fadershingstar. Så på sätt och vis är jag glad för Oldtimer xx! :D Om man tänker till! :D

Mvh / A
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Hej!

Jag betäckte mitt sto (ca 50% fbl) år 04 med Warsteiner. Stoet är av fin model men med mediokra gångarter, liten och ngt lågt ansatt hals. Fölet blev en fullpoängare! Super elegant sto som vann sitt fölchampionat och blev delad 4:a på rix. Hon har 8:a mässiga gångarter och 99 på typ Å H,H,B. Så jag kan nog rekomendera honom som typ förbättrare.:)

(Men det är ju bara en avkomma inte säkert andra har haft samma "tur")
 
Sv: Storlek på hingstar - bla.?

Tror inte egentligen att han är så underskattad men det har varit klydd med sperman till Sverige. I Danmark har han ju i flera år legat i toppstriden betr antal ston. Har själv två ston (6 och 8 år) med honom som pappa. Och det är multitalanger båda två. 6 åringen är nyköpt så vi får se vad det blir av henne. 8 åringen har gångarter som får de flesta dräggla (än så länge lite för het på gröten för att hålla ihop ett dressyrprogram - får bli när hon blir pensionär från hoppningen...) och har hoppat till sig 4 x 10 i hoppning. Reds in sent som 5 åring började tävla hoppning som 6 åring och gick rakt upp och kvalade till championatet. Nu tävlad tom 140 och klar för högre men har fått ett break nu för att bli mamma så nu ser vi spänt fram emot hur CB II gör sig som marfars hingst.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 893
Senast: Sixten
·
Avel Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :) Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
15 071
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp