Storlekar då och nu?

Seabaz

Trådstartare
Alltså jag såg tråden under Utrustning men efter att ha internetshoppat igår så måste jag fråga här om dagens klädstorlekar??

Jag har bott utomlands i ett par år och är nu hemma på besök och tänkte uppgradera garderoben lite. Jag är 30 år och sedan jag var typ 24 har jag varit en klar Medium/38. Möjligtvis en 36 på vissa modeller av kläder.
Okej att man pendlar lite i vikt men har alltid passat 38.

Kollade nu på HM och nu räknas 36-38 som Small och mina vanliga mått så hamnar jag då på 40-42. Fortfarande som Medium men sist jag kolla så var 40-42 Large-XL
Hur kommer det här sig? Är det en ursäkt eller ett sätt att säga att samhället "normalbyggd" blivit större? Eller mindre?
 
Ngt jag tycker skiljer kläderna rätt mkt åt från då och nu är när jag provar min farmors gamla klänningar tex så är de oftast petite men passar en kropp med smal midja och höfter/bröst. Det känns som att folk generellt sett inte hade bukfett på samma sätt förr som nu? Kanske kan bero på kosten och hur man rör sig nu och då? Sen påverkar ju mode och klädernas snitt också såklart.

Mitt tips i nutid är annars att hitta en designer som gör kläder som passar ens specifika kroppsform! Då spelar storleken mindre roll! Jag vet tex att jag absolut inte kan ha Acnes byxor, men däremot passar Rodebjers min kroppsform klockrent. Jag har liten midja men breda höfter och lår...
 
Du har helt rätt i att storlekarna har ändrat sig. Jag märkte det själv just att medium gick från 38-40 till 40-42. Vilket då gjorde att kläder som var medium förut, som passade bra, blev för små i small, men för stora i medium (just trosor var ett aber, då man vill gärna att de sitter som en smäck)

För nio år sedan förändrades rekommendationerna för vad till exempel en Medium ska vara, från att tidigare ha varit en 38/40 blev det en 40/42. Standarden är dock frivillig och de stora svenska klädkedjorna hakade på, men andra höll fast vid det gamla. Dessutom kan storleken variera inom samma märke, både mellan olika plagg och från år till år.
Källa : http://www.svt.se/plus/olika-kladstorlekar-forvirrar
 
Ngt jag tycker skiljer kläderna rätt mkt åt från då och nu är när jag provar min farmors gamla klänningar tex så är de oftast petite men passar en kropp med smal midja och höfter/bröst. Det känns som att folk generellt sett inte hade bukfett på samma sätt förr som nu? Kanske kan bero på kosten och hur man rör sig nu och då? Sen påverkar ju mode och klädernas snitt också såklart.

Mitt tips i nutid är annars att hitta en designer som gör kläder som passar ens specifika kroppsform! Då spelar storleken mindre roll! Jag vet tex att jag absolut inte kan ha Acnes byxor, men däremot passar Rodebjers min kroppsform klockrent. Jag har liten midja men breda höfter och lår...
Håller med om det, de är smala i midjan men har mer timglasform.

(Jag brukade prova min farmors och farmors syster och mammas ungdomskläder och de passade mig som 12 eller så. Läst även deras böcker om bebisar, farmors tyckte att bebisar föddes och vägde 2500g Mammas att de vägde 3500 och mina att de väger 4000g. Ca)

Iofs tyckte jag att jag såg det på ungdomar för några år sedan också att de är mer raka i formen och inte så smala på mitten, till och med kanske lite barnbukiga. :D men det är säkert bara inbillning.
 
Alltså jag såg tråden under Utrustning men efter att ha internetshoppat igår så måste jag fråga här om dagens klädstorlekar??

Jag har bott utomlands i ett par år och är nu hemma på besök och tänkte uppgradera garderoben lite. Jag är 30 år och sedan jag var typ 24 har jag varit en klar Medium/38. Möjligtvis en 36 på vissa modeller av kläder.
Okej att man pendlar lite i vikt men har alltid passat 38.

Kollade nu på HM och nu räknas 36-38 som Small och mina vanliga mått så hamnar jag då på 40-42. Fortfarande som Medium men sist jag kolla så var 40-42 Large-XL
Hur kommer det här sig? Är det en ursäkt eller ett sätt att säga att samhället "normalbyggd" blivit större? Eller mindre?
De gjorde om storlekarna helt för några år sedan, kommer inte ihåg hur länge sedan det var. Men det var ett rakt byte och de var öppna med det. Tror att Medium tex flyttades från 38-40 till 40-42 och Small från 34-36 till 36-38. Men jag visste inte om att de hade ändrat måtten också. Kan det ha hänt senare. Jag hamnade emellan lite eftersom jag passade precis i Medium och sedan passade jag inte riktigt i Small, lite litet, och inte riktigt i Medium, lite stort. Nu passar jag tyvärr i Medium.

(puckotvåa :D)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 133
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp