Bukefalos 28 år!

Stormkök eller inte?

Sv: Stormkök eller inte?

Funkar fin-fint, har gjort fler gånger än en :D

Detta eftersom klortabletterna har en förmåga att få vatten att lukta tämligen oaptitligt...

Och jag har druckit avsevärda mängder orenat sjövatten, har funkat finfint det med då det var enda "vattenhålet" under 3 år på förra stället. Granne med en svinfarm var det också så vattnet kunde smaka lite beskt ibland men sjuk,,,,,nää aldrig.


Som jag skrev förut så är mossa-kolfiltrets förträfflighet en myt och NÅNSTANS i mina gömmor har jag analysresultaten från dom prov som utförts under laboratorieförhållanden, och det var FOA som gjorde testerna.
 
Sv: Stormkök eller inte?

vi har ett billigt gaskök från Biltema som funkar fint och inte väger mycket.
Vi har alltid mig oss pepparsalami, ballerinakex och punsch! Det är Guld värt.

Det finns gott om frystorkade saker i välsorterade matbutiker, för en tiondel av priset mot det de har i friluftsbutiken (ska försöka torka mer själv). Blå bandets veggoköttfärsås till exempel.

Vi sticker ut imorgon, första helgvandringen sen min kropp kraschade i höstas!
 
Sv: Stormkök eller inte?

Synd att du bor i Lund, jag har kunnat donera torkade trattisar annars. Det är smidigt att ta med sig.
 
Sv: Stormkök eller inte?

vi har ett billigt gaskök från Biltema som funkar fint och inte väger mycket.
Apapap, varit ute fler än 1 gång och bara har ETT kök och från Biltema?????

Nä men skämt åsido, det finns dom som har utelivet som sin religion och ursäkt för att köpa prylar i massor, den ena dyrare och värre än den andra trots att dom bara är ut på dags-helgvandring i mellansverige mitt i högsommaren. Jag vet flera som har ett dussin kök, 3 tält, 8 sovsäckar och 5 ryggsäckar sprängfyllda med pryttlar som samlats på "utifall-att".

Ska ni ut på övernattning så vill jag slå ett slag för hängmatta och "tarp" (pressenning), sen jag började med det konceptet så gillar min kassa rygg hängmattan så bra att jag funderar på att slänga ut sängen och hänga upp hängmattan i sovrummet istället. Behövs bara två träd och det spelar ingen roll hur marken ser ut, dessutom slipper man alla odjur på marken. :)

picJungleHammockOliveTomFairweather.jpg
 
Sv: Stormkök eller inte?

Så snällt av dig :) Ja torkade trattisar väger ju ingenting, hade varit perfekt att ha med. Jag har suktat efter de där trattisarna i skåpet ända sen i höstas nu... :p

MacG - Det där såg ju riktigt smart ut, och framför allt bekvämare än att sova på marken!
 
Sv: Stormkök eller inte?

En lättviktspresenning mellan några träd blir bra på sommaren, då får man tak men ändå att det kan "fläkta" lite under. Och kostar jättelite i inköp :D

Ska man stanna länge på en plats så är ju en eldhydda bra, med väggar av granris som röken får sila ut genom i sakta mak så håller man småkrypen borta.

Jag brukar hävda att antalet prylar i packningen är omvänt proportionellt mot antalet fältdygn - nybörjare släpar runt på massor av prylar medans riktiga veteraner klarar sig bra med en kniv, ett eldstål och kanske en bunke att koka vatten i :D
 
Sv: Stormkök eller inte?

nybörjare släpar runt på massor av prylar medans riktiga veteraner klarar sig bra med en kniv, ett eldstål och kanske en bunke att koka vatten i :D
Dessutom ser man till att ha med sån utrustning som kan fylla fler än ett syfte.


Pm:a gärna numret på rapporten eller en kopia av rapporten...
Ja hittar jag den bara så ska du få ta del av den, den låg inte i tjänstekassaskåpet och inte bland övriga dokument så den kan ha gått genom pannan för jag rensade ut sånt som var av ringa eller ingen betydelse i vintras för det jag håller på med. Det går inte att spara allt för då drunknar även jag i dokument.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Jag brukar hävda att antalet prylar i packningen är omvänt proportionellt mot antalet fältdygn - nybörjare släpar runt på massor av prylar medans riktiga veteraner klarar sig bra med en kniv, ett eldstål och kanske en bunke att koka vatten i :D

Jag lovar att redovisa vår packning sen :D

Förresten blev mamma lite peppad så eventuellt vandrar vi till Blåhammarn i jämtländska fjällen i sommar. :)
 
Sv: Stormkök eller inte?

Nu har vi vandrat färdigt!
Tyvärr blev det bara 2 dagar, dels pga att det sista vindskyddet inte var utmärkt på kartan så vi vågade inte chansa, plus att hunden tyckte det var jobbigt att vakta hela skogen från vindskyddet. Nästa gång blir det tält! :)

Första dagen gick vi 16 km, det gick alldeles för fort :p Här är början av etappen, Drakamöllans naturreservat. Strålande sol och fantastiskt fint!
379574_10152940059920061_429885895_n.jpg

Sen hamnade vi så småningom på en väg. En låååång väg, asfalt var inte vad vi hade sett fram emot. :meh: Men till slut kom vi in i skogen igen, genom en vacker bokskog där vi till stor del gick uppe på en rullstensås.
1005058_10152940061040061_2023439048_n.jpg

Sen kom vi till lägerplatsen där vi skulle tillbringa natten
970743_10152940061220061_1209769739_n.jpg

Quando hittade genast till vindskyddet
1017584_10152940060340061_190641188_n.jpg


Precis intill lägerplatsen var ett 200 ha stort hjort- och vildsvinshägn. Vilket liv det var på natten!
996190_10152940061770061_1336780321_n.jpg
 
Sv: Stormkök eller inte?

Morgonen därpå vaknade vi av världens skyfall. Nog för att vi var förberedda på regn men detta var att ta i... Nåja, efter att vi fått i oss lite frukost hade det lugnat sig, så på med regnkläderna så gav vi oss av. Nästan hela sträckan gick genom skog så det var mest skorna som blev blöta, vilket gav mig rejält ömma fotsulor... Men så länge vi gick var det lätt att koppla bort.
Sista biten innan vi kom fram till bilen öppnade landskapet upp sig och vi skulle bestiga Brösarps backar. Lagom tills dess slutade det regna. Ibland ska man ha tur ;)
999735_10152940077580061_24961437_n.jpg


Det syns på Quando vilket väder och väglag vi hade under sista dagen
1011817_10152940077610061_846540241_n.jpg

Han bar också sin egen mat hela vägen, plus koppel och bajspåsar. Med gott humör hela vägen dessutom! Men så trött han har varit idag... han har dock inte verkat öm i vare sig muskler eller trampdynor, till skillnad från husse och matte ;) Sista dagens 2 mil gick nog i lite för högt tempo såhär i efterhand, vi skulle nog vilat någonstans där på mitten.

Allt som allt gav turen mersmak, vi hade roligt och mysigt och det var en lagom utmaning! Tack för tips och råd här innan vi gav oss iväg :)

En nyttig läxa fick vi oss... När man kokar vatten, ställ det då inte att svalna i närheten av röken från brasan. Vatten med röksmak är ingen hit! :wtf: Sista milen drack vi inget - då hade vi slut på vattnet hemifrån... :banghead:
 
Sv: Stormkök eller inte?

Men vilken fin jycke ni har! :love:
 
Sv: Stormkök eller inte?

Som sagt var så är vattnet den största logistikfrågan - det blir många kilon att släpa på om man tar med hemifrån.

2 vuxna + en hund kan ju utan vidare göra av med 20 liter (20 kg !!!) under en tvådagars vandring, då är det ju en fördel på norra fronten där mycket vatten från sjöar, åar och bäckar går bra att dricka rätt av.

För att kunna njuta av vandringen så ska man ju bära så lite som möjligt...

Ofta när man får ont i fötterna så handlar det om tryckskador pga av packningen man bär på och axlarna kan kännas som mosade bananer ungefär, så det ska vara så lite packning som möjligt.

Istället för tält så är ju minsta modellen av lättviktspresenning en bra variant, eller om du hittar knäppetält på nått överskottsbolag. Knäppetältet är smått genialiskt då det är en regnponcho som kan knäppas ihop med andra likadana - varje man tar då sin poncho och så knäpper man ihop dessa till ett tält, var och en bär då sin del av "tältet". När det är dags att slå läger så täljer man till tältspik från pinnar och sätter en lång pinne i mitten för att hålla uppe tältduken - men med en liten lättviktspresenning så kan du också göra bra "tält" eller bara spänna upp den som tak mellan några träd.

Dyröres köpetält för vandring är mest bara bra om du tänker campa på ett blåsigt kalfjäll om det blåser halv storm...
 
Sv: Stormkök eller inte?

Ja vatten är ett jox, hunden klarar sig fint med vattendrag och sportflaskan som ju går att fylla i valfritt vattendrag när det tar slut, men det är värre för oss människor :p Jag är ju från Jämtland så jag är van vid att allt vatten går att dricka - så är det inte riktigt i Skåne tydligen :cautious:

Fötterna tog nog mest skada av att skorna blev blöta och det blev en jäkla friktion, men visst känns det lite av själva vikten vi släpat på också. Mina axlar mår fint men sambon hade mer ont, jag har istället blåmärken på höfterna av midjebältet :p Men jag är helt enkelt inte van vid att gå med ryggsäck, det var många år sedan sist!

Tält är mest för hundens skull, han hade svårt att koppla av när han var tvungen att vakta hela lägerplatsen. Med ett tält kan vi ju stänga in oss och då har han nog betydligt lättare att slappna av. (och så slipper vi myggen :D) Han sov i princip ett dygn när vi kom hem! Verkar dock pigg i muskler och inga ömma tassar, så det är skönt att veta att det mest var hjärnan hans som blev trött.
 
Sv: Stormkök eller inte?

Ja vatten är ett jox, hunden klarar sig fint med vattendrag och sportflaskan som ju går att fylla i valfritt vattendrag när det tar slut, men det är värre för oss människor :p Jag är ju från Jämtland så jag är van vid att allt vatten går att dricka - så är det inte riktigt i Skåne tydligen :cautious:

Fötterna tog nog mest skada av att skorna blev blöta och det blev en jäkla friktion, men visst känns det lite av själva vikten vi släpat på också. Mina axlar mår fint men sambon hade mer ont, jag har istället blåmärken på höfterna av midjebältet :p Men jag är helt enkelt inte van vid att gå med ryggsäck, det var många år sedan sist!

Tält är mest för hundens skull, han hade svårt att koppla av när han var tvungen att vakta hela lägerplatsen. Med ett tält kan vi ju stänga in oss och då har han nog betydligt lättare att slappna av. (och så slipper vi myggen :D) Han sov i princip ett dygn när vi kom hem! Verkar dock pigg i muskler och inga ömma tassar, så det är skönt att veta att det mest var hjärnan hans som blev trött.

Vattnet i skåne är inte gott att dricka som det är, det har jag testat. Och nej, gör inte te på det, det smakade inte gott alls, lovar.:D

Det var måååånga år sedan jag var på någon liten vandring. Maken var med och två hundar varje gång och hans idé om utomhussemester var en stuga. Varken husvagn, som jag campat mycket med min mamma och hennes fd och mina syskon och kusiner (7 barn 2 hundar och 2 vuxna är kanske i det mesta laget i en normalstor husvagn...) eller tält, som jag gillar dög åt honom. Kanske var det för att han åkte på att sätta upp tältet.....:sneaky:
Vi hade inget litet kök av något slag, han ansåg att det inte gick att släpa på.

Det var inte så många gånger vi var ute ihop tyvärr, han gillade inte skoskav, regn, tält, bära det tyngsta och göra upp eld och frysa framför en brasa. Jag orkade inte behöva tjata varje gång om att han skulle med (jag hade ingen som ville med och jag ville så klart inte gå själv och jag kan inte göra upp eld) så det var bara att strunta i det. Sista gången var när jag var gravid 7 månaden, det var ingen höjdare...:banghead:

Jag och barnen och hundarna har picknick varje år i skogen i närheten med god mat, lekar och krig med myggen istället.... Nu har dock den äldsta sonen tjatat sedan förra sommaren att han vill ut och tälta och bada och sova i skogen och vandra osv. Men jag har lovat att om vi ska göra det (jag och sönerna, dotter är bara 6 år) så får de bära SIN packning alldeles själv och än så länge har det inte varit poppis....:cautious:

Fast det hade ju varit kul med häst också faktiskt! :love:
 
Sv: Stormkök eller inte?

Haha nä, jag har också hört att det inte är någon hit att dricka det skånska vattnet "rätt upp och ner".

Vilken trist inställning, tur du slipper släpa runt honom nå mer :yuck: Och vandra som gravid i 7e månaden?! Nu har jag aldrig varit gravid, men det hade jag nog aldrig pallat... :p
Min sambo blev överlycklig, han har pratat om att vandra ända sedan vi blev tillsammans ungefär, men han tar sig liksom aldrig iväg.. Så jag tänkte det var bäst att ta tag i saken ;)

Kanske du kan be någon att köra ut det tyngsta av packningen till en lägerplats, dit du och sönerna vandrar med lite lättare packning? :)
 
Sv: Stormkök eller inte?

Bortsett från regnet ser det ju hur trevligt ut som helst! Skåneleden är liksom "för nära" för att jag riktigt skulle ha tänkt på den som vandringsled med övernattning, så det var ett bra tips att bli påmind om den på ett annat sätt än bara någon timmes promenad här eller där. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
15 429
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund Jag känner mig uppgiven och ledsen :( Senaste tiden har jag slagit knut på mig själv för att få ihop vardagen men lyckas inte på att bra...
2
Svar
20
· Visningar
2 218
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 418
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp