Bukefalos 28 år!

Strandad hyra

Ces

Trådstartare
Är det någon som är kunnig ang. strandade hyror? Hyresnämnden är ju rätt på att man ska betala den gamla hyran, och inte den nya som skickas utav hyresvärden.

Jag har fått valet av min hyresvärd, betala gamla eller nya - men om jag betalar den gamla så kommer jag bli kallad till hyresnämnden. Men vad är det som kommer att hända om jag blir det, vad är det som kommer att hända rent praktiskt?
Jag är ju inte så god fot med min hyresvärd redan, och sitter och undrar om jag orkar dra igång en karusell, eller är det inte så "hemskt" som det låter?

Och vad händer om jag nu betalar den nya hyran? (en påökning på runt 30kr för mig, vilket inte är mycket egetligen) Blir det en individuell höjning för mig, om resterande av hyresgästerna inte betalar den nya hyran? Även för nästa år? Och vad händer om alla parter kommer överens om den nya hyra är mindre än den hyresvärden har satt ut, och jag har betalat - då är det kört för mig att få tillbaka dem pengarna? Eller?

Det känns som hyresnämnden målar upp en katastrofbild om man accepterar den nya hyra.

/okunnig inom detta
Vad hade ni gjort?
 
Är det någon som är kunnig ang. strandade hyror? Hyresnämnden är ju rätt på att man ska betala den gamla hyran, och inte den nya som skickas utav hyresvärden.

Jag har fått valet av min hyresvärd, betala gamla eller nya - men om jag betalar den gamla så kommer jag bli kallad till hyresnämnden. Men vad är det som kommer att hända om jag blir det, vad är det som kommer att hända rent praktiskt?
Jag är ju inte så god fot med min hyresvärd redan, och sitter och undrar om jag orkar dra igång en karusell, eller är det inte så "hemskt" som det låter?

Och vad händer om jag nu betalar den nya hyran? (en påökning på runt 30kr för mig, vilket inte är mycket egetligen) Blir det en individuell höjning för mig, om resterande av hyresgästerna inte betalar den nya hyran? Även för nästa år? Och vad händer om alla parter kommer överens om den nya hyra är mindre än den hyresvärden har satt ut, och jag har betalat - då är det kört för mig att få tillbaka dem pengarna? Eller?

Det känns som hyresnämnden målar upp en katastrofbild om man accepterar den nya hyra.

/okunnig inom detta
Vad hade ni gjort?
Betalar du den nya godkänner du den och de övriga får sitt ärende behandlat i hyresnämnden.
Varför vill övriga inte betala en så pass liten ökning?
 
Nej som sagt, jag kände också pga en ökning på 30kr så är det inte mycket att bråka om egentligen - men ville ändå ha lite mer fakta om det kommer att kunna skjuta mig i foten i framtiden att jag går med på den nya hyran eller inte.

Jodå, jag ska ringa hyresgästföreningen, men eftersom min rethosta gör att jag hostar i vartannat ord och kippar efter andan efter en mening så får jag vänta tills min hals har blivit bättre. Under tiden försöker jag få lite mer information på de sätt som finns. ;)
 
Nej som sagt, jag kände också pga en ökning på 30kr så är det inte mycket att bråka om egentligen - men ville ändå ha lite mer fakta om det kommer att kunna skjuta mig i foten i framtiden att jag går med på den nya hyran eller inte.

Jodå, jag ska ringa hyresgästföreningen, men eftersom min rethosta gör att jag hostar i vartannat ord och kippar efter andan efter en mening så får jag vänta tills min hals har blivit bättre. Under tiden försöker jag få lite mer information på de sätt som finns. ;)
Jag tycker absolut att du ska ringa dem. I mina ögon är din hyresvärd inte riktigt seriös. Här i stan är hyresförhandlingarna strandade för ett stort antal privata fastighetsägare, min är en av dem och det sitter information om det på ett anslag i trappuppgången. Och vi betalar inte nya hyran förrän förhandlingarna är klara.
 
Om det redan nu är någon annan (Hyresgästföreningen?) som sköter förhandlingarna, så kommer det ju vara de som fortsätter med det i Hyresnämnden. Inte du som personligen ska inställa dig där.
Så praktiskt betyder det ingenting för dig. Mer än att du väntar med att betala hyresökningen tills efter det är fastställt hur stor den ska vara.
Istället för att frivilligt betala i förskott något som du inte ens vet än om du ska betala.
 
Nej som sagt, jag kände också pga en ökning på 30kr så är det inte mycket att bråka om egentligen - men ville ändå ha lite mer fakta om det kommer att kunna skjuta mig i foten i framtiden att jag går med på den nya hyran eller inte.

Jodå, jag ska ringa hyresgästföreningen, men eftersom min rethosta gör att jag hostar i vartannat ord och kippar efter andan efter en mening så får jag vänta tills min hals har blivit bättre. Under tiden försöker jag få lite mer information på de sätt som finns. ;)
Det fetade förstår jag inte?
Vad skulle det ha för följder i framtiden?

Jag tycker det verkar klokt att göra som hyresnämnden säger
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nyfikenhetsfråga i väntan på svar. :) Fick i förra veckan nya hyresavier för okt-dec med en nätt 5%-ig hyreshöjning. Ingen övrig...
Svar
13
· Visningar
1 040
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Hej. Mina föräldrar har haft våra gamla sommarstuga uthyrd nu ett par år, och sagt upp kontraktet med hyresgästen då det ska säljas. Han...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp