Bukefalos 28 år!

Dumma hyresgäster

_Molle_

Trådstartare
Hej. Mina föräldrar har haft våra gamla sommarstuga uthyrd nu ett par år, och sagt upp kontraktet med hyresgästen då det ska säljas. Han som hyr har sin dräng boendes där, och har (dumt nog) haft riktigt låg hyra för vi kom muntligt överens om att de skulle sköta reparationer och dyl själva.
Nu när de är ute och vi ska kolla stugan inför visning är den ostädad,saker fattas samt massa bråte i trädgården.
Vi har pratat med honom men får ett "va ni sura ni,jag bryr mig inte". Han har tidigare också gnällt över hyran, vägrat betala höjningar och reparationer ska vi både stå för och utföra. Det är vårt fel då vi inte skrev i kontraktet att de skulle ta hand om stugan så att säga. Men resten. Finns det något vi kan göra som inte kostar massor? Städning, få bort skräp? Hur kan man dra detta vidare utan större kostnader eller det är bara att hoppas karma tar honom till slut?
 
Ah det var nästan det jag trodde. Blir sura läropengar. Åh vad det stör mig när folk kommer undan på sånt sätt.

Nu hade han dessutom lagt bud på huset, inte ens hälften av utgångspriset... Vi sa att vi ger hellre bort det än att han ska få det.
 
Men resten. Finns det något vi kan göra som inte kostar massor? Städning, få bort skräp? Hur kan man dra detta vidare utan större kostnader eller det är bara att hoppas karma tar honom till slut?
Ni får leja bort det och se till att ha väl specificerade kostnader.
Sedan så går ni till tingsrätten som fastställer skulden och så får kronofogden mäta ut pengarna.
Ni kan börja på Kronofogdens hemsida under fliken "Vill ha betalt".
Det kostar bara några hundralappar att ta det till tingsrätten och kronofogden.
Prislistan finns på hemsidan.
När du har läst det kan du fråga om det är något som du undrar.
Enligt hyreslagen så skall hyresgästen ersätta detta så blir inte svårt att vinna.
 
Nu när de är ute och vi ska kolla stugan inför visning är den ostädad,saker fattas samt massa bråte i trädgården.
I den grå rutan till höger finns den information som du behöver.
http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/Arenden-i-hyresnamnden/
Ni måste börja med att anmoda om rättning och ge tillfälle för hyresgästen att själv åtgärda felen.
Det måste ni ha bevis på att ni har gjort så skicka det i rekommenderat brev.
Kvitto och en kopia duger som bevis.
 
Nu när de är ute och vi ska kolla stugan inför visning är den ostädad,saker fattas samt massa bråte i trädgården.
Har hyrestiden gått ut och hyresgästen flyttat?
Om hyrestiden inte har gått ut och hyresgästen fortfarande bor kvar så har ni inte riktigt med det att göra, det är först när huset lämnas tillbaka.
Dessutom så har ni ingen rätt att visa huset för potentiella köpare medan hyresgästen bor kvar.
Det är bara för nya hyresgäster när hyresavtalet är uppsagt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 414
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Nu är det så att det uppkommit problem i stallet där jag har min häst. Hyran höjdes enligt alla skrivna sätt, men en av den inhyrda...
2
Svar
35
· Visningar
5 698
Senast: Lobelia
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 980
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 178
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp