Stressad häst....

Aviatrice93

Trådstartare
Vi har ett 14-årigt varmblod som vi tävlar distans med. Nu är det så att vi har flyttat till ett nytt ställe, men jag vet inte vad som är för fel på hästen. Mamma var ute och red en dag, då hon plötsligt började takta, ställa sig på bakbenen när hon skulle binda fast och fika..hon har aldrig gjort så det senaste åren. Bara i början då vi fick henne. Mamma känner att hon har ingen lust att rida, för det är inge kul. Och det tycker jag är tråkigt. Jag ber er, kom med massa tips på vad vi kan göra!! Hon är lugn när hon rider med andra, men hon kan inte alltid göra det. Vi vet inte vad vi ska göra, och vi vill inte sälja henne...:confused::confused::cry:
 
Sv: Stressad häst....

Hur länge har hästen stått i det nya stallet? Jag tror att det kan bero lite på miljöombytet att hästen konstrar lite. Ge den lite tid att vänja in sig vid det nya?
 
Sv: Stressad häst....

Håller med ovanstående.. Du skriver att din häst var likadan i början när ni fick henne, och att hon nu blivit lika dan när ni flyttat. Hon är nog en sådan häst som behöver lite tid med att vänja sig, endel hästar bryr sig inte alls att flytta till ett nytt stall med nya hästar och ny miljö, medans andra kan behöva längre tid på sig att ställa in sig och känna sig trygga i den nya miljön. Strunta i att rida henne tills hon funnit sig till rätta, låt henne bara gå och skrota ett tag i hagen och dra ner på kraftfoder om hon får mycket nu, så hon inte blir piggare av det när hon inte går. Ge henne tid att komma in sig, pressa inte på med annat inom ridning och så, så kommer hon nog att lugna ner sig som hon gjorde när ni först fick henne. Lycka Till!
 
Sv: Stressad häst....

Hon har stått här i 1 månad, men mamma känner att hon inte har tålamodet, men det är så att när man rider bortåt från hemmet är hon lugn, hem är hon jättestreaad, och mamma vill gärna träna till alla tävlingar i år.....okej...får väl prova!
 
Sv: Stressad häst....

men hästens välmående är väl viktigare än tävlingar??
har ni ingen bana att rida på? eller nån jämn hage?

lycka till"!
 
Sv: Stressad häst....

jo, det är den såklart, men det var de som hon såg fram emot...
vi har en hage som är ganska jämn, lite upp och ner, men de är den enda hagen!
 
Sv: Stressad häst....

Sto? nytt ställe?
kan ta tid för hästen att anpassa sig när det e nytt ställe.. Sen kan det var så att om det är ett sto så kan den var brunstig och då kan dom bete sig på lite alla möjliga sätt ..
Mitt sto brukar va lite små jobbig ibland när hon brunstar..
 
Sv: Stressad häst....

Jag ber er, kom med massa tips på vad vi kan göra!! Hon är lugn när hon rider med andra, men hon kan inte alltid göra det. Vi vet inte vad vi ska göra, och vi vill inte sälja henne...:confused::confused::cry:

Ursäkta en kanske kaxig fråga, men vad har hon för val? (Eller du då om den är på "ditt ansvar").
Om ni säljer hästen i den statusen - då ska ni ha en himla tur att hitta en ryttare som orkar ta itu med situationen om hästen inte i övrigt är välutbildad och på tävlinsnivå. Nästa alternativ - slakt - är ju knappast lockande.

Så jag ställer mig lite frågande till hur ansvarstänkande din mamma egentligen är i det här fallet? :angel:
Sen kan man såklart ta hjälp av någon skicklig ryttare/tränare om man känner att man tar sig vatten över huvudet.

Vissa hästar pallar flytt sämre än andra, och nya miljöer kan det ta ett tag att vänja sig vid, ffa om man inte rider samma ridvägar varje gång. Sen kan dom tyvärr vara lite olika rent överlag beroende på stallet, miljö, hästkompisar.
Försök ge hästen något att tänka på under ridturen? Koncentrerade hästar är inte stressade. Så länge de kan hålla koncentrationen vill säga! ;)
 
Sv: Stressad häst....

tack för alla svar! Hon är inte brunstig nu men mamma läste att hästar kunde bete sig lite så om de hade magnesiumbrist, så vi ska lägga till det i fodret!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 456
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp