Bukefalos 28 år!

"Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Splittan

Trådstartare
Min pålle har haft korta muskler i bakkärran, men är nu ganska omusklad pga att hon har stått sedan hon blev dräktig och fick föl föra året.

Jobbar hon nu för hand på marken samt tömkör.
När man ber hon flytta ut rumpan från volten, eller gör öppna, skänkelvikningar så korsar hon bakbenen väldigt lite, blir liksom kort i steget, frambenen tar hon väl för sig.
Det är samma sak i båda varven.

Vill ha lite övningar som jag kan jobba med från makren som gör att hon kan stretcha ut sina bakmuskler och ta för sig mer.

Kan det i övrigt ligga något annat bakom som gör att hon är "stel/kort" i bakmusklerna?
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Hur menar du att musklerna är korta? Har hon svårt att få in dem under sig utöver sidvärts? Om hon har svårt med sidvärts kanske det finns något balansproblem också? Är hon välbalanserad?

För att stretcha ut henne så att hon kan röra sig mer sidvärts så är det ju bra att öva på just det. Öppna, sluta, skänkelvikning, flytta rumpan etc.

Om hon även har svårt att vinkla bäckenet och trampa under sig pga kort muskulatur i bakdelen så kan det hjälpa att rygga. Gärna lite längre än bara några steg. Gör det lugnt och fint i långa steg där hon sätter sig. Är hon kort och har svårt får man börja med lite kortare steg. Och kanske låta henne vila om hon tycker det är jobbigt.

Båda sakerna kan vara bra att börja med avsuttet om det är kämpigt för hästen. Och beröm mycket, så hon får något för att hon gör saker som är så jobbiga för henne.
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Det kan finnas många anledningar till att hon har korta bakbenssteg.
- Baksidan av låren, korta muskler.
- Spända korta "skinkmuskler".
- Ont i ländryggen, skinkmusklerna "urspringer" där och fäster längst upp på lårbent, kan begränsa framförandet av bakbenssteget.
mm, mm...

Vill inte måla f*n på väggen, men har träffat ett sto som fått förlossningsskador i rygg bakdel. Det är ju ingen semeste att föda!
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Svarar er båda!

Detta "problem" har hon haft innan hon fick föl, så det har inte uppkommit pga det.
Några balansproblem har hon inte. Dock är hon byggd med exteriören mot sig, dvs lågstäld fram och en del överbyggd bak. Så hon har jobbigt för att vinkla under sig och jobba korrekt. Jobbade dock mkt med det innan hon fick föl. Dock tar hon väl för sig framåt med sina bakben, det är vid sidvärts förflyttning med bakben där hon krosar/trampar förbi det andra bakbenet väldigt dåligt, och det är där jag vill att hon ska kunna krossa/trampa förbi bättre. Så det måste ju bli den yttre "lår musklen" eller vad den kallas som är "kort".
Tänkte att nu när jag ska muskla upp hon på nytt så blir det kanske lättare att froma om henne, och då är det trevligt med nya insikter och ider att jobba med.
Jag jobbar mkt från marken med henne då jag lätt kan se vad som sker samt kommer åt hon lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Hade en ET ute för ngn vecka sedan, och hon visade några stretchövningar för bakbenen, men man ska kanske veta exakt vilka muskler som behöver bli längre.
Så jag skulle ha tagit ut en equiterapeut.
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

kl
Spontant tänker jag, behöver hon korsa så mycket. vad säger ni andra, skulle ni prioritera att hästen kliver långt under sig mot tyngdpunkten, eller långt förbi tyngdpunkten i sidvärtsövningar?

Just att trampa förbi mycket som intensivövningar känns som om det kan slita len del. Men om TS menar komma mer under bålen i tex öppna, så borde det väl vara en bra övning att jobba med från marken i början för att komma åt, och sedan uppsuttet. O sedan sluta som extratöjning i hela utsidan.

Stretching rent handgripligen i stallet är bra! Gärna efter ett uppvärmningspass med lite tempo som tänjer naturligt o värmer påskjutarmusklerna. kanske lite galopp ute och sedan lugnt stretchpass framåt o bakåt. (Korta höftböjare kan ge korta baklår o rumpmuskler i sin tur, så rakt bakåt är bra oxå!)
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Nu när hon korsar så är det precis att hon korsar bakbenen över varandra, där av att jag vill att hon ska få lite längre smidigare muskler.
Stretch har jag gjort lite innan (blivit visad av en som kan en gång i tiden), men då bör jag kanske ge mig i kast med det igen.

Som någn skrev så har jag haft mina tankar på att ta ut en ET, men jag har inte hittat någon som finns i närheten som jag vet är bra. Har sökt lite på nätet och så, men in inte hittat något. Var kan jag hitta?
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Angående stretching så har min egen häst haft en del spänningar i bakkärran , dock inte så att han inte vill korsa etc.
Efter massage av aktuella muskler regelbundet av massör och däremellan av mej och stretching efter varje varje arbetspass så har han nu fina avslappnade muskler och har tom börjat muskla på sej fint! Det har tagit ungefär ett år att få det att släppa ordentligt, men resultatet börjar synas nu.

Så, Massage och stretching kanske vore nåt?
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Jag skickar dig ett PM om en diplomerad equiterapeut i Skåne.

/Cecilia :)
 
Sv: "Stretcha" ut bakbenen, övningar?

Gott arbeta, massage och stretching gor undervark.

men manga ganger kan det vara bra att inte konsentrera sa mycket pa problemen,,, varje dag.
ut i skogen, klatring, cavaletti ger aktion i bakkaran, och skriten,, jag alskar skritt! arbeta fram en ordentlig skritt, dar bakbenen jobbar, dar hon lyfter upp bakbenen och satter ned dom ordentligt med overtramp..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 351
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 855
Senast: lillamy73
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp